
VW Passat je jednou z ikon Volkswagenu. Debutoval v roku 1973 a odvtedy má na konte viac ako 30 miliónov registrácií. Predával sa vždy v podobe sedanu a aj ako kombi Variant. Nová deviata generácia B9, ktorú nemecká značka uviedla na trh predvlani, už však klasickú trojpriestorovú karosériu nedostala a ani nedostane. Z Passatu je výlučne kombi Variant a tí, ktorí chcú sedan, majú prejsť k čisto elektrickej náhrade ID.7. Na Passat akoby už Volkswagen tak trochu rezignoval. Naznačuje to aj fakt, že prvýkrát bola za jeho vývoj zodpovedná Škoda, ktorá spolu s ním vyvíjala Superb. Navyše, oba modely schádzajú výlučne z liniek slovenského závodu Volkswagenu v Bratislave, čo by bolo ešte donedávna čosi nemysliteľné.


Jednoducho, toto je posledný Passat v päť desaťročí trvajúcej ságe. Aspoň v Európe. Lenže Európa nie je celý svet. V takej Číne pokračuje Passat vo veľkolepej kariére naďalej aj ako sedan. Dokonca si môžu zákazníci vybrať z dvoch verzií. Jednou je Passat Pro, vyrábaný v spoločnom podniku Volkswagenu a spoločnosti SAIC, ktorý má blízko k európskej verzii, a druhou je nový Volkswagen Magotan z kooperácie nemeckej automobilky so spoločnosťou FAW. Magotan sa líši najmä dizajnom prednej časti, ale aj grafikou svetiel vrátane zadných. V hierarchii stojí o čosi vyššie, hoci s Passatom Pro zdieľa identickú platformu MQB z deviatej generácie európskeho Passatu. Platí to aj o rázvore náprav s hodnotou 2 871 mm.


Kabína je vybavená nielen digitálnym kokpitom a 15-palcovým infotainmentom, ale aj tretím 11,6-palcovým dotykovým displejom pred spolujazdcom. Nechýba hlasové ovládanie s umelou inteligenciou či „autopilot“, vyvinutý v spolupráci s DJI. V porovnaní s Passatom Pro má tiež Magotan pod prednou kapotou nový základný motor. Pôvodný 4-valec 1,4 TSI nahradil novší motor 1,5 TSI s výkonom 118 kW. V tejto verzii nesie označenie Magotan 300 TSI. Vrchol však predstavuje Magotan 380 TSI s väčším 4-valcom 2,0 TSI, ktorý ponúka 162 kW. V oboch prípadoch putuje hnacia sila cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG k predným kolesám. Pohon oboch náprav 4Motion Magotan nedostal; čínski zákazníci po ňom až tak neprahnú.
Lákavá je aj cena. Magotan začína v Číne na 170 000 juanoch, čo je 23 620 eur. V základe už má 18-palcové disky kolies, spomínaný 15-palcový infotainment či bezkľúčový prístup a dvojzónovú klimatizáciu. Ani sa netreba čudovať, že hoci predaje nemeckej značky v Číne dlhodobo klesajú, Magotan je na tamojšom trhu stále hitom. Len v januári sa preň rozhodlo v Číne takmer 19 000 zákazníkov a približne rovnaký počet registrácií pripadá na sesterský Passat Pro. Takže Passat je v „ríši stredu“ pre Volkswagen kľúčovým modelom. V tejto cene by nepochybne bodoval aj v Európe. Na starom kontinente však začína v mild-hybridnej verzii 1,5 eTSI na 40 290 eurách, čo je takmer dvojnásobok.