Volvo elektrifikuje vo veľkom štýle. Nové ES90, ktoré sa má stať elektrickým pendantom sedanu S90, je už jeho piatym elektromobilom. Technologicky má najbližšie k SUV EX90 postavenému na platforme SPA2 (Scalable Product Architecture 2), ale 800 V architektúrou sa posúva o krok ďalej. O veľkú zmenu ide aj z pohľadu dizajnu. Švédska značka totiž vyvinula namiesto klasického sedanu liftback s výklopným zadným vekom.

Zvyknúť si musíte aj na vyššiu stavbu karosérie, až o 103 mm, ktorú si vyžiadala zástavba podlahovej batérie. Kým pri SUV to možno ľahko zamaskovať, sedany s tým majú problém a Volvo EX90 nie je výnimkou. Aj preto sa možno Volvo snaží prezentovať novinku ako triedu samu pre seba. Vyšší posed za volantom dokonca prirovnáva k ergonómii SUV.

Prednú časť zdobia reflektory s grafikou Thorovho kladiva. Z profilu zaujme aerodynamický profil splývavej kabíny aj obrovské, minimálne 20-palcové, kolesá, ktoré sa snažia zamaskovať robustnosť pontónu. Ešte väčšou novinkou sú zadné svetlá. Tie s grafikou písmena C totiž dopĺňajú vertikálne svetlá lemujúce zadné okno. ES90 tak bude ľahko identifikovateľné spredu aj zozadu.
Volvo je pyšné, že sa mu podarilo zredukovať koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd na hodnotu 0,25. Nie je to rekord v triede, ale veľmi slušný výsledok, ktorý si nevyžiadal veľké kompromisy v dizajne, tak ako to poznáme z Mercedesov-Benzov EQE a EQS. Zákazníci si budú môcť vybrať zo siedmich farieb karosérie a z kolies s rozmerom až do 22 palcov.

Radikálne prepracovaný je aj interiér. Volvo v ňom sľubuje extrémne veľa miesta a svetla. Bodaj by nie, rázvor náprav tohto kolosu je až 3 100 mm a v sérii je obrovská panoramatická strecha. Pod zadným vekom sa nachádza veľkorysých 420 litrov pre batožinu a k nim môžeme pripočítať ďalších 22 pod prednou kapotou. Po sklopení operadiel vzrastie objem na 733 litrov.

Kokpit pôsobí extrémne minimalisticky. Vodič má pred sebou relatívne malý displej na zobrazenie základných informácií. Kľúčová je totiž vertikálne situovaná 14,5-palcová dotyková obrazovka infotainmentu so vstavaným Google. Nová elektronická architektúra poháňaná procesorom Snapdragon od Qualcommu je až osemkrát rýchlejšia ako predchádzajúci systém.

Displej slúži navigácii, klimatizácii, zábave, ale aj na využívanie aplikácií z Google Play a na aktualizáciu softvéru. Pre konektivitu je dôležité, že ES90 ponúka okrem Apple CarPlay konečne aj Android Auto. Z luxusných prvkov spomína Volvo štvorzónovú klimatizáciu, ktorá zachytí až 95 % pevných častíc menších ako 2,5 mikrometra, audio Bower & Wilkins s 25 reproduktormi a so špeciálnym zvukovým režimom štúdia Abbey Road.

Panoramatická strecha odráža až 99,9 % UV žiarenia. Za príplatok je vybavená stmievaním. O bezpečnosť sa stará nielen sofistikovaná konštrukcia karosérie, ale aj asistenčné systémy využívajúce dáta z 12 ultrazvukových senzorov, zo siedmich kamier a dokonca z laserového radaru, teda lidaru.

Volvo ES90 bude k dispozícii ako zadokolka s výkonom 245 kW alebo s pohonom oboch náprav. V tomto prípade bude mať dva elektromotory a systémový výkon 330 a vo verzii Performance až 500 kW! Verzia so zadným náhonom je spojená s akumulátorom s využiteľnou kapacitou 88 kWh. Štvorkolky dostanú batériu s kapacitou 102 kWh. Volvo sľubuje dojazd do 600 až 700 km. A j vďaka štandardne dodávanému tepelnému čerpadlu.

Vďaka 800 V architektúre podporuje ES90 nabíjanie výkonom 300, respektíve 350 kW. Bude tak najrýchlejšie sa nabíjajúcim elektrickým Volvom. Len 20 minút by malo stačiť na nabitie z 10 na 80 % a 10 minút na predĺženie dojazdu o 300 km. Najvýkonnejšia verzia Performance má zrýchľovať na stovku za rovné štyri sekundy. Maximálna rýchlosť je, ako pri všetkých nových Volvách, obmedzená na 180 km/h.
Výrobu novinky zabezpečí čínsky závod v provincii Zheijang. Aj Volva ES90 sa tak bude týkať dodatočné clo, uvalené Európskou úniou na dovoz elektromobilov vyrobených v Číne. Nové Volvo ES90 si už možno objednať v Rakúsku, Belgicku, Českej republike, vo Fínsku, Francúzsku, v Nemecku, Grécku, Maďarsku, Taliansku, Holandsku, Nórsku, Poľsku, Portugalsku, Španielsku, vo Švédsku, Švajčiarsku a Veľkej Británii. Ďalšie trhy vrátane Slovenska, budú nasledovať v priebehu tohto a budúceho roka.