
Tento a budúci rok sa budú niesť v znamení nástupu lacných elektromobilov. Doteraz bola jediným takýmto autom Dacia Spring s cenou výrazne pod 20-tisícovou hranicou. To však presáva platiť. Len pred pár dňami Volkswagen ukázal prvú fotografiu svojho elektrického auta s „dvadsaťtisícovou“ cenou, na trh už prišiel elektrický Citroën C3 so základnou cenou pod hranicou 23-tisíc eur a chystá sa naň aj elektrické Twingo. Ďalším do partie je Hyundai Inster.
Ten si zakladá na vzhľade mini SUV a v podstate SUV aj je. Ale v jeho prípade to treba čítať ako Subcompact Urban Vehicle. A niečo s SUV spoločné má – na trh príde aj vo verzii Cross a tá bude mať v najvyššej výbave pohon 4×4. Navyše – Hyundai tento model neponúka ako low-end, ale Inster dostal do vienka naozaj bohatú výbavu a modularitu, ktorou sa môže smelo porovnávať aj s Hondou Jazz. Veď koľko áut s dĺžkou pod štyri metre sa môže pochváliť posuvnou zadnou lavicou a možnosťou sklopiť všetky štyri sedadlá? Mimochodom, ak ich sklopíte, dostanete rovnú plochu s celkovou dĺžkou (od kufra po prístrojovú dosku) približne 220 cm, takže sa tam môže vyspať aj vyšší človek. Základný objem kufra je 270 litrov, ak však posuniete zadnú lavicu úplne dopredu, zväčší sa až na 341 litrov.
Inster pritom nie je pritom úplnou novinkou. Vychádza z 3,6 metra dlhého Casperu, ktorý sa predáva v Južnej Kórei s benzínovým 3-valcom a Inster sa tam predáva ako Casper Electric. Pokiaľ ide o rozmery, Inster je dlhý 3 825 mm, široký 1 610 mm a vysoký 1 570 mm. Vďaka naozaj malým previsom sa podarilo maximalizovať vnútorný priestor a rázvor natiahnuť až na 2 580 mm.
Inster prichádza na trh s dvomi veľkosťami batérie a s maximálnym dojazdom až na úrovni 370 kilometrov. Auto možno z 10 na 80 percent nabiť na rýchlonabíjačke už za polhodinku (batéria s kapacitou 49 kWh). Instero má aj funkciu Vehicle-to-Load (vo výbave Style v cene), umožňujúcu nabíjať externé spotrebiče. Konektor sa zapája do vonkajšieho nabíjacieho portu, alebo do vnútornej zásuvky. Obe poskytujú výkon až 3,6 kW. Tu sú bližšie technické špecifikácie auta:
Parameter | Inster 42 kWh | Inster 49 kWh |
---|---|---|
Batéria – Energia (kWh) | 42,0 | 49,0 |
Elektrický motor – Výkon/krútiaci moment (kW(k)/Nm) | 71,1 (97) / 147 | 84,5 (115) / 147 |
Pohonný systém | Pohon predných kolies | Pohon predných kolies |
Max. rýchlosť (km/h) | 140 | 150 |
0 → 100 km/h (s) | 11,7 | 10,6 |
Dojazd (km, kombinovaný) – 15" disky | 327 | 370 |
Dojazd (km, kombinovaný) – 17" disky | 303 | 360 |
Spotreba (kWh/100 km) – 15" disky | 14,3 | 14,9 |
Spotreba (kWh/100 km) – 17" disky | 15,1 | 15,1 |
Inster však nezaujme len dizajnom a dojazdom, za zmienku určite stojí aj výbava. Auto má už v základe 10,5 kW trojfázovú palubnú nabíjačku, denné LED svetlá, navigáciu, 10,25-palcový displej infotainmentu, adaptívny tempomat, automatickú klimatizáciu, zadné parkovacie senzory s kamerou, tónované sklá, podporuje protokoly Apple Car Play a Android Auto a má aj silnú bezpečnostnú výbavu.
Z pomeru cena/hodnota vyzerá veľmi slušne výbava Family. Príplatok za ňu sa síce pohybuje okolo hranice 3 300 eur, no za túto cenu dostanete tepelné čerpadlo, ktoré naozaj odporúčame, ohrev batérie pri nízkych teplotách, 15-palcové disky z ľahkých zliatin, zadné LED svetlá a LED smerovky, strešné lyžiny, vyhrievané sedadlá a volant, posuvné zadné sedadlá, zatmavené zadné okná, sklopiteľné predné sedadlá, predné parkovacie senzory, odkladacie priestory navyše, ďalšie dva reproduktory, bezdrôtové nabíjanie smartfónu a množstvo ďalších drobností.
Vo výbave Style vám ešte pribudnú predné full LED svetlá, ambientné osvetlenie, digitálny kľúč, monitoring mŕtveho uhla a pár ďalších drobností. V nej však už cena auta presahuje 30-tisícovú hranicu.
Ceny modelu Hyundai Inster na slovenskom trhu
Výbava | Batéria | Výkon (kW/k) | Pohon | Cena |
---|---|---|---|---|
COMFORT | 42 kWh | 71 kW / 97 k | 4×2 | 23 250 € |
COMFORT | 49 kWh | 71 kW / 97 k | 4×2 | 25 050 € |
FAMILY | 49 kWh | 71 kW / 97 k | 4×2 | 26 630 € |
STYLE | 49 kWh | 84 kW / 115 k | 4×2 | 28 430 € |
CROSS | 49 kWh | 84 kW / 115 k | 4×2 | 31 810 € |
CROSS | 49 kWh | 84 kW / 115 k | 4×4 | 33 040 € |
(Hyundai má aj špeciálny cenník pre podnikateľov, v ktorom Inster dostanete so zľavou a bez DPH už za sumu mierne pod hranicou 18-tisíc eur.)