C5 Aircross: Citroën v Paríži predstavil dôležitý nový model. Boli sme pri tom

Citroën C5 Aircross príde na trh ako mild-hybrid, plug-in hybrid a elektromobil s dojazdom takmer 700 kilometrov.

30.04.2025 18:35
debata
Nový Citroën C5 Aircross vsadil na hranatejšie... Foto: Pravda, Martin Domček
Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra (2025) Nový Citroën C5 Aircross vsadil na hranatejšie tvary. kolmejšiu prednú masku a pri niektorých dizajnových prvkoch uprednostnil vertikálnu architektúru.

Citroën v parížskom Tokijskom paláci (Palais de Tokyo) predstavil druhú generáciu modelu C5 Aircross, ktorá je dizajnovo veľmi príbuzná konceptu C5 Aircross, predstavenému nedávno na autosalóne Mondial v Paríži. My sme si produkčnú verziu medzi prvými novinármi mohli pozrieť priamo v Paríži naživo počas jej premiéry.

Druhá generácia modelu Citroën C5 Aircross vstupuje na európsky trh s cieľom výrazne zamiešať karty v nabitej kategórii rodinných SUV v segmente C. Auto je postavené na novej platforme STLA Medium, ktorú koncern Stellantis, pod ktorý patrí aj Citroën, vyvinul špeciálne pre stredne veľké autá s rôznymi typmi pohonu.

Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra...
Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra...
+10Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra...

Auto už na prvý pohľad zaujme dizajnom a treba povedať, že viac mu svedčia svetlé než tmavé farby. Prichádza s ostrejšími líniami a zdôrazňovaním vertikál. To vidno nielen na prednej maske, hranatejších podbehoch, ale aj prelisoch a ozdobných prvkoch za prednými kolesami. Vertikálne (teda nad sebou), sú umiestnené aj dvojice hlavných modulov svetlometov, ktoré dopĺňajú úzke horizontálne LED pásy. Taktiež celá predná maska je stavaná viac-menej kolmo.

Zboku zaujme výrazný prelis v tvare oblúka, ktorý prechádza od prednej masky až po zadné svetlá, ktoré ho tvarovo dopĺňajú. Vozidlo zaujme aj masívne oplastovanými podbehmi. Vzadu nechýba výrazný svetelný podpis, tvorený štyrmi mimoriadne úzkymi horizontálnymi LED pásmi.

Na dĺžku nový Citroën C5 Aircross meria o 150 milimetrov (4 652 mm) viac ako predchodca a rázvor sa natiahol z 2 730 na 2 784 mm, čo sa pozitívne prejaví na priestore pre posádku.

Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra...
Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra...
+8Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra...

Aerodynamické vlastnosti novej generácie modelu C5 Aircross boli výrazne vylepšené. V porovnaní s predchádzajúcim modelom sa hodnota súčiniteľa odporu vzduchu (SCx) znížila z 0,84 na 0,75. Zásluhu na tom majú dizajnové prvky ako uzatvorená predná maska elektrickej verzie, spätné svetlá s aerodynamickými deflektormi, špecificky tvarované zadné stĺpiky či aerodynamicky optimalizované 20-palcové disky.

Interiér auta bol vytvorený v štýle „C-Zen Lounge“, teda ako kokpit s vysokým dôrazom na pohodu a technológie. Nové sedadlá Advanced Comfort sú vybavené masážnou funkciou, ventiláciou, vyhrievaním a elektricky nastaviteľnými bočnými opierkami chrbta. Zároveň obsahujú hrubšiu penovú výplň pre väčší komfort pri dlhých cestách. Zadné operadlá je možné skloniť v rozsahu od 21° do 33°, čím sa zvyšuje flexibilita pri preprave osôb aj nákladu. Interiérové osvetlenie má až osem farebných nastavení.

Interiéru dominuje centrálny displej, ktorému... Foto: Pravda, Martin Domček
Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra (2025) Interiéru dominuje centrálny displej, ktorému pre jeho špecifický sklon a napojenie na stredový tunel hovoria "vodopádový".

Centrálnym prvkom kabíny je 15-palcová HD dotyková obrazovka „Waterfall Touchscreen“, ktorá svoje pomenovanie získala vďaka displeju, ktorý pôsobí, ako by zo stredu prístrojovej dosky „stekal“ až do stredového tunela. Jeho rozhranie umožňuje individualizovať rozloženie ikon, ponúka viaceré informačné panely a jednoduchšie ovládanie funkcií klimatizácie či infotainmentu. Systém je kompatibilný s Apple CarPlay a Android Auto, pričom naraz je možné pripojiť dve zariadenia cez bluetooth, bezdrôtové nabíjanie má výkon 15 W.

Vozidlo disponuje rozšíreným head-up displejom s plnofarebnou projekciou na predné sklo, ktorý je o 30 % väčší ako v modeli C5 X. Citroën Matrix LED svetlomety vďaka 20 samostatne ovládaným segmentom dokážu dynamicky prispôsobovať tvar svetelného kužeľa podľa pohybu okolitých vozidiel. Súčasťou výbavy je tiež systém Drive Assist 2.0, ktorý umožňuje poloautonómnu jazdu druhej úrovne vrátane automatickej zmeny jazdného pruhu, rozšírenej detekcie mŕtvych uhlov a kamerového sledovania pozornosti vodiča.

Predné sedadlá sú masážne, vyhrievané, s... Foto: Pravda, Martin Domček
Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra (2025) Predné sedadlá sú masážne, vyhrievané, s dofukovacími bočnicami a tvrdšou penou, ktorá by mala zvýšiť komfort v oblasti chrbta pri dlhších jazdách.

Citroën ponúka tri typy pohonu – hybridný, plug-in hybridný a plne elektrický. Základom je verzia Hybrid 145 s kombinovaným výkonom 145 koní (107 kW), ktorú tvorí 1,2-litrový trojvalec a elektromotor napájaný batériou s kapacitou 0,9 kWh. V meste dokáže jazdiť až 50 % času výlučne na elektrinu. Pre zákazníkov požadujúcich väčší dojazd čisto na elektrinu je určená verzia Hybrid Rechargeable 195 s kombinovaným výkonom 195 koní (143 kW) a 21 kWh batériou. V tejto konfigurácii ponúka vyše 100 km elektrického dojazdu v meste a až 650 km kombinovaného dojazdu podľa WLTP.

Plne elektrická verzia ë-C5 Aircross je dostupná v dvoch výkonových stupňoch – 210 koní (157 kW) s 73 kWh batériou a dojazdom 520 km a výkonnejšia 230 koní (170 kW) s batériou 97 kWh a dojazdom až 680 km (WLTP). Nabíjanie z 20 % na 80 % trvá v závislosti od verzie od 27 do 30 minút pri použití rýchlonabíjačky s výkonom 160 kW. Od roku 2026 bude dostupný aj 22 kW trojfázový obojsmerný nabíjací modul s podporou technológie V2L (Vehicle-to-Load), ktorá umožní napájanie externých zariadení priamo z vozidla.

Predný svetelný podpis auta je veľmi výrazný. Foto: Martin Domček, Pravda
Nový Citroën C5 Aircross - parížska premiéra (2025) Predný svetelný podpis auta je veľmi výrazný.

Zaujímavosťou je, že elektrické komponenty modelu sú vyrábané prevažne vo Francúzsku. Elektrický pohonný modul EDM pochádza z Trémery, batérie sú kompletizované v závode Rennes a výkonnejšia 97 kWh batéria je produkovaná v gigafabrike ACC v Douvrine. Citroën zároveň kládol dôraz na ekologickú stránku výroby – v interiéri sa nachádza 47 kg plastov z recyklovaných alebo biosurovín, 160 kg recyklovaných kovov a plastové prvky konzoly obsahujú 20 % výťažku z francúzskych viníc.

V predaji sa nový C5 Aircross objaví na Slovensku pravdepodobne na prelome tretieho a štvrtého kvartálu, predobjednávky budú zrejme spustené koncom leta, kedy by sa mal objaviť aj oficiálny slovenský cenník.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Citroen #Citroën C5 Aircross #rodinné SUV
Články podľa značiek