
Dôvodom úspechu Kie v Európe je aj fakt, že pre starý kontinent vyvíjala špecifické modely. Typickým príkladom je hatchback Ceed, ktorým v roku 2005 odštartovala obrovskú európsku ofenzívu. Pre Európu boli navrhnuté aj ProCeed, Xceed či špecifická verzia Sportage, ktorá v aktuálnej generácii nemá s tou kórejskou veľa spoločného. Štvrtá generácia Ceedu to však zmení. Áno, bude to opäť hatchback konkurujúci Golfu či Corolle, no tentoraz si vezme za základ americkú Kiu K4. Tá sa nám ukázala vlani v New Yorku v podobe odvážne štylizovaného sedanu a teraz dorazila do New Yorku aj verzia Hatchback, ktorá by sa nemala od európskeho Ceedu už veľmi líšiť. Ak dôjde k zmenám, budú skôr pod kapotou.


Zdá sa, že sa máme na čo tešiť. Kým sedan svojím dizajnom, ktorý v zadnej časti pripomína skôr liftback, polarizuje, 5-dverový hatchback pôsobí veľmi moderne. Očakávať môžeme podstatne väčšie rozmery, a to vo všetkých smeroch. Jednoducho Ceed podrastie, čo bude platiť aj o jeho rázvore. Nový formát umožnil vytvoriť športové proporcie. K4 tiež prezentuje nové dizajnové prvky jazyka Opposites United, ktoré nemajú ďaleko od jej nových elektromobilov. Napríklad predné horizontálne svetlá a zadné svetlá v tvare akejsi hviezdnej mapy. Dynamický šmrnc dodáva K4 aj „plávajúca“ strecha či maskovaná kľučka zadných dverí. Chýbať nebude ani verzia GT-Line s 18-palcovými matnými diskami a lesklými čiernymi prvkami karosérie.


Zväčšenie rozmerov sa prejaví aj na priestore v kabíne. Najmä zadní cestujúci by mali dostať viac centimetrov na nohy a väčšiu rezervu nad hlavou. V kufri Kia sľubuje 628 litrov pre batožiny a po sklopení sedadiel 1 678 . Ide však o hodnoty podľa americkej normy, takže v Európe budú čísla pravdepodobne o čosi nižšie. Dizajn interiéru je technologický a minimalistický. Dominantou palubnej dosky je duálny digitálny kokpit a infotainment s uhlopriečkou takmer 30 palcov. Vodorovnú orientáciu prvkov interiéru dotvára usporiadanie tlačidiel a tvar dvojramenného volantu. Automatická prevodovka je ovládaná klasickou pákou, čo pôsobí trochu zastarane.


Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi cez bezdrôtové platformy Apple CarPlay a Android Auto, indukčná nabíjačka, aktualizácia softvéru vzduchom či digitálny kľúč 2.0 s ultra širokopásmovou technológiou. Digitálne služby umožnia prístup napríklad k streamovaniu hudby a umelá inteligencia zas jednoduší hlasové ovládanie. O kvalitný zvuk sa postará aparatúra Harman Kardon. Vrcholom asistenčných systémov vodiča bude asistent pre jazdu na diaľnici, ktorý umožní automatické riadenie na vybraných úsekoch rýchlostných ciest. Verziu GT-line doplní športový trojramenný volant a špecifické čalúnenie. Na cestu si bude svietiť štvorcovými diódami LED reflektorov.
Pod kapotou bude v USA na výber medzi atmosférickým 4-valcom 2,0i s výkonom 108 kW a krútiacim momentom 179 Nm, spojeným s kontinuálnou prevodovkou CVT, alebo preplňovaným 4-valcom 1,6 Turbo s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 264 Nm. Preň je pripravená 8-stupňová automatická prevodovka. Práve pod kapotou budú pravdepodobne najväčšie rozdiely medzi americkou Kiou K4 a európskym Ceedom. Očakávame nejakú formu elektrifikácie a motory 1,0 T-GDi a 1,5 T-GDi. Či ostane Ceedu manuálna prevodovka, je otázne. Na bližšie informácie si budeme musieť ešte počkať. Veď aj k americkým zákazníkom dorazí K4 Hatchback až koncom roka. O osude verzie kombi SW, ProCeede a Xceede nič netušíme.