Elektrické turbo skoncuje s turbodierou

Audi oznámilo, že pracuje na novom 6-valcovom bi-turbo dieselovom motore. Nemýľte si ho s nedávno predstaveným bi-turbom 3.0 TDI, ktoré dosahuje v limuzíne A6 výkon až 230 kW. Rozdiel spočíva v novom systéme prepĺňania.

29.10.2012 16:44
Audi Foto:
Nezávislé elektrické turbodúchadlo bude pomáhať veľkému turbu v situáciách, keď nedokáže vyvinúť potrebný tlak. Teda najmä pri nízkych otáčkach.
debata (12)

Klasické turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi bude totiž spolupracovať s malým elektrickým turbodúchadlom, či skôr kompresorom. Výhodou je, že takéto riešenie zbaví turbomotor jeho najväčšej nevýhody – turbodiery. Tá sa prejavuje oneskorením medzi stlačením plynového pedála a nástupom účinku turbodúchadla. To dokáže totiž vytvoriť tlak v saní až po tom, čo získa na roztočenie turbíny dostatočný objem výfukových plynov. A to chvíľu trvá, najmä pri nízkych otáčkach. Elektrické turbodúchadlo bude však od objemu spálenej zmesi nezávislé – jednoducho preto, že ho roztočí elektromotor. Pracovať nebude stále. K slovu sa dostane len v situáciách, keď veľké turbo nedokáže vyvinúť potrebný tlak. Teda v spektre nízkych otáčok alebo pri požiadavke okamžitej akcelerácie. Technici ho umiestnili za medzichladič stlačeného vzduchu. Pri stlačení plynového pedála sa otvorí klapka a „bypass“ elektrického turbodúchadla zvýši tlak dovtedy len mierne stlačeného nasávaného vzduchu. Keď veľké turbo dosiahne potrebný výkon, ventil sa opäť uzavrie. Audi tvrdí, že zvýšená spotreba elektrickej energie nového turbodúchadla sa neprejaví na zvýšení spotreby paliva. Vystačí si totiž s energiou získanou z rekuperácie pri brzdení.

12 debata chyba
Články podľa značiek