Mitsubishi Outlander je ľahší a úspornejší

Na autosalóne v Paríži Mitsubishi konečne predstavilo definitívnu podobu európskej verzie Outlanderu. Má nový dizajn, inovované motory, o 150 kg menej a podstatne nižšiu spotrebu.

23.10.2012 05:50
Mitsubishi Outlander Foto:
Rozmery Outlanderu sa prakticky nezmenili, zato dizajn áno. Úzka horizontálna predná maska sa má stať novou tvárou všetkých plánovaných modelov.
debata (2)

Jeho stredne veľké SUV, ktoré sa na trhu objavilo po prvýkrát v roku 2001, má za sebou vcelku úspešnú kariéru. Za jedenásť rokov sa z dvoch generácií predalo vyše 950-tisíc kusov a medzi nimi nie sú započítané predaje sesterských modelov Citroën C-Crosser a Peugeot 4007.

Nový Outlander je veľkou zmenou po všetkých stránkach. Má nový dizajn, nové alebo inovované motory, podstatne nižšiu spotrebu a ako bonus pridáva revolučnú plug-in hybridnú technológiu.

Mitsubishi Outlander Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander Mitsubishi Outlander

Tvarmi karosérie vás asi neomráči. Mitsubishi si pri vývoji zakladalo skôr na pocite masívnosti, bezpečnosti a jednoduchosti, ako na nápadných krivkách. Tomuto prístupu padla za obeť aj vyzývavá predná maska Jeth Fighter. Tá nová má jednoduché horizontálne lamely a predznamenáva tvár ďalších nových modelov. Rozmery sa prakticky nezmenili. Nový Outlander má pôvodný rázvor 2670 mm a na dĺžke 4665 mm ubudol len jeden centimeter. Napriek tomu je karoséria tuhšia a ľahšia. Aj vďaka vysokopevnostnej oceli schudol Outlander o viac ako 150 kg! Odpor vzduchu klesol o 7 % na Cx 0,33.

Mitsubishi Outlander Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander Mitsubishi Outlander

Interiér prináša päť alebo 7 miest na sedenie. Mitsubishi tvrdí, že tretí, do podlahy sklápateľný rad sedadiel, je tentoraz plnohodnotný. Sedadlá druhého radu majú novú kinematiku. Možno ich nielen posúvať v rozsahu 250 mm, čo je o 180 mm viac ako v minulosti, alebo sklápať, ale ich sedáky aj zdvíhať. Outlander preto dokáže odviezť predmety dlhé až 1,69 metra, čo je zlepšenie o 33 cm. Prístup do kufra uľahčuje elektricky ovládateľné jednodielne veko, ktoré nahrádza horizontálne delené zadné dvere.

Mitsubishi Outlander Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander Mitsubishi Outlander

Zlepšila sa aj často kritizovaná kvalita povrchových materiálov. Vo výbave pribudlo konečne dvojosové nastavenie volantu, ale aj najnovšie asistenčné systémy. Napríklad radarový tempomat, systém kolízneho brzdenia či upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu. Bi-xenónové adaptívne svetlá Super-HID majú 1,4-krát vyšší svetelný výkon.

Mitsubishi Outlander Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Outlander Mitsubishi Outlander

Kariéru odštartuje Outlander v Európe zatiaľ len s dvoma motormi. Známy diesel 2,2 D MiVEC sa predstaví v slabšej výkonovej verzii 110 kW, a paradoxne, aj bez variabilného časovania ventilov, ktoré bolo jeho veľkou pýchou. Z dôvodu menších jazdných odporov s ním však Outlander dosahuje lepšie dynamické parametre ako predchádzajúca generácia so silnejším motorom. Na stovku akceleruje za 9,7 sekundy, čo je o desatinu menej, a pritom spotrebuje len päť litrov nafty na 100 km, čo je úspora až 1,2 litra.

Úplnou novinkou je benzínový 4-valec 2.0 Smart MiVEC (110 kW). Zaujímavé je, že disponuje len jedným vačkovým hriadeľom (SOHC), no napriek tomu má nielen variabilné časovanie sacích a výfukových ventilov, ale aj premenlivý zdvih sania. Napriek vyššiemu výkonu (+ 2 kW), v porovnaní s predchádzajúcim agregátom, ušetrí 0,6 litra benzínu (6,9 l/100 km). Oba motory sú vybavené stop-štart systémom AS&G. Zarážajúce je len použitie 5-stupňovej manuálnej prevodovky pre benzínovú verziu. Diesel má štandardne šesť prevodových stupňov a k tomu alternatívu v podobe 6-stupňového automatu s planétovým súkolím, ktorý nahrádza pôvodnú dvojspojkovú automatickú prevodovku TC-SST. Na znížení spotreby sa podieľa aj Eco mód aktivovaný tlačidlom, ktorý nabáda vodiča k ekonomickej jazde a tiež prispôsobuje činnosť klimatizácie, motora a pohonu 4WD v záujme šetrenia palivom.

Prepracovaný systém voliteľného pohonu 4WD Multi Select používa novú elektronicky ovládanú medzinápravovú spojku, ktorá prispôsobuje činnosť okamžitým podmienkam na základe až deviatich vstupných faktorov, napríklad aj údajov snímačov bočného zrýchlenia či údajov riadiacej jednotky motora. Vďaka tomu dokáže reagovať pohotovejšie a podieľať sa na zlepšení stability jazdy v zákrutách. Vodič volí jeden z troch jazdných módov. Nový režim 4WD Eco, ktorý nahrádza starší 2WD, síce preferuje kolesá prednej nápravy, ale v prípade potreby dokáže zapojiť aj zadné kolesá. V režime 4WD Auto je pohon oboch náprav zapájaný častejšie a pri 4WD Lock sú poháňané kolesá oboch náprav permanentne.

Podvozok bol vyladený na dosiahnutie vyššieho jazdného komfortu. Nové sú tlmiče, ich uloženie aj polyuretánové dorazy. Riadenie dostalo elektrický posilňovač s meniteľným účinkom.

V budúcom roku pribudne do rodiny Outlanderov revolučná plug-in hybridná verzia. Tá bude využívať podobný princíp ako Opel Ampera. Pôjde teda o elektromobil s predĺženým dojazdom poháňaný dvoma elektromotormi, každým pre jednu nápravu. Benzínový motor bude slúžiť len pre pohon generátora. Nový Outlander sa práve dostáva na európske trhy vrátane Slovenska.

Predbežné technické údaje
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4655/1800/1680
Rázvor náprav (mm) 2670
Motor 2.0 Smart MiVEC SOHC 2.2 D MiVEC
Zdvihový objem (ccm) 1998 2179
Max. výkon (kW/ot.) 110/6000 110/3500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 195/4100 380/1750
0 – 100 km/h (s) 10,6 9,7
Spotreba na 100 km (l) 6,9 5,0
2 debata chyba
Články podľa značiek