Mazda6 - ide to aj bez hybridu

Na moskovskom autosalóne predstavila Mazda nový sedan strednej triedy Mazda6. Výber nezvyčajného miesta premiéry jej mal zabezpečiť viac pozornosti, než akej by sa dočkala v záplave noviniek pod Eiffelovkou.

24.09.2012 06:17
Mazda Foto:
V porovnaní s minulosťou je nová Mazda 6 väčšia, ľahšia a aerodynamickejšia.
debata (6)

Určite si ju zaslúži. Po SUV CX-5 je totiž druhým modelom Mazdy využívajúcim kompletný balík úsporných technológií Skyactiv. Ten zasiahol takmer všetky komponenty vozidla – od karosérie až po motory. Mazda jednoducho využila rezervy súčasných technológií, bez experimentovania s drahým hybridným pohonom. A výsledok? Redukcia spotreby od 10 do 20 %.

Nová Mazda bude výrazne úspornejšia. Foto: Mazda
Mazda Nová Mazda bude výrazne úspornejšia.

Dizajn karosérie vychádza z vlaňajšej štúdie Mazda Takeri. Preto tu nájdeme všetky prvky nového štylistického jazyka, ktorý Mazda označuje termínom Kodó. Ten v preklade znamená čosi ako „Duša pohybu“. Od prednej masky s motívom rozpínajúcich sa krídiel až po tri dynamické bočné prelisy. Ubudli len „showcarové“ výstrednosti v podobe zapustených kľučiek či kamerových spätných zrkadiel. Vďaka tomu pôsobí sériový model možno o čosi menej expresívne, no zato elegantnejšie a nadčasovejšie. Premiéru tu majú predné LED svetlá s efektnými svetelnými krúžkami. Konštrukcia Skyactiv-Body s bohatým nasadením vysokopevnostných ocelí priniesla karosérii až o 30 % vyššiu torznú tuhosť. Pritom je Mazda 6 väčšia. Do dĺžky pribudlo 113, do šírky 45 a do výšky 10 mm. Pritom je ľahšia. Základná verzia váži len 1340 kg, čo je o 60 kg menej. Aerodynamický odpor klesol na špičkovú hodnotu Cx len 0,26. Podieľa sa na ňom dokonca aj špeciálny tvar tlmiča výfuku.

Základná verzia bude mať len 1340 kg. Foto: Mazda
Mazda Základná verzia bude mať len 1340 kg.

Rázvor náprav vzrástol až o 110 mm, na konečných 2830. Predná náprava putovala o 10 cm vpred. Práve on stojí za veľkorysými vnútornými pomermi. V šírke ramien ponúka o 20 a pre kolená zadných cestujúcich o 43 mm väčšiu priestorovú rezervu. Sedadlá sú dlhšie o 33 mm. Svoju daň si ale vypýtal kufor. Ten je o 23 litrov menší (483 l), no na druhej strane je lepšie dostupný, keďže šírka nakladacej hrany je väčšia o 33 mm.

Tvary palubnej dosky sú známe z SUV CX-5. Foto: Mazda
Mazda Tvary palubnej dosky sú známe z SUV CX-5.

Interiér prináša podľa Mazdy špičkovú ergonómiu a úroveň remeselného spracovania. Športový akcent umocňuje trojica tubusov prístrojového panela a biele sfarbenie stupníc. Nechýbajú ani TFT displeje. Mazda tiež doháňa náskok európskej konkurencie v bezpečnostných systémoch. Šestka bude vybavená monitorovaním únavy vodiča, sledovaním slepého uhla zrkadiel, asistentom pre udržiavanie v jazdnom pruhu, automatickým prepínaním stretávacích a diaľkových svetiel, ale aj núdzovým automatickým brzdením do rýchlosti 30 km/h.

Interiér ponúka viac priestoru vo všetkých... Foto: Mazda
Mazda Interiér ponúka viac priestoru vo všetkých smeroch ale aj nové bezpečnostné prvky.

Najväčšie zbrane šestky sa však ukývajú pod kapotou. Debutuje tu dvojica revolučných priamovstrekových benzínových motorov Skyactiv-G s najvyšším kompresným pomerom na svete – 14,0 : 1 pre dvojliter 2,0i (110 kW) a 13,0 : 1 pre väčší 4-valec s typicky americkým objemom 2,5 litra (141 kW). To prinieslo agregátom v spojení so stop-štart systémom i-Stop mimoriadne vysokú účinnosť. Na priemernej spotrebe len 5,9, respektíve 6,4 litra, čo je redukcia o 1,0 až 1,7 litra na 100 km, sa však podpísal aj ďalší technologický zázrak – premiérový kondenzátor i-Eloop. Pri brzdení dochádza k jeho rýchlemu nabíjaniu a následnému využitiu nazhromaždenej energie na pohon elektrických súčastí vozidla – od svetiel až po klimatizáciu. O to menej práce má inteligentný alternátor. Mazda tvrdí, že v mestskej premávke dokáže toto zariadenie ušetriť až 10 % paliva. Oba motory môžu byť kombinované s novými ľahkými 6-stupňovými manuálnymi alebo automatickými prevodovkami Skyactiv-Drive.

Samozrejme, neskôr sa pod kapotu nasťahuje aj diesel Skyactiv-D s dvojitým prepĺňaním. Ten bude mať pre zmenu najnižší kompresný pomer (14,1: 1) zo všetkých sériových naftových motorov. Jeho výkon je zatiaľ tajomstvom.

Odľahčený podvozok Skyactiv-Chassis používa predné tlmičové vzpery MacPherson a zadné nezávislé viacprvkové zaťaženie. Mazda sľubuje vynikajúce jazdné vlastnosti, výkonnejšie brzdy, vysoký akustický komfort a hlavne perfektné riadenie využívajúce nový elektrický posilňovač riadenia.

Vpredu má Mazda6 vzpery MacPherson. Foto: Mazda
Mazda Vpredu má Mazda6 vzpery MacPherson.

Bližšie informácie zverejní Mazda až na parížskom autosalóne. Zároveň tu predstaví verziu kombi a s najväčšou pravdepodobnosťou aj špecifikáciu dieselových motorizácií.

Technické údaje
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4865/1840/1450
Rázvor náprav (mm) 2830
Objem kufra/nádrže (l) 483/62
Pohotov. hmotnosť (kg) 1340 – 1410
Motor 2.0 Skyactiv-G 2.5 Skyactiv-G i-Eloop
Zdvihový objem (ccm) 1998 2488
Max. výkon (kW/ot.) 110/6000 141/5700
Max. krút. moment (Nm/ot.) 210/4000 256/3250
Spotreba na 100 km (l) 5,9 6,4
6 debata chyba
Články podľa značiek