
Subaru Outback začalo svoju kariéru v roku 1984 ako out-doorová verzia Legacy Combi. Neskôr sa však Outback odtrhol od materského Legacy ako samostatný model, hoci príbuznosť s ním utajiť celkom nevedel. A bol to úspešný príbeh. Toto kombi so svetlou výškou pravoverného SUV a plastovým „brnením“ sa stalo vôbec najpredávanejším kombi v USA. Na celom svete sa počas troch dekád z Outbacku predalo viac ako tri milióny kusov. Preto je prekvapením, že siedma generácia na triedu kombi akoby zanevrela. Mení sa na drsné SUV, a to nehovoríme o vrcholovej verzii Wilderness, kde by ste len ťažko hľadali gény kombi. Jednoducho, nový Outback mení receptúru, čo znamená, že aj trošku riskuje. Veď Subaru má v ponuke Forester, ktorý dokázal uspokojiť priaznivcov značky v triede SUV. Tak prečo mu vytvárať konkurenta vo vlastnej stajni?

Outback síce nikdy nepatril k módnym ikonám, ale tentraz bude dizajn novinky pravdepodobne polarizovať viac ako v minulosti. Subaru ním doslova testuje hranice vkusu svojich verných. Aerodynamika išla v tomto prípade úplne bokom. Predná maska je nekompromisne kolmá a vysoká. Svetlá sú umiestnené vertikálne v troch „poschodiach“. Medzi nimi sa nachádza veľká plastová maska s robustným výpletom. Nárazníky vôbec nerátajú s lakovaním, tak ako ochranné lemy blatníkov a prahov. Sú jednoducho čierne a po celom obvode vrúbkované. Nebyť zadného loga, boli by úzke zadné svetlá prepojené diódovou lištou. Rovnako masívne pôsobia čierne strešné nosiče s integrovanými priečnikmi. V hranatých blatníkoch sa nachádzajú 17-až 19-palcové disky kolies. Verzia Wilderness ide ešte ďalej.

V maske nájdeme obrovský nápis Subaru, pričom svetlá výška podvozka narástla z veľkorysých 220 až na 240 mm. Tým sa zlepšila aj priechodnosť v teréne. Predný nájazdový uhol sa zväčšil z 18 na 20 stupňov, zadný z 21,4 na 22,5 stupňa a ten prejazdový z 19,4 až na 21,2 stupňa. Dobrodružný charakter naznačuje aj statická nosnosť strechy 363 kg, pričom tá dynamická je 100 kg. Po prvýkrát je možné zo strán priečnikov zavesiť napríklad hojdaciu sieť. Bohužiaľ, presné rozmery zatiaľ Subaru nezverejnilo, takže siedmu generáciu nevieme porovnať s tou predchádzajúcou. Automobilka však tvrdí, že novinka je vyššia, z čoho má ťažiť aj posádka, ktorá bude mať k dispozícii viac priestorovej rezervy nad hlavou a viac miesta pre batožinu. Objem kufra až po strechu narástol o 57 litrov na konečných 980, pričom ložná plocha má šírku 1 100 mm.

Predpokladáme, že rázvor náprav 2 745 mm ostal nezmenený. Veď Outback využíva pôvodnú, i keď vylepšenú platformu so svojím ikonickým pohonom, ktorý kombinuje pozdĺžne uložený boxer so symetrickým náhonom na všetky kolesá Symmetrical AWD. Na výber budú dva motory, aspoň v USA. Základom je atmosférický 4-valec s objemom 2,5 litra s výkonom 134 kW a krútiacim momentom 241 Nm. Nad ním stojí preplňovaná verzia 2,4 Turbo s výkonom 194 kW a krútiacim momentom 376 Nm. Oba motory sú spojené výlučne s kontinuálnymi prevodovkami Lineartronic, s ôsmimi prednastavenými prevodovými pomermi, ktoré simulujú klasické radenie. Štvorkolka využíva vylepšený centrálny diferenciál s rýchlejším zamykaním. Nechýba ani terénny mód X-Mode, ktorý sa tentoraz aktivuje priamo z volantu.

A keď sme už v kabíne, tá rozhodne poteší konzervatívnejších zákazníkov. Hoci je Outback vyzbrojený dvojicou nových displejov, virtuálnym kokpitom s uhlopriečkou 12,3 palca a 12,1-palcovým infotainmentom, stále tu nájdete hardvérové ovládače na volante, hardvérový ovládač prevodovky a dokonca samostatný panel klimatizácie. V porovnaní s predchádzajúcim Otbackom však prekvapuje, že centrálna obrazovka je menšia a situovaná horizontálne. Vďaka novému procesoru by však mala reagovať rýchlejšie. Kompatibilitu so smartfónmi uľahčujú bezdrôtové platformy Apple CarPlay a Android Auto. Navigácia využíva cloudové dáta a podporuje rýchle sťahovanie máp. Prístrojový panel umožňuje viacero druhov zobrazení, pričom základné je analógové.
Napriek hranatej karosérii sľubuje Subaru o 10 % nižší aerodynamický hluk v kabíne. Vraj vďaka pohlcujúcim materiálom. Komfort zasa zlepšujú sedadlá, uchytené priamo do podlahy, čo znižujú priečny pohyb hlavy v zákrutách až o 42 %. Bezpečnosť má na starosti najnovšia generácia asistenčných systémov Subaru EyeSight. Oobsahuje také pokročilé funkcie ako automatickú zmenu jazdného prúdu na diaľnici či automatizovanú jazdu na diaľnici až do rýchlosti 137 km/h. Asistenti získavajú potrebné informácie z troch čelných kamier, vrátane novej monokulárnej kamery za čelným oknom, aj nových radarových senzorov. Po prvýkrát je Outback vybavený funkciou bezpečného zastavenia na krajnici v prípade, že vodič prestane reagovať. Reakcie na riadenie zlepšuje nový dvojpastorkový posilňovač riadenia, prevzatý priamo zo Subaru WRX.

Siedma generácia Outbacku dorazí najprv k americkým zákazníkom, a to koncom roka 2025. V tom nasledujúcom by mohla zamieriť aj do Európy. Je však otázne, či si európska verzia nevyžiada úpravy pod kapotou, napríklad použitie hybridného pohonu zo Subaru Forester. Emisie Outbacku totiž veľmi neladia s tunajšími limitmi. Na verziu Wilderness s preplňovaným motorom môžeme rovno zabudnúť. No i tak je príchod nového Outbacku skôr zázrakom. Predpokladali sme, že šiesta generácia bude poslednou so spaľovacím motorom. Našťastie sa tak nestalo a Outback bude pokračovať s klasickou technikou, ktorú zákazníci Subaru tak oceňujú. Druhou vecou je, ako budú reagovať na nový „dobrodružný“ dizajn.