Volkswagen si dobre uvedomuje, že v ponuke elektromobilov mu chýbajú lacnejšie modely. Konkurenčný Stellantis ho už dávno predbehol Citroënom ë-C3 s cenou približne 23 000 eur, Fiat zas Grande Pandou za 25 000 eur a Renault útočí novým elektromobilom R5 približne za 27 000 eur. Tento sklz doženie nemecká značka v priebehu dvoch rokov. V tom budúcom príde na trh „elektrické Polo“, ktoré sme videli v podobe konceptov ID.2all a ID. Concept GTI s cenou pod 25 000 eur, a v roku 2027 ideový nástupca pôvodného modelu e-up! Pôjde o vstupnú bránu značky do sveta elektrickej mobility. Aj preto by mala jeho cena začínať ešte o 5 000 eur nižšie.

Volkswagen tak splní sľub, ktorý dal zákazníkom už v roku 2021, keď predstavil štúdiu ID.Life. Z tej ale nakoniec nič nebolo, pretože nemecká automobilka priznala, že nevie stlačiť náklady na úroveň, ktorá by umožnila predávať toto auto za 20 000 eur. S ID.Every1 by to ale malo byť možné. Volkswagen ho postaví na novej skrátenej platforme MEB s predným náhonom, určenej pre celú rodinu malých elektromobilov Electric Urban Car Family. Hoci koncept ID.Every1 naznačuje, že pôjde mestský elektromobil, nebude až takým malým autom, ako sa na prvý pohľad zdá.

Dĺžkou 3 880 mm sa zaradí medzi pôvodný e-up!, ktorý meral 3 600 mm, a budúci ID.2all s dĺžkou 4 050 mm či súčasné Polo s dĺžkou 4 074 mm. Kompaktná elektrická technológia umožní navyše vytvoriť vďaka maximalizovanému rázvoru náprav relatívne priestranný interiér. Volkswagen sľubuje kufor s objemom 305 litrov, čo je len o 50 litrov menej v porovnaní s väčším Polom. A najlacnejší elektromobil Volkswagenu sa nebude musieť hanbiť ani za svoj dizajn. Pôsobí sviežo a nadčasovo. Nie je na ňom nič extra futuristické, čo by nemohol prevziať sériový model, dokonca disponuje klasickými spätnými zrkadlami.
Podľa šéfdizajnéra Andreasa Mindta bolo cieľom vytvoriť sympatické auto s usmievavou prednou časťou. V podstate čosi ako modernú interpretáciu e-up!-u. Predné svetlá štúdie so silným 3D efektom sú integrované v čiernom páse. V jeho centre sa nachádza svietiace logo. Úsmev má na starosti najmä prelis v nárazníku. Z profilu zaujme čiastočne plávajúca strecha, pretože vďaka čiernym predným a stredným stĺpikom tvoria okná súvislý pás. Snahu o čo najlepšiu aerodynamiku demonštrujú hladké plochy, aerodynamicky optimalizované disky kolies a integrované kľučky dverí. Zadné veko tvorí veľké výklopné okno so svietiacim logom.

Interiér pôsobí jednoducho a prakticky. Už na prvý pohľad je zrejmé, že bude využívať množstvo recyklovaných materiálov. Všetko je však efektne zladené. Kabíne vládne kombinácia svetlého čalúnenia a oranžových akcentov. Sviežu atmosféru dotvára ambientné osvetlenie. Centrom palubnej dosky je veľký 15-palcový displej, ktorý nahrádza väčšinu fyzických ovládačov. Paradoxne, na volante vidíme viac „hardvéru“ než je dnes zvykom, ale to je chvályhodné. Podobne ako fakt, že pred vodičom bude ešte jeden malý displej, aby mal vo výhľade aspoň základné údaje o rýchlosti, dojazde a aktuálnom stave nabitia batérie.

Nechýba ani množstvo odkladacích priestorov a držiakov vrátane posuvnej stredovej konzoly. Poznáme už aj niektoré technické údaje. Vzhľadom na redukciu nákladov však neočakávajte zázraky. Koncept je vybavený predným elektromotorom s výkonom 70 kW. Jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h. Volkswagen sľubuje dojazd 250 km. Predpokladáme preto, že jeho batéria nebude mať väčšiu kapacitu ako 35 či 40 kWh. Zaujímavou informáciou je, že sériový ID.Every1 bude prvým Volkswagenom s novou výkonnou softvérovou architektúrou od spoločnosti Rivian. Tá nahradí súčasnú MIB4. Vyžadovať bude menej procesorov a kabeláže, čím sa zjednoduší výroba.

Volkswagen sľubuje, že vďaka tomu bude môcť auto získavať počas celej životnosti nové funkcie. V podstate to ale znamená, že automobilka si plánuje účtovať od zákazníkov poplatky za dočasný prenájom rôznych funkcionalít, napríklad za niektoré rozšírené funkcie asistenčných systémov a podobne, čo nie je veľmi populárne. Predpokladá sa, že sériová verzia bude schádzať od roku 2027 z montážnych liniek závodu v portugalskom Setubale a že časom k ID.1 pribudnú aj sesterské koncernové elektromobily s logami Škody a Cupry. To umožní dosiahnuť ďalšie úspory z rozsahu výroby. Držíme palce, len dúfame, že na zníženie ceny nepoužije Volkswagen ten najjednoduchší recept – malú batériu.