Farizon je jednou zo značiek čínskeho gigantu Geely, ktorá sa zameriava na výrobu elektrických úžitkových vozidiel. A nejde o len o dodatočne elektrifikované dodávky. Dva nové modely V6E a SV (Super Van), ktoré práve prichádzajú na trh, sú od základov vyvíjané ako čisté elektromobily. Farizon tak predbieha Renault, ktorý ešte len plánuje predstaviť novú generáciu elektrických modelov Trafic, Goelette a Estafette, ako aj Kiu, ktorá oznámila príchod elektrických dodávok PBV (Platform Beyond Vehicle), ktorá bude obsahovať modely PV5 a PV7. Čínska konkurencia tak môže byť pre renomovaných európskych a kórejských konkurentov poriadne nepríjemná.
V6E útočí na kuriérov
Menší model V6E je furgom s nosnosťou 1 070 kg. Objem úžitkového priestoru je pri kompaktnej dĺžke 4 855 mm až šesť kubických metrov. Vozidlo poháňa zadný elektromotor s výkonom 100 kW. Podlahová LFP batéria od spoločnosti CATL s kapacitou 42 kWh predurčuje túto dodávku najmä pre mestskú premávku. Deklarovaný dojazd 195 km plne postačuje napríklad kuriérskym službám, podobne ako maximálna rýchlosť 110 km/h. Nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW má trvať z 20 na 80 % akceptovateľných 50 minút. V6E má tiež sympatický dizajn a zadné krídlové dvere (2 : 3), ktoré sa otvárajú v uhle až 270 stupňov.


Nákladný priestor je vybavený hliníkovou protišmykovou podlahou a úplnou ochranou bokov a vnútornej strechy vozidla. V sériovej výbave nechýbajú cúvacie senzory, vyhrievané a vetrané sedadlo vodiča, vyhrievaný volant či elektricky nastaviteľné zrkadlá a volant. Je tu aj digitálny prístrojový panel a 10,1-palcový dotykový infotainment s parkovacou kamerou a konektivitou Apple CarPlay. Farizon poskytuje na V6E záruku na tri roky alebo 100 000 kilometrov. Na batériu sa vzťahuje šesťročná záruku alebo 300 000 kilometrov. Zároveň ju možno predĺžiť na osem rokov. Cena sa začína na 29 500 eurách. Oveľa ambicióznejším modelom je však Farizon SV, ktorý je technologickou vlajkovou loďou značky.
Super Van dá technicky zabrať aj osobákom
Farizon SV je skutočným technologickým predátorom – a nielen medzi dodávkami. Je totiž postavený na skejtbordovej platforme s elektronickými brzdami, plynom a riadením – teda systémami drive-by-wire, steer-by-wire a brake-by-wire. To odstraňuje väčšinu mechanických a hydraulických komponentov. Svoju pokrokovú konštrukciu deklaruje SV už samotným dizajnom, napríklad osvetlenou linkou a logom v prednej časti. Napokon, za tvarmi auta stojí Hervé Robert Bertrand, ktorý šéfoval dizajnu v Renaulte Trucks a Mack Trucks. K dispozícii bude v troch dĺžkových verziách (4 990, 5 490, 5 995 mm) a troch výškach (1 980, 2 180, 2 500 mm).


Podľa toho sa pohybuje objem úžitkového priestoru od 6,9 až do 13 kubických metrov a užitočné zaťaženie od 1 070 do 1 480 kg. Pohon zabezpečuje predný elektromotor s výkonom 170 alebo 200 kW. Zákazníci budú mať na výber až z piatich akumulátorov (49, 66, 67, 83, 106 kWh) s chémiou LFP alebo NMC. Podľa zvolenej batérie zvládne SV od 200 do 359 km, čo znamená, že si hravo poradí aj s dlhšími medzimestskými trasami. Nabíjací výkon od 130 do 160 kW dokáže batériu nabiť rýchlejšie ako pri V6E. Ani tu sa nešetrilo na výbave. V sérii sú kožené sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou, vyhrievaný multifunkčný volant, prístrojový displej s uhlopriečkou 7“, adaptívny tempomat či monitorovanie slepých uhlov zrkadiel.
Na stredovej konzole sa nachádza 12,3-palcový infotainment s vysokým rozlíšením, Apple CarPlay a Android či s panoramatickým zobrazením okolia pomocou štyroch kamier. Cena Farizonu SV sa začína bez DPH na 36 240 eurách v krátkej verzii a s najmenším akumulátorom. Za verziu s najdlhšou a najvyššou karosériou a batériou s kapacitou 106 kWh zaplatíte 51 568 eur. Farizon ponúka na SV záruku päť rokov alebo 200 000 km, na batériu je to osem rokov. Spoločnosť tvrdí, že v porovnaní s konkurenciou poskytuje až o 85 % lepšie záručné podmienky, nižšiu spotrebu energie, lepšie vybavenie, lepšiu ovládateľnosť a nižšie celkové prevádzkové náklady.