
Jeep Comapss rozšíril ponuku Jeepu medzi kompaktnými SUV v roku 2006. Nikdy však nepatril k „predátorom“ triedy. A ani medzi Jeepmi práve „nezahviezdil“. I keď sa z neho za takmer dve dekády predalo 2,5 milióna kusov. Tretia generácia to možno zmení. Vyzerá sebavedomejšie a ponúkne tri druhy pohonu. Ide o obrovskú zmenu. Kým totiž prvé dve stáli na základoch koncernu FCA (Fiat-Chrysler), teraz Compass prechádza na platformu STLA Medium koncernu Stellantis. Poznáme ju napríklad z Peugeotu 3008, nového Citroënu C5 Aircross alebo Opelu Grandland. To znamená väčší formát a po prvýkrát možnosť výberu čisto elektrickej verzie. Na dĺžku má Compass 4 552 a na šírku 1 928 mm. Je teda o 150 mm dlhší a o 85 mm širší ako jeho predchodca. Rázvor náprav narástol na 2 795 mm. Napriek tomu zostáva jedným z najkompaktnejších v triede.

Dizajnéri si dali naozaj záležať, aby ste si Compass nezmýlili s jeho technologickými súrodencami. Pôsobí moderne a sviežo, akoby išlo o väčšiu verziu Avengeru. Na prednej maske nechýba sedem ikonických otvorov. Kolesá sú umiestnené v lichobežníkových výrezoch blatníkov. Odolnosť v teréne demonštruje väčšia svetlá výška 200 mm a masívna plastová ochrana podbehov, dverí aj nárazníkov. Tie sú konštruované tak, aby mal Compass predný nájazdový uhol minimálne 20 a zadný 26 stupňov. Schopný je tiež brodenia v hĺbke 470 mm. Tam ale Compass nekončí, pretože vo verzii 4×4 s väčšou svetlou výškou sú jeho terénne parametre ešte presvedčivejšie. Predný nájazdový uhol štvorkoliek vzrastie na 27 a zadný až na 31 stupňov.

Zákazníci si môžu vybrať zo šiestich farieb karosérie, ktoré sú inšpirované prírodnými regiónmi. Paleta siaha od odtieňa Hawai (jasne zelený) pripomínajúceho bujnú tropickú vegetáciu na Havajských ostrovoch cez Pacific (modrý) predstavujúci šíre rozlohy Tichého oceánu, Antarctica (biely) symbolizujúci ľad a sneh v okolí južného pólu planéty, Amazonia (hnedozelený) evokuje Amazonský dažďový prales, Yosemite (sivý) pripomínajúci skalné útesy v známom národnom parku USA až po Vulcano (čierny) inšpirovaný sopkami na Sicílii. V ponuke bude tiež dvojfarebné vyhotovenie s kontrastnou čiernou strechou. Väčší formát znamená aj väčší interiér. Tak napríklad priestor na nohy pre zadných pasažierov narástol o obdivuhodných 55 mm.


Viac miesta bude aj na batožinu. Kufor má 550 litrov, čo je o 45 viac v porovnaní s predošlou generáciou. Navyše je v prednej časti kabíny odkladacia schránka s objemom 34 litrov. Všetky verzie majú štandardne delené zadné operadlá v pomere 40:20:40, čo zlepšuje variabilitu. Palubná doska nesie 10-palcový prístrojový panel a k tomu 16-palcový infotainment. Systém umožňuje využívanie on-line služieb Connect, ako aj aktualizácie máp a softvéru vzduchom. V sérii je paleta asistenčných systémov na úrovni SAE 2. Za príplatok si môžete dopriať head-up displej, adaptívne svetlá matrix LED, digitálny kľúč alebo vyššiu úroveň asistentov s poloautonómnou zmenou jazdného pruhu.


Pod kapotou bude na výber medzi mild-hybridom, plug-in hybridom a čistým elektromobilom. Mild-hybridná verzia s výkonom 107 kW disponuje 3-valcom 1,2 PureTech a 48 V elektromotorom v 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke. Nabíjateľný hybrid je zas vybavený 4-valcom 1,6 PureTech. Spolu s elektromotorom je systémový výkon naladený na 143 kW. V oboch prípadoch sú ale poháňané výlučne predné kolesá. Najväčšou novinkou je však elektrická verzia – vlastne hneď tri. Základná má batériu s kapacitou 74 kWh, výkon 157 kW a pohon predných kolies. Na jedno nabitie zvládne normovaných 500 km. Verzia s dlhším dojazdom, až 650 km, disponuje väčším akumulátorom s kapacitou 96 kWh. Jej výkon ani dojazd ale nepoznáme.

Na vrchol sa postaví verzia s väčším akumulátorom a pohonom oboch náprav s výkonom 276 kW. Postaral sa o to nielen silnejší predný elektromotor, ale aj druhý na zadnej náprave s výkonom 49 kW. Tento bude Compass využívať pravdepodobne len v teréne alebo v zimnom móde. Vďaka redukcii 14 :1 umožňuje dosiahnuť na zadných kolesách krútiaci moment až 3 100 Nm. V tejto podobe má zvládnuť stúpanie 20 percent aj v situácii, ak nemajú predné kolesá žiadnu trakciu. Na rýchlonabíjačkách bude podporovať nabíjanie výkonom 160 kW, takže by ste pri nabíjaní z 20 na 80 % nemali stráviť viac ako 30 minút. Spotrebu energie redukuje zlepšená aerodynamika. A to až o 10 % v porovnaní s predošlou generáciou. Koeficient Cd klesol pod 0,30. Pomáha napríklad zakrytá podlaha či aktívne klapky v maske.
Predaj odštartuje Jeep edíciou First Edition, ktorá bude dostupná s mild-hybridným alebo elektrickým pohonom. V sérii dostanú zákazníci napríklad 20-palcové kolesá, svetlá matrix-LED, cúvaciu kameru, systém výberu režimov jazdy Selec-Terrain, vyhrievané sedadlá a vyšší balík asistenčných systémov. Mild-hybrid má štartovať na cene 41 900 eur. Elektrická verzia bude o 8 000 eur drahšia. Novinku budú vyrábať v talianskom závode v Melfi, kde zakrátko pribudnú na linkách aj jeho súrodenci – DS 7, DS No.8 či Lancia Gamma. Jeep si od Compassu sľubuje veľa. Predávať sa má na piatich kontinentoch vrátane Európy, kde v poslednom štvrťroku vzrástol predaj SUV segmentu C o 14 % – na 809 935 kusov. Predaj súčasného Compassu však išiel prudko nadol – až o 33 %, keď získal len asi 5 600 registrácií. Jeep očakáva, že elektrické verzie budú tvoriť asi 20 % predaja.