
Vlani vtrhol technologický gigant Xiaomi do sveta elektromobilov. A spôsobil poriadny rozruch. Na sedan SU7 zložilo krátko po marcovom predstavení zálohy viac ako 100 000 zákazníkov. To sa pri debute veru nestáva často. A už vôbec nie to, aby takáto prvotina dávala lekcie úspešným hráčom. Od apríla do decembra vlaňajšieho roka však dokázalo Xiaomi SU7 poraziť v mesačných registráciách v Číne Teslu 3 až 4-krát, vrátane decembra, keď sa pre SU7 rozhodlo takmer 26 000 zákazníkov. A úspešné ťaženie SU7 pokračuje. Xiaomi totiž spustilo predaj avizovanej vrcholovej verzie Ultra, ktorá má šialených 1 547 koní alebo, ak chcete 1 138 kW.


Ide o trojmotorovú elektrickú raketu so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 1,98 sekundy. To znamená, že za sebou nechá aj takých velikánov ako Teslu S Plaid, Porsche Taycan Turbo GT alebo Lucid Air Dream Edition, jednoducho tie najvýkonnejšie a najrýchlejšie elektromobily planéty. Svoje schopnosti SU7 Ultra už ukázalo na okruhu Shanghai International Circuit, kde časom 2 minúty a 09,94 sekundy, vytvorilo rekord medzi cestovnými vozidlami. Šialené je aj to, že SU7 Ultra dorazilo na čínsky trh nakoniec s ešte nižšou cenou, než automobilka pôvodne oznámila. Znížila ju o celých 35 % na konečných 529 900 jüanov, čo je len 69 465 eur. Na porovnanie uveďme, že to nie je oveľa viac, než zaplatíte za Škodu Enyaq Coupé RS, ktorá sa parametrom SU7 Ultra nemôže rovnať.


Netreba sa preto čudovať, že po otvorení objednávok sa v Číne opäť rozpútal ošiaľ. Za prvé dve minúty malo Xiaomi 7 000 objednávok a za prvé dve hodiny stúpol ich počet na 10 000. Hovoriť pritom môžeme o záväzných objednávkach, pretože registrácia bola podmienená zložením nevratnej zálohy 20 000 jüanov, čo je 2 620 eur – viac než len symbolická čiastka. Na tento rok má teda Xiaomi odbyt zabezpečený. Z SU7 Ultra totiž plánovalo vyrobiť do konca roka práve 10 000 exemplárov. Je však možné, že nakoniec svoj cieľ kvôli veľkému záujmu zvýši. Celkovo chce Xiaomi dodať zákazníkom v tomto roku 300 000 vozidiel vrátane nového a nemenej atraktívneho SUV YU7.
No zdá sa, že ide len o začiatok. Predstavenie SU7 Ultra na Mobilnom svetovom kongrese v Barcelone dáva totiž tušiť, že za rohom je veľká európska ofenzíva. Čínske ceny síce očakávať nemôžeme, už len vzhľadom na protičínske clá na elektromobily zavedené vlani Európskou komisiou, no i tak niet pochýb, že Xiaomi narobí európskym výrobcom elektromobilov poriadne problémy. Sedan SU7 stihol dokonca očariť aj šéfa Fordu Jima Farleya, ktorý ho osobne používa, čo je naozaj nevídané. Bodaj by nie. SU7 má napriek základnej cene približne 30 000 eur adaptívne tlmiče a aktívnu aerodynamiku. Výrobca ho navyše vybavil vlastným systémom autonómneho riadenia level 2.