Fio bankaFio banka

Renault 5 Turbo 3E: Táto beštia ide do výroby. Stovku dá pod 3,5 sekundy

Tvári sa ako novodobý Renault 5 E-Tech po tuningu. Veľa spoločného s ním však nemá. Toto je extrém s dvoma elektromotormi, 800-voltovou batériou a karbónovou karosériou. Jazdiť bude brutálne.

19.03.2025 10:00
Renault R5 Turbo 3E - 2025 Foto:
Úžasný Renault R5 Turbo 3E pripomína dizajnom historické ikony R5 Turbo a R5 Turbo 2. Má rozšírené blatníky, väčší rozchod aj rozsiahle aerodynamické úpravy. So súčasným Renaultom 5 E-Tech nemá takmer nič spoločné.
debata

Je to neuveriteľné, ale aj napriek znovuzrodeniu Renaultu R5 aj jeho ostrej verzie s logom Alpine sa francúzska automobilka púšťa do ďalšieho retro projektu. Naznačila to už v roku 2022 na autosalóne v Paríži, kde ukázala restomod R5 Turbo 3E, postavený na základoch historického modelu. Teraz tu ale máme finálnu verziu, ktorá prekonáva azda aj tie najodvážnejšie očakávania. Ide totiž o najsilnejší sériový Renault v histórii. Originálne modely Renault 5 Turbo a Turbo 2 z osemdesiatych rokov, ktoré boli prvými francúzskymi autami s preplňovaným benzínovým motorom, a na konte majú množstvo víťazstiev v motoršporte, pri ňom pôsobia ako neviniatka.

Renault Megane GranCoupé - 20211 Čítajte viac Renault Mégane: Neuveriteľné, pod kapotu sa vrátil diesel. A poteší aj cenou

Možno si myslíte, že R5 Turbo 3E je len poriadne „vytuneným“ derivátom súčasného Renaultu 5 E-Tech či jeho výkonnejšej verzie A290 s logom Alpine. Lenže ste na omyle. Tieto dve autá nemajú takmer nič spoločné. Až na ikonický dizajn. R5 Turbo 3E je svetom samým pre seba. Renault tvrdí, že ním zakladá novú kategóriu „mini-supercars“. A má pravdu. Táto „beštia má síce na dĺžku len 4 080 mm, ako mestské autá nižšej strednej triedy, ale šírkou 2 030 mm atakuje triedu superšportov. Pomer dĺžky a šírky je 2,01. R5 Turbo 3E je tak o 60 mm dlhší ako Renault 5 E-Tech, ale najmä o 256 mm širší. Menila sa aj výška. Strecha klesla k asfaltu o 118 mm na konečných 1 380.

Autonómiu dáva R5 Turbo 3E najavo dvojdverovou... Foto: Renault
Renault R5 Turbo 3E - 2025 Autonómiu dáva R5 Turbo 3E najavo dvojdverovou karosériou. Vyrobená je prakticky celá z karbónu.

Dokonca ani rázvor náprav neostal na pôvodnej úrovni. Výsledných 2 570 mm znamená prírastok troch centimetrov. Asi tušíte, že postaviť takéto auto nebolo možné na platforme AmpR Small, ktorá podopiera sériový Renault 5 E-Tech. A máte pravdu. R5 Turbo 3E používa špecifickú hliníkovú platformu, o ktorú sa postarala divízia Alpine. Tá do nej zabudovala 800 V batériu s kapacitou 70 kWh, o ktorej sa môže Renaultu 5 E-Tech či Alpine A290 len snívať. Podobne je to s elektrickým pohonom. Namiesto jedného elektromotora poháňajú R5 Turbo 3E hneď dva. Ale pozor! Oba sú namontované na zadnej náprave, takže R5 Turbo 3E je priam „démonickou“ zadokolkou.

Päťstokoňový elektrický hothatch budú poháňať... Foto: Renault
Renault R5 Turbo 3E - 2025 Päťstokoňový elektrický hothatch budú poháňať dva elektromotory v zadných kolesách. Driftovanie? Žiaden problém.

Každý z motorov má výkon 200 kW, takže tu máme systémových 400 kW a ešte omračujúcejší 4 800 Nm krútiacehpo momentu! Ale to nie je všetko. Samotný výkon pre športové auto nestačí, potrebná je tiež nízka hmotnosť. Takže R5 Turbo 3E absolvovalo drastickú diétu. Jeho karoséria je vyrobená z karbónu a v kabíne je len to najnutnejšie. Na štyri sedadlá rovno zabudnite. Celá táto beštia tak váži iba 1 450 kg, čím sa dostávame k údaju výkonovej hmotnosti 3,625 kg na kilowatt. Potom asi neprekvapí, že táto elektrická raketa šprintuje na stovku za niečo vyše tri sekundy a starosti si nemusí robiť ani s maximálnou rýchlosťou. Jej rozlet končí až pri údaji 270 km/h.

Interiér pripomína skôr okruhový špeciál. Má... Foto: Renault
Renault R5 Turbo 3E - 2025 Interiér pripomína skôr okruhový špeciál. Má monokokové sedadlá so 6-bodovými pásmi a aj ochrannú klietku. Napriek tomu je R5 Turbo 3E schválené aj do bežnej premávky.

Pri predbiehaní pomôže funkcia „boost“ aktivovaná na volante a s brzdením zasa 4-stupňová rekuperácia. Adrenalínové gény dáva R5 Turbo 3 jasne najavo aj svojím extrémnym dizajnom, opäť vzdialeným civilnému Renaultu 5 E-Tech. Celá predná časť, vrátane nových hranatých reflektorov, odkazuje na historickú predlohu oveľa viac než novodobý Renault 5. Úplne nový je tiež predný nárazník so spojlerom a obrovskými sacími otvormi. Tie ďalšie nájdete na kapote. Z profilu zaujmú extrémne rozšírené blatníky, do ktorých sa len tak-tak zmestia 20-palcové disky kolies. A čo je podstatné, chýba druhý pár dverí. R5 Turbo 3E je totiž nefalšovaným elektrickým hothatchom.

O bezpečnosť sa postará integrovaná klietka. Foto: Renault
Renault R5 Turbo 3E - 2025 O bezpečnosť sa postará integrovaná klietka.

Nechýba ani typický spojler nadväzujúci na líniu strechy. K brzdám privádzajú vzduch spodné otvory v zadnom nárazníku, tie vyššie sa starajú o prívod vzduchu k elektromotorom. Jeden z nich ukrýva rafinovane nabíjací port. Vzadu ohromuje R5 Turbo 3E dvojicou gigantických difúzorov, ktoré ho prisávajú k asfaltu. Aj tu dizajn svetiel omnoho viac akcentuje originálny Renault 5 Turbo z osemdesiatych rokov. Farebný žlto-sivý koncept oddeľuje spodnú technologickú časť auta od kabíny pre posádku. Tá si ale veľa komfortu neužije. Vodič, či skôr pilot a jeho copilot sedia v škrupinováňých sedadlách so 6-bodovými bezpečnostnými pásmi. Chráni ich vnútorná klietka. Ručná brzda v štýle špeciálov pre rallye tu nie je na parádu, slúži na bezuzdné driftovanie.

Renault R5 Turbo 3E - 2025
Renault R5 Turbo 3E - 2025
+22Renault R5 Turbo 3E - 2025

Športovú atmosféru umocňuje množstvo karbónu a Alcantary. So sériovým Renaultom 5 E-Tech spája R5 Turbo 3E aspoň moderný infotainment OpenR s dvojicou obrazoviek s uhlopriečkami 10,1, respektíve 10,25 palca. Majú však špecifickú grafiku a poskytujú okrem zábavy, navigácie či využívania služieb Google aj telemetrické dáta. To ak by ste s R5 Turbo 3E zamierili na okruh, pre ktorý je priam stvorený. Koľko ostrých kôl však vydrží, je otázne. Renault sľubuje, že ich má byť „niekoľko“. Ak vás neobmedzí prehriatie motorov či batérie, limitom sa stane dojazd. Na bežných cestách to má byť 400 km, na okruhu si to odhadnúť netrúfame. V každom prípade by ste nemali na nabíjačkách stratiť veľa času.

Luca de Meo - Renault Čítajte viac Renault nevylúčil, že sa vráti na ruský trh. "Sme obchodníci," hovorí jeho šéf

R5 Turbo 3E bude totiž vďaka 800 V architektúre najrýchlejšie sa nabíjateľným Renaultom. Podporuje nabíjací výkon až 350 kW, čo znamená, že z 15 na 80 % by sa mal nabiť za 15 minút. Renault vyrobí z novej elektrickej šelmy presne 1 980 exemplárov. Ako inak, číslovka odkazuje na rok príchodu prvej generácie. Objednávky otvorí francúzska automobilka v najbližších týždňoch, i keď zákazníci dostanú prvé vozidlá najskôr začiatkom roka 2027. Tento čas môžu využiť na personalizáciu. Vybrať si môžu v spolupráci s dizajnérmi rôzne kombinácie farieb laku či materiálov. Každý exemplár tak môže byť jedinečný. Cenu zatiaľ nepoznáme. Nízka nebude.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Renault #Renault 5 E-Tech #restomod
Články podľa značiek