
Automobilka Škoda rozšírila svoje elektrické portfólio Enyaq o nové športové verzie Enyaq RS a Enyaq Coupé RS. Aj keď ide o najvýkonnejšie a najrýchlejšie akcelerujúce sériové elektromobily značky, nie sú to ortodoxné športiaky, posúvajúce limity elektromobilov do extrému, ale skôr autá, ktoré vyváženým spôsobom spájajú schopnosť dynamickej športovej jazdy s elektrickým pohonom a zachovávajú si dobrý cestovný komfort, kombinovaný s nadštandardným dojazdom, samozrejme na pomery elektromobilov.
Novinky automobilka v produkčnej verzii prvýkrát verejne predstavila v Štokholme hneď na začiatku majstrovstiev sveta v hokeji. Škoda oba modely vie takto zviditeľniť aj preto, že je už od roku 1993 nepretržite hlavným sponzorom hokejových majstrovstiev sveta. Len pre zaujímavosť – toto partnerstvo bude trvať minimálne do roku 2027, čím sa stalo najdlhším hlavným sponzorstvom v histórii športových majstrovstiev sveta a je dokonca zapísané aj v Guinnessovej knihe rekordov. Ale späť k novému Enyaqu RS.
Výkon a jazdná dynamika
Obe nové verzie, teda Enyaq RS a Enyaq Coupé RS sú poháňané dvojicou elektromotorov s celkovým systémovým výkonom 250 kW (340 k) a keďže jeden motor ja na prednej a druhý na zadnej náprave, ide prirodzene o štvorkolky. Pri mladoboleslavských modeloch s označením RS asi väčšinu ľudí najviac zaujímajú dynamické parametre. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h majú 5,4 sekundy (rovnako ako Elroq RS) a ich maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 180 km/h. Pokiaľ ide o šprint na stovku, tak ide o najrýchlejšie produkčné modely Škody bez ohľadu na pohon, no treba povedať, že Superb 2.0 TSI je v tejto disciplíne len o desatinku sekundy horší.
Technické špecifikácie (zhrnutie)
Parametre | Hodnota |
Výkon | 250 kW (340 k) |
Pohon | Dvojmotorový, AWD |
Zrýchlenie 0–100 km/h | 5,4 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Kapacita batérie (brutto/netto) | 84 / 79 kWh |
DC nabíjanie | až 185 kW (10–80 % za 26 min,) |
AC nabíjanie | 11 kW (0–100 % za 8:30 h) |
Dojazd (WLTP) | 560+ km (RS), 570+ km (Coupé RS) |
Koeficient odporu vzduchu | 0,251 (RS) / 0,239 (Coupé RS) |
Objem batožinového priestoru | cca 585 l (RS) |
Maximálna hmotnosť prívesu | 1 400 kg (pri 8 % stúpaní) |
Energiu Enyaqu RS dodáva batéria s celkovou kapacitou 84 kWh (netto 79 kWh). Tá podporuje rýchle DC nabíjanie výkonom až 185 kW, čo umožňuje nabitie z 10 % na 80 % za 26 minút. Alternatívne AC nabíjanie s výkonom 11 kW trvá približne 8 hodín a 30 minút pri úplnom nabití z nula na sto percent. Novinkou je podpora obojsmerného DC nabíjania, čo znamená, že vozidlo môže v prípade potreby slúžiť ako domáci akumulátor (tzv. vehicle-to-home).
Vďaka zlepšenej aerodynamike, dosiahnutej najmä optimalizáciou karosérie a podvozka, ponúkajú modely veľmi konkurencieschopný dojazd. Enyaq RS zvládne viac než 560 km a Enyaq Coupé RS viac než 570 km podľa testovacieho protokolu WLTP. Koeficient odporu vzduchu dosahuje hodnotu 0,251 pre Enyaq RS a iba 0,239 pre variant Coupé RS, čo je mimoriadne zaujímavý údaj v segmente SUV.
Športový podvozok je v oboch modeloch štandardom. Predná náprava je znížená o 15 mm a zadná o 10 mm, čo znižuje ťažisko a zvyšuje agilitu. Výbava zahŕňa progresívne riadenie pre presnejšiu odozvu a voliteľný adaptívny podvozok DCC s nastavením tuhosti tlmičov v 15 úrovniach. Funkcia Driving Mode Select zahŕňa aj špeciálny režim pre lepšiu trakciu pri pohone všetkých kolies. Taktiež brzdový systém bol zosilnený a predná náprava dostala výkonné dvojpiestikové strmene. V štandardnej výbave sú aj športové pneumatiky s lepšou priľnavosťou.
Dizajn a interiér
Oba modely prešli dizajnovou evolúciou podľa nového dizajnového jazyka Škody, nazvaného Modern Solid. Charakteristickým prvkom je lesklá čierna maska Tech-Deck Face s integrovanými senzormi a radarom, spolu s výrazným LED svetelným pásom. Matrix-LED svetlomety sú súčasťou štandardnej výbavy, vrátane uvítacích animácií.
Samozrejme, nechýbajú ani typické RS dizajnové prvky v lesklej čiernej – lišty okien, kryty spätných zrkadiel, logá na kapote a piatych dverách či čierne strešné nosiče (v prípade Enyaq RS). Predný aj zadný nárazník sú špecifické, vzadu nechýba difúzor. Disky kolies sú dostupné v rozmeroch 20 a 21 palcov, v aerodynamickom prevedení a s RS dizajnom. Výnimočnou farbou pre RS je výrazná zelená Mamba Green.

Interiér ponúka dve špecifické RS výbavy – RS Lounge a RS Suite. RS Lounge využíva kombináciu mikrovlákna Suedia a umelej kože. RS Suite naopak ponúka kombináciu kože a umelej kože so sivým prešívaním. Doplnky interiéru zahŕňajú karbónový dekor na palubnej doske a dverách, športový trojramenný volant s perforovanou kožou a typickým RS logom.
Predné sedadlá sú športové, vyhrievané a vybavené integrovanými opierkami hlavy. Vodičovo sedadlo je elektricky nastaviteľné, vrátane masážnej funkcie, bedrovej opierky a pamäte. Rovnaké funkcie môže mať aj spolujazdcovo sedadlo v rámci balíka Maxx. Štandardom je trojzónová klimatizácia Climatronic, zadné manuálne tienidlá a predné akustické sklá. V rámci jednoduchého ovládania je k dispozícii tlačidlo Heaters, ktoré umožňuje naraz aktivovať až štyri vykurovacie funkcie.

V štandarde je aj 13-palcový centrálny dotykový displej infotainmentu a 5-palcový digitálny prístrojový štít. K voliteľnej výbave patrí head-up displej s rozšírenou realitou (AR), ktorý je súčasťou balíka Advanced, spolu so systémom Area View (celkový pohľad) a 12-reproduktorovým audiosystémom Canton s výkonom 635 W. Všetky displeje ponúkajú špecifickú RS grafiku.
Výkonné elektromobily na našich cestách (bez ohľadu na typ karosérie)
Model | Výkon | 0–100 km/h | Max. rýchlosť | Batéria (netto) | WLTP dojazd | Spotreba kWh/100km |
---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Enyaq RS | 250 kW | 5,4 s | 180 km/h | 79 kWh | 560–570 km | ~15,8 |
Hyundai Ioniq 5 N | 478 kW | 3,4 s | 260 km/h | 84 kWh | do 448 km | ~20,4 |
Kia EV6 GT | 430 kW | 3,5 s | 260 km/h | 77,4 kWh | do 424 km | ~21,0 |
Ford Mustang Mach-E GT | 358 kW | 3,7 s | 200 km/h | 91 kWh | do 490 km | ~18,9 |
Tesla Model Y Performance | 393 kW | 3,7 s | 250 km/h | 75 kWh | do 514 km | ~17,4 kWh/100 km |
Život posádke uľahčí napríklad štvorica rýchlonabíjacích USB-C portov s výkonom až 45 W, bezdrôtové nabíjanie s výkonom 15 W a aktívnym chladením, alebo elektrické otváranie batožinového priestoru s funkciou virtuálneho pedálu
Obe verzie disponujú systémom KESSY Advanced, ktorý automaticky odomkne vozidlo pri priblížení kľúča na 1,5 metra a opätovne ho uzamkne po vzdialení viac než 2,5 metra. Štandardne sú pripravené aj na inštaláciu ťažného zariadenia s maximálnou hmotnosťou prívesu do 1 400 kg (pri sklone 8 %).

V oblasti bezpečnosti a asistenčných systémov treba spomenúť najnovšiu generáciu systému Travel Assist, ktorá zahŕňa udržiavanie v strede jazdného pruhu, prediktívny adaptívny tempomat, asistent jazdy v zápche, núdzový asistent a sledovanie mŕtveho uhla. Systém Remote Park Assist umožňuje ovládať parkovanie cez aplikáciu MySkoda, pričom vozidlo samostatne vykoná parkovací manéver. Funkcia Remote Trained Parking umožňuje autu zapamätať si až päť parkovacích manévrov a následne ich automaticky zopakovať.
Škoda Enyaq RS a Enyaq Coupé RS ponúkajú veľmi vyvážený mix výkonu, komfortu a efektivity. Aj z vyššie uvedenej porovnávacej tabuľky vidno, že sa nezameriavajú len na extrémne športové parametre ako niektorí konkurenti, ale poskytujú praktickosť v kombinácii s nadštandardným dojazdom a schopnosťou naozaj dynamickej a ostrejšej jazdy, čo z nich robí univerzálne autá a dobrú voľbu pre vodičov hľadajúcich komfortný rodinný elektromobil s možnosťou užiť si aj skutočne športovú jazdu.