Projekt nástupcu obstarožnej Lady Granta, ktorej korene siahajú až do roku 2004, nie je rozhodne nový. Lada pracovala na novom lacnom aute od roku 2015, teda ešte pred ruskou agresiou na Ukrajine. Samozrejme, spoločne s Renaultom, väčšinovým vlastníkom AvtoVazu. Iskra mala stáť na aliančnej platforme CMF-B LS, ktorú používa francúzska automobilka pre lowcostovú značku Dacia. Výroba bola naplánovaná na rok 2023.. Lenže vojnový konflikt a za ním nasledujúce sankcie všetko skomplikovali. Renault z Ruska odišiel, podiel v AvtoVaze previedol za symbolický rubeľ na moskovský automobilový inštitút NAMI a zastavil akékoľvek dodávky komponentov do Ruska.

Rusi mali čo robiť, aby boli vôbec schopní obnoviť produkciu existujúcich modelov, nieto ešte vyvíjať nové. Na Iskru však AvtoVaz celkom nezanevrel. Musel však lokalizovať všetky komponenty, teda nahradiť pôvodných zahraničných dodávateľov ruskými. Má ich byť vyše štyristo. Aj preto sa pôvodná platforma CMF-B-LS od Renaultu premenovala na XJO. Zatiaľ sa to ale pravdepodobne nepodarilo, pretože od premiéry na Medzinárodnom ekonomickom fóre v Petrohrade SPIEF vlani v lete ubehlo už mnoho mesiacov, no Iskra nie je stále na linkách a nie je ani známe, kedy sa tak stane. Okrem sedanu je plánované aj praktickejšie kombi a out-dooropvý verzia Cross.

Iskra sa na prvý pohľad podobá na väčšiu Vestu. Dostala totiž tiež masku v štýle X-dizajn. V porovnaní s Vestou je však približne o 100 mm kratšia. Iskra má rázvor náprav 2 603 mm, mimochodom, na chlp rovnaký s Daciu Sandero. Na dĺžku meria 4 333, na šírku 1 777 a na výšku 1 517 mm. Novinka bude dostupná s tromi rôznymi pohonnými jednotkami. Atmosférickým 4-valcom s objemom 1,6 litra (66 kW), skombinovaným s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a jeho 16-ventilovou verziou s výkonom 77 kW. Silnejší agregát môže byť okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky skombinovaný s automatickou prevodovkou CVT.

Dnes poznáme už aj ceny. Ruský portál Life tvrdí, že základná Iskra vyjde Rusov na 1,2 milióna rubľov, teda na približne na 12 500 eur. Zato dostanú 8-ventilový motor, 15-palcové kolesá, denné LED svetlá, elektricky ovládané okná, vyhrievané spätné zrkadlá a audiosystém. Vrcholová verzia so 16-ventilovým agregátom, 8-palcovým dotykovým infotainmentom či klimatizáciou má byť drahšia o 400 000 rubľov, čo znamená, že zákazníci za ňu zaplatia približne 16 700 eur. To nie je až tak málo. Najmä ak Lada stále počíta s paralelnou výrobou obstarožnej Granty, ktorá stojí len 649 900 rubľov, teda 6 800 eur.

Rusi majú v pláne vyrábať ročne 70 000 až 100 000 kusov Iskry. No zdá sa, že nábeh výroby je komplikovanejší, ako si Kremeľ predstavoval. Nie je totiž tajomstvom, že nie všetky diely pre Iskru vznikajú napriek lokalizácii v Rusku. Rusi sa obrátili aj na dodávateľov z Uzbekistanu, Číny či Iránu. Najmä prvé dve krajiny môžu všetko skomplikovať. Čína ani Uzbekistan síce na Rusko sankcie neuvalili, ale ich banky a závody sa obávajú sekundárnych sankcií po tom, čo sa vlani AvtoVaz dostal na americký sankčný zoznam. Znamená to, že AvtoVaz má napríklad obrovské problémy platiť za dodávky. Upozornil na to viackrát sám šéf AvtoVazu Maxim Sokolov.