
Mníchov pripravuje „Neue Klasse“ a Mercedes-Benz zasa štartuje budúcnosť novou triedou CLA. Predchádzal jej rovnomenný koncept, predstavený v roku 2023, a už vtedy bolo zrejmé, že sa chystá čosi veľké, i keď na malom formáte. Dnes tu máme sériové CLA a treba priznať, že od štúdie sa až tak veľmi nelíši. Novinka bude opäť 4-dverovým kupé s bezrámovými oknami. Na dĺžku má 4 723 mm, takže je približne o štyri centimetre dlhšie ako jeho predchodca. Narástol aj rázvor náprav, a to na 2 790 mm, čo je rozmer, ktorý kedysi patril strednej triede. To všetko dopĺňajú krátke previsy a široký postoj daný svalnatými blatníkmi a rozchodom kolies 1 605 mm vpredu a 1 574 mm vzadu.

CLA je zabalené do úhľadnej aerodynamickej karosérie. Spoznať ho na ceste nebude ťažké. Žraločí nos totiž obsahuje zaslepenú masku so 142 osvetlenými hviezdami, ktoré budú štandardnou výbavou. Tieto obklopujú veľkú centrálnu hviezdu, ktorá bude osvetlená celá alebo len čiastočne, podľa predpisov v jednotlivých krajinách. S hviezdami sme však ešte neskončili, pretože ďalšie dve nájdeme integrované v príplatkových reflektoroch Multibem LED. Budú ich mať aj klasické reflektory, no len chrómové. Svetlá sú spojené diódovou lištou. To umožňuje vytvárať rôzne uvítacie a rozlúčkové animácie. Hviezdy sa dostali aj do zadných prepojených svetiel. Je ich tu celkom 40 a vytvárajú svetelný pás. Ani im nechýba animačná funkcia.

Z profilu zaujme nízka kabína a 17– až 19-palcové aerodynamicky optimalizované disky kolies. A keď sme už pri aerodynamike, spomeňme, že vo veternom tuneli sa stuttgartskej automobilke podarilo dosiahnuť neuveriteľný výsledok. CLA má koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,21! To bude obrovský prínos pre ekonomiku jazdy, veď zníženie o každú stotinu prispieva k predĺženiu dojazdu o 2,5 %. Zaujímavé ale je, že výsuvné kľučky dverí, ktoré majú tiež podiel na plynulom obtekaní vzduchu, sú len za príplatok. K dispozícii bude tiež populárny balík AMG Line s predným splitterom, zväčšenými otvormi v prednom nárazníku, špecifickými 18-palcovými diskami kolies či špecifickým zadným nárazníkom.

Z väčších rozmerov bude ťažiť posádka. Priestor pre nohy predných cestujúcich narástol o 11 mm a viac miesta je aj nad hlavou. Vpredu o 16 a vzadu až o 28 mm. Dané je to nielen zvýšením profilu, ale tiež sériovým použitím panoramatickej strechy bez clony. Vrstvené sklo potiahnuté zvonka aj zvnútra špeciálnym filmom s hrúbkou 250 nanometrov zabraňuje prehrievaniu kabíny. Veľkým prínosom je viac miesta pre batožiny. Nehovoríme pritom len o kufri s objemom 405 litrov, pretože ten sa medzigeneračne zmenšil o 10 litrov, ale aj o priestore pod prednou kapotou. Nové CLA je totiž prvým Mercedesom-Benz z „frunkom“ pod prednou kapotou. Má objem až 100 litrov, takže sa doň zmestia nielen nabíjacie káble, ale dokonca letecký kufrík či prepravka s 0,33-litrovými fľašami.

Mercedes-Benz tvrdí, že CLA bude mať najbohatšiu štandardnú výbavu, pretože vychádza z línie Progressive. V sérii budú reflektory LED High Performance, multifunkčný športový volant potiahnutý kožou, komfortné vyhrievané sedadlá čalúnené kombináciu látky Artico a umelej kože a nastaviteľnou bedrovou opierkou, štyri USB-C porty či automatická klimatizácia. Paket AMG Line pridáva animovaný „koberec“, sploštený volant s červeným prešívaním, čierne športové sedadlá a súpravu športových pedálov z nehrdzavejúcej ocele. Ak vám to nestačí, priplatiť si môžete za balík Night package s vysokolesklými čiernymi dekoráciami či za balík AMG Line Plus, ktorý pridáva čierny zadný spojler, čierne prahy, exkluzívne 19-palcové kolesá a červené bezpečnostné pásy.
Dizajn interiéru bol inšpirovaný svetom spotrebnej elektroniky. Vrcholom je palubná doska MBUX Superscreen, ktorá obsahuje dva prepojené LCD displeje (10,25 + 14 palcov), a tretí (14 palcov) pre spolujazdca, ktoré prechádzajú celou šírkou kabíny. Ak displej spolujazdca chýba, je pred ním sklenený povrch s motívom hviezd. Nechýba ani head-up displej s uhlopriečkou 12,2 palca. Technologický dojem podporujú podsvietené kruhové prieduchy ventilácie či plávajúca stredová konzola s dvojicou držiakov na nápoje. Tie ale pôsobia akosi lacno. Za príplatok si môžete dopriať audio Burmester s výkonom 850 W a 16-timi reproduktormi či ambientné podsvietenie v troch zónach, ktoré ponúka 64 farieb, 10 „farebných svetov“ a 20 úrovní jasu. Atmosféru možno doladiť zvukovými efektmi.

Oveľa dôležitejší je však operačný systém MB.OS, ktorý má premiéru práve v CLA a až neskôr sa dostane do väčších a drahších Mercedesov. Nový systém integruje do vozidla cloudovú technológiu. Dôsledne oddeľuje hardvér od softvéru, čo znamená rýchlejší vývoj a aktualizáciu funkcií. Keďže CLA je prepojené na Cloud Mercedes-Benz, výrobca sľubuje neustále vylepšenia, podobne ako je to pri smartfónoch. MB.OS tiež ako prvý operačný systém vo vozidle integruje umelú inteligenciu Microsoft aj Google. Takže komunikácia s hlasovým asistentom by mala byť oveľa prirodzenejšia. To veľmi uľahčí ovládanie navigácie, komfortných prvkov, ale aj asistenčných systémov na úrovni SAE 2++.

Revolúcia však prebehla aj v oblasti pohonu. CLA je totiž prvým Mercedesom-Benz s 800 V batériou, ktorá podporuje nabíjanie výkonom 320 kW. Len 10 minút na nabíjačke predĺži dojazd o 325 km. Kariéru odštartuje CLA v dvoch elektrických verziách – ako CLA 250 + so zadným elektromotorom (200 kW) a ako CLA 350 4Matic, ktorého dva elektromotory poskytujú 260 kW (80/200 kW) a pôsobivé zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. V oboch prípadoch ide o synchrónne elektromotory s permanentným budením. Maximálna rýchlosť až 210 km/h je výsledkom použitia dvojrýchlostnej prevodovky, ďalšou inováciou. Preradenie závisí nielen od jazdnej situácie, zvoleného jazdného módu, ale tiež napríklad od úrovne nabitia akumulátora.

Dojazd až 792 km (pre CLA 250+) je výsledkom vysokej účinnosti motorov, aerodynamiky aj ekonomického využívania energie. CLA je vybavené štandardne tepelným čerpadlom, ktoré využíva odpadové teplo z pohonu, batérie aj okolitého vzduchu. To znamená, že klimatizovanie kabíny si vystačí len s tretinou energie v porovnaní s klasickým odporovým kúrením. Tepelné čerpadlo sa tiež podieľa na rýchlom ohreve batérie pred nabíjaním. Ďalším zdrojom ušetrenej energie je rekuperačný výkon až 200 kW, o to efektívnejší, že CLA je vybavené brzdovým systémom brake-by–wire. Absolútna väčšina spomalení preto prebieha rekuperáciou. Verzie 250+ a 350 4Matic použijú batériu s kapacitou 85 kWh a energetickou hustotou až 680 Wh/l. Neskôr prídu cenovo dostupnejšie deriváty s menšou LFP batériou s kapacitou 58 kWh.

Nabíjanie má zjednodušiť služba MB.Charger Public, ktorá jedinou zmluvou sprístupní desaťtisíce nabíjacích bodov v Európe, pričom autentifikácia prebehne pomocou komunikácie s vozidlom. Neskôr sa ponuka rozšíri o 48 V mil-hybridné verzie so spaľovacími motormi s objemom 1,5 litra a predným náhonom, alebo pohonom oboch náprav. K dispozícii budú tri výkonové úrovne. Jazda CLA by mala byť zážitkom aj vďaka podvozku, ktorého konštrukcia pripomína skôr autá strednej triedy než kompakty. Vpredu je napríklad trojprvkové zavesenie s hliníkovými ramenami a vzadu úplne nová viacprvková náprava. V podstate sa nečudujeme, pretože CLA je poriadne ťažkým elektromobilom. Napriek príslušnosti ku kompaktom začína zadokolka na pohotovostnej hmotnosti 1 974 kg, s vodičom a batožinou je to normovaných 2 055.
Nové CLA bude Mercedes-Benz vyrábať spočiatku v nemeckom Rastatte, a to elektrické aj spaľovacie verzie na spoločnej linke. Pre potreby čínskeho trhu vybuduje Mercedes-Benz závod Beijing Benz Automotive Co. V maďarskom Kecskeméte zas spustia neskôr výrobu ďalších verzií nových kompaktných modelov. Predaj by mal byť spustený v priebehu leta. Ceny zatiaľ nie sú známe.