Audi Q3: Tretia generácia je verná spaľovákom. Zostal aj diesel

Po šiestich rokoch prichádza Audi s novou generáciou SUV Q3. Nasleduje svojich súrodencov, akými sú VW Tiguan, Cupra Terramar či Škoda Kodiaq. Nový dizajn sprevádza rozsiahla digitalizácia a elektrifikácia. Veľkou novinkou je označenie bez nezmyselných čísiel – konečne. Bohužiaľ, pohon quattro má len jedna jediná verzia, ale nie TDI.

18.06.2025 10:00
debata
Dizajn Q3 je inšpirovaný mladšími modelmi Audi.... Foto: Audi
Audi-Q3 - 2025 Dizajn Q3 je inšpirovaný mladšími modelmi Audi. Vidieť to na prednej maske aj na úzkych svetlách. Mimochodom, tie obsahujú v premiére mikrodiódy.

Audi Q3 vstúpilo na trh v roku 2011 ako prémiová alternatíva k VW Tiguan. Druhá generácia nasledovala v roku 2018. A bol to úspech. Dodnes sa z Audi Q3 predalo viac ako dva milióny kusov, čém sa z neho stal jeden z bestsellerov Audi. Po šiestich rokoch je opäť čas na zmenu. Automobilka z Ingolstadtu však investuje miliardy do elektromobilov, a tak si nové Q3 muselo vystačiť s podobnou inovačnou receptúrou ako Tiguan či Škoda Kodiaq. Základom je teda opäť dobre známa platforma MQB, i keď výrazne modernizovaná a upravená pre nové digitálne funkcie a rozsiahlu elektrifikáciu. Preto má prívlastok MQB Evo. Čisto elektrickú verziu v ponuke nenájdeme. Audi tak ide odlišnou cestou ako konkurenčné BMW a jeho iX1 či Volvo so svojím EX40. To všetko zabalili „štyri kruhy“ do nového dizajnu.

Audi E5 Sportback Čítajte viac Audi E5 Sportback: Čínsky elektrický fastback prekypuje výkonom a technikou

Rozmery Audi zatiaľ neuviedlo, predpokladáme ale, že sa veľmi nemenili a že pôvodný ostal aj rázvor náprav s hodnotou 2 680 mm. Na tomto formáte však dizajnéri stvorili oveľa svalnatejšie a sebavedomejšie SUV. Mohutnú masku „single frame“, ktorá je umiestnená vyššie, lemujú uzučké LED svetlá. Pri pohľade zboku vynikajú masívne prelisy v oblasti podbehov, výrazné oblúky blatníkov aj zadné stĺpiky v tvare plutvy. Napriek tomu si Q3 zakladá na aerodynamike, ktorú zlepšujú aktívne lamely v prednom nárazníku či hladký podvozok. Koeficient aerodynamického oporu vzduchu klesol na Cd 0,30. K dispozícii bude až 11 lakov karosérie. Novinkou je najmä zelený odtieň Sage green a matný hnedý Madeira brown. Kolesá s novým dizajnom majú priemer od 17 do 20 palcov.

Zázračné svetlá

Zvlášť pyšné je Audi no novú svetelnú techniku, ktorá má v Q3 premiéru. Predné svetlá môžu byť vybavené matrixovou technológiou s mikrodiódami, ktorých priemer je len 40 mikrometrov, čo je polovica hrúbky ľudského vlasu. V každom module sa ich nachádza 25 600. Audi sľubuje špičkový kontrast, vysoký výkon, nulové oslnenie protiidúcich vozidiel a množstvo nových funkcií. Aktívne varovanie pri zmene jazdného pruhu sa teraz premieta priamo na asfalt. Podobne ako symbol kryštálu pri hroziacej poľadovici. Svetlá tiež dokážu viesť vodiča v zle vyznačených úsekoch a majú rôzne programy pre jazdu na diaľnici, v meste či po vidieckych cestách. Nezaostávajú ani zadné svetlá, kde má premiéru OLED technológia. Celkovo šesť panelov obsahuje 36 segmentov, ktoré umožňujú voliť digitálny podpis. Efektným uvítacím prvkom je podsvietené logo Audi, ožívajúce už pri priblížení k autu.

Zadné svetlá používajú prvýkrát OLED... Foto: Audi
Audi-Q3 - 2025 Zadné svetlá používajú prvýkrát OLED technológiu, ktorá umožňuje nastaviť rôzne svetelné podpisy. Novinkou je svietiace logo štyroch kruhov.

Interiér vychádza z nového konceptu, ktorý Audi nazýva digitálne pódium. Poznáme ho už z nového Audi A5 či A6. Prvýkrát sa predstavuje v triede kompaktnov. Palubná doska nesie zakrivený displej prístrojového panela s uhlopriečkou 11,9 palca a 12,8-palcový dotykový infotainment MMI. Nechýba ani head-up diplej. Keďže Q3 už nepočíta s manuálnou prevodovkou, ovládač automatu sa presunul na pravú stranu stĺpika riadenia. To vytvorilo priestor na stredovej konzole, kde sa nachádza nabíjačka smartfónov s výkonom 15 W. Nové sú aj ovládače smerových svetiel či stieračov, ktoré môžu vyvolať kritiku. Modernú atmosféru dotvára ambientné osvetlenie s 30 rôznymi farbami. Osvetlené môžu byť aj výplne dverí, kde sa nachádza 300 otvorov vytvorených laserom. Luxus podporuje výkonné audio Sonos s dvanástimi reproduktormi.

Aj Q3 prijalo v kabíne koncept „digitálneho... Foto: Audi
Audi-Q3 - 2025 Aj Q3 prijalo v kabíne koncept „digitálneho pódia“. Tvoria ho dva prepojené displeje. Volič prevodovky sa presunul na stĺpik riadenia, keďže s manuálom už Q3 nepočíta.
Audi A6 Sedan - 2025 Čítajte viac Audi A6: Po kombi prichádza elegantný sedan. Bude mať aj diesel

Tak trochu naštve, že za niektoré pokročilé funkcie ekvalizéru si bude Audi účtovať poplatok. Zákazníci si môžu voliť deväť interiérových paketov vrátane obkladov z pravého dreva, ale aj poťahov zo 100-percentne recyklovaných plastov. Popri tom ostáva Q3 praktickým SUV o základným objemom kufra 488 litrov. Posunutím zadných sedadiel je možné objem pre batožinu zväčšiť na 575 litrov a sklopením operadiel na maximálnych 1 386 litrov. O bezpečnosť sa stará nový balík asistenčných systémov. Vrcholom je príplatkový adaptívny asistent jazdy doplnený o automatickú zmenu jazdného pruhu. Vodiča podporuje udržiavaním správnej rýchlosti, vedením v jazdnom pruhu aj bez vodiacich čiar či odstupu až do rýchlosti 210 km/h. Zmena pruhu na diaľnici funguje do rýchlosti 90 km/h. Parkovací asistent si vie zapamätať až päť parkovacích manévrov na vzdialenosť 50 metrov a s autom aj vyparkovať.

Iba jedna štvorkolka

Na trh vstúpi Q3 s ponukou štyroch motorizácií. Pristúpilo pritom k novému označeniu, ktoré úplne vynecháva nezmyselné číselné označenie motorov. Asi si pamätáte na čísla 30, 40, 45 či 55, ktoré nevypovedali nič o výkone, počte valcov ani o objeme motora. Navyše sa rovnakým číslom označovali v jednotlivých modelových radách úplne odlišné motory. S tým je koniec, ale na druhej strane nové označenie toho tiež veľa nehovorí. Základom bude verzia SUV TFSI, za ktorou sa skrýva známy mild-hybridný 4-valec 1,5 TFSI (110 kW) spojený s 7-stupňovou prevodovkou DSG a predným náhonom. Verzia Q3 TFSI quattro je vybavená výkonnejším 4-valcom 2,0 TFSI, tiež spojeným s prevodovkou DSG, ale tentoraz aj s pohonom oboch náprav. Skvelou správou je, že Q3 nezanevrelo na dieselový motor.

Na úvod prídu štyri motorizácie. Pohon quattro... Foto: Audi
Audi-Q3 - 2025 Na úvod prídu štyri motorizácie. Pohon quattro môže byť spojený výlučne s motorom 2,0 TFSI.
Audi Q5 Sportback e-hybrid Čítajte viac Audi Q5 prichádza ako plug-in hybrid so 100-kilometrovým elektrickým dojazdom

Naftu reprezentuje verzia Q3 TDI s motorom 2,0 TDI (11 kW), opäť so 7-stupňovou dvojspojkou, no bež štvorkolky! Predný náhon bude mať aj nový plug-in hybrid vo verzii Q3 e-hybrid, ktorý kombinuje motor 1,5 TFSI s výkonom až 130 kW a 85-kilowattový elektromotor integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG. Systémový výkon tak narástol až na 200 kW, čo je viac ako napríklad pri Škode Kodiaq iV či pri novom VW Passat PHEV. Solídny záťah sľubuje systémový výkon 400 Nm. Batéria s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh má ponúknuť čisto elektrický dojazd až 120 kilometrov. I keď to bude v realite menej, stále je to slušná porcia na každodenné jazdy do práce či rozvoz detí do školy. Obrovskou výhodou je možnosť jednosmerného nabíjania výkonom 50 kW, takže na nabíjačke by ste nemali stráviť viac ako 30 minút. Ak však dobre počítame, Audi Q3 bude mať len jedinú verziu s pohonom 4×4, aj to len s benzínovým motorom. A to je smutné.

Audi-Q3 - 2025
Audi-Q3 - 2025
+21Audi-Q3 - 2025

Modernizovaná platforma MQB prináša Q3 nielen istejší štandardný podvozok, ale aj znížený športový podvozok, a najmä adaptívny podvozok s tlmičmi umožňujúcimi nastavenie až 17 stupňov tuhosti. Týka sa to nielen kompresie, ale aj odskoku. Manévrovateľnosť zlepší vynovené progresívne riadenie. Posádka by si mala tiež všimnúť vyšší akustický komfort. Lepšie odfiltrovaný má byť nielen šasi, ale aj aerodynamický hluk. Veď nové Q3 je prvýkrát vybavené okrem akustického čelného okna, aj vrstvenými bočnými oknami v predných dverách. Výroba bude prebiehať v továrňach Audi v maďarskom Győri a nemeckom Ingolstadte, po biku Cupry Terramar. K prvým zákazníkom dorazí na jeseň tohto roka. Poznáme aj nemecké ceny. Základná verzia Q3 TFSI bude štartovať na 44 600 eurách a plug-in hybrid na 49 300 eurách. Neskôr sa očakáva príchod ostrej verzie SQ4.

Audi A6 Avant - 2025 Čítajte viac Audi A6 Avant: Tak predsa, A6 dostane spaľovacie motory. Najprv príde kombi

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Audi #Audi Q3
Články podľa značiek