Volkswagen bol prvou západnou automobilkou, ktorá prišla do Číny. A bol to krok správnym smerom. Na dlhé desaťročia sa stal lídrom tohto miliardového trhu. Lenže v posledných rokoch sa karta obracia v prospech domácich značiek. Roku 2023 predbehol nemeckú automobilku po 37 rokoch absolútnej dominancie čínsky BYD a tento trend pokračoval aj roku 2024. Lenže Nemci to nechcú vzdať. Volkswagen preto pripravuje v Číne veľkú modelovú ofenzívu. Do roku 2027 uvedie na tamojšom trhu celkovo 30 nových modelov. Zabojovať chce pritom na všetkých frontoch.

Dokazuje to trojica nových konceptov, predstavených na autosalóne v Šanghaji. Čoskoro sa z nich majú stať sériové modely. Zaujímavé pritom je, že každý z nich vzniká v spolupráci s iným čínskym partnerom. A pekelne rýchlo. Volkswagen kvôli tomu založil v Che-fej nové vývojové centrum, kde sa má vývoj skrátiť na 36 mesiacov. Volkswagen doslova hovorí, že prechádza na „čínsku rýchlosť“. Dôraz kladie aj na umelú inteligenciu, ktorá má priniesť automatizovanú jazdu. Už v budúcom roku majú novinky disponovať autonómiou na úrovni 2++, čo znamená, že v určitých situáciách budú schopné jazdiť bez zásahu vodiča.
Prvým konceptom je SUV ID.Era, vyvíjané v rámci podniku SAIC Volkswagen. Pôjde o prvý model s logom VW, ktorý využije predlžovač dojazdu. Šušká sa, že spaľovací motor bude z dielne Škody. ID.Era sľubuje čisto elektrický dojazd 300 km a k tomu ďalších 700 po aktivácii benzínového generátora. Koncept ID. Evo, vyvíjaný v podniku Volkswagen Anhui, je zase športovým elektrickým SUV-kupé pre mladšiu klientelu, ktorý vychádza z Cupry Tavascan. Na rozdiel od nej však použije 800 V architektúru, čo znamená schopnosť mimoriadne rýchleho nabíjania. Zatiaľ ju v rámci koncernu VW využívali len prémiové značky Porsche a Audi.

Tretí koncept ID.Aura z dielne FAW-Volkswagenu je zas elektrickým sedanom, ktorý má vynikať humanoidným asistentom na palube a bude prvým elektromobilom na novej platforme Compact Main Platform (CMP) s takzvanou zónovou elektronickou architektúrou. Viac zatiaľ nemecká automobilka neprezradila. Dizajn čínskych konceptov je omnoho odvážnejší ako dizajn európskych modelov automobilky. To však ešte neznamená, že Volkswagen má v Číne vyhraté. Konkurenčný tlak domácich značiek je priam zničujúci. Okrem BYD-u spomeňme aj Nio, Xiaomi či Zeekr.