Toyota sa konečne snaží dohnať sklz v ponuke elektromobilov. Len nedávno sa predstavil v Európe po nie príliš vydarenom SUV bZ4X aj menší Urban Cruiser vyvíjaný so Suzuki a pred pár dňami aj elektrické SUV-kupé Toyota C-HR+. Lenže Európa nie je celý svet. V takej Číne má Toyota ďalšie elektrické „želiezka v ohni“. A keďže táto japonská automobilka miluje kooperácie, vyrába ich s viacerými čínskymi partnermi. Napríklad sedan bZ3 v spolupráci so spoločnosťou BYD a najnovšie sa vytasila s SUV bZ3X, ktoré je zas výsledkom spoločného vývoja Toyoty a čínskej automobilky GAC. Šetrí to náklady, a navyše, „čínske črevá“ sú často lepšie ako tie japonské. Aspoň čo sa týka batérií.


Zdá sa, že najmä bZ3X bolo zásahom priamo do čierneho. Hodinu po otvorení objednávok mala Toyota na konte 10 000 rezervácií a dokonca padol registračný server. Dôvod? Bola to najmä cena. Toto SUV je totiž ešte lacnejšie ako sedan bZ3, vlastne je najlacnejšou elektrickou Toyotou. Na domácom trhu začína verzia 430 Air na cene 109 800 jüanov, čo je v prepočte 14 274 eur. Má síce batériu s kapacitu len 50 kWh, ale podobne je na tom Škoda Elroq s cenou nad 30 000 eur. Tieto dve autá sú si pritom podobné aj po praktickej stránke. Toyota bZ3X má na dĺžku 4 600 mm a rázvor náprav 2 765 mm. Ponúka tiež mimoriadne veľký batožinový priestor. Aj najdrahšia verzia 610 Max s batériou s kapacitou 67,92 kWh je stále cenovo veľmi dostupná. Zákazníci za ňu zaplatia 149 800 jüanov, teda si 19 500 eur.


Novinka nezaostáva ani technologicky. Posúďte sami. Vozidlo využíva pokročilý asistenčné systémy riadenia vyvinutý spoločnosťou Momenta s vysokovýkonným čipom Nvidia Drive AGX Orin X. Dáta získava z 27 senzorov vrátane 11 kamier s vysokým rozlíšením, 12 ultrazvukových radarov, 3-milimetrových vlnových radarov a dokonca lidaru Robosense. Podporovaných je viac ako 25 funkcií vrátane vzdialeného parkovania. V interiéri je Toyta bZ3X vybavená 8,8-palcovým LCD prístrojovým panelom, 14,6-palcovou centrálnou obrazovkou infotainmentu poháňaným čipom Qualcomm Snapdragon 8155 a audio systémom Yamaha s 11 reproduktormi. S exportom do Európy zatiaľ Toyota nepočíta.