Za sedemnásť rokov zišlo v troch generáciách z výrobných liniek viac ako päť miliónov kusov. A štvrtá sa hlási o slovo práve teraz. Honda ju predstavila v Paríži a paradoxne, bude jej prvým európskym SUV, ktoré ponúkne okrem „štvorkolky“ aj klasický pohon prednej nápravy. Časy sa proste menia.
Nové CR-V nie je žiadnou revolúciou. Honda sa počas vývoja zamerala na vycibrenie techniky, zníženie spotreby a snahu vytvoriť čo najlepšiu rovnováhu medzi vlastnosťami osobného auta a SUV.
Rozmery sa prakticky nezmenili. Rázvor 2630 mm ostal zachovaný a karoséria je len o 5 mm kratšia a o 30 nižšia. Zato má o 9 % vyššiu torznú tuhosť a o 6,5 % nižší aerodynamický odpor. Posádka by si miernu redukciu rozmerov nemala vôbec všimnúť. Práve naopak. Posunutím spodnej hrany čelného okna o 6 cm vpred a zväčšením zasklenej plochy, čo vidno napríklad na veľkom treťom páre bočných okien, pôsobí interiér vzdušnejšie. Ďalšie užitočné milimetre našla Honda napríklad aj na úspornejšom riešení výplní dverí, vďaka ktorým sú teraz predné sedadlá ďalej od seba a stredová konzola širšia. Zadné sedadlá sú zas umiestnené o 38 mm nižšie, čo uľahčuje nastupovanie.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4570/1820/1685 |
Rázvor náprav (mm) | 2630 |
Objem kufra/nádrže (l) | 589/58 |
Európanom bude tiež vyhovovať väčší rozsah nastavenia volantu a lepšia variabilita. Zadné sedadlá sa dajú totiž jediným pohybom sklopiť do roviny s podlahou batožinového priestoru. Celkový využiteľný objem tak vzrástol o 147 litrov, na konečných 1669 (s dojazdovou rezervou). V 5-miestnom usporiadaní je to 589. Prístup do kufra uľahčí o 25 mm znížená nakladacia hrana a elektricky ovládané veko. Honda sľubuje, že doň naložíte dva horské bicykle alebo štyri golfové bagy.
V interiéri používa nové CR-V vo väčšom rozsahu mäkčené plasty a kvalitnejšie materiály. Štruktúra vrchnej časti palubnej dosky bola napríklad inšpirovaná mramorovým vzorom japonského hovädzieho mäsa Kobe a dekoratívny horizontálny obklad je zas potiahnutý fóliou s 3D efektom. Najpodstatnejšie sú však nové prvky bezpečnostnej výbavy. V CR-V pribudol systém podpory riadenia. Ten obsahuje radarový tempomat na udržiavanie vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla, systém aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu so zásahmi do riadenia a systém automatického núdzového brzdenia pri hroziacej kolízii. Z luxusných prvkov dostalo CR-V 5-palcovú dotykovú obrazovku multimediálneho rozhrania iMid pre navigáciu, telefonovanie a audiosústavu. Posádka sa tiež môže tešiť zo zníženia vnútornej hlučnosti až o 6 dB.
Technika pod kapotou vychádza z tej predošlej. Nehľadajte tu preto benzínové turbá ani dvojspojkové prevodovky. Oba naprieč uložené 4-valce, benzínový aj dieselový, boli však modernizované v záujme zníženia spotreby. Kým výkon diesla 2.2 i-DTEC (110 kW) ostal zachovaný, atmosférický benzínový agregát 2.0 i-VTEC posilnil zo 110 na 114 kW. Základom sú 6-stupňové manuálne prevodovky, prípadne 5-stupňový automat. Verzie s manuálnymi prevodovkami sú štandardne dodávané so stop-štart systémom. Z novších modelov Hondy, ako Civicu alebo hybridného Insight-u, si CR-V požičalo nielen ekonomický režim Econ, aktivovaný tlačidlom na palubnej doske, ktorý upravuje činnosť klimatizácie, motora či tempomatu, ale aj Eco Assist motivujúci vodiča k ekonomickej jazde zmenou podsvietenia palubnej dosky zo zelenej na bielu. Aj vďaka ďalším úsporným opatreniam, ako napríklad elektrickému posilňovaču riadenia, klesla spotreba naftovej verzie o 12 % (5,6 l/100 km) a benzínovej o 10 % (7,4 l/100 km).
Zásluhu na tom má však aj nový systém pohonu 4WD, ktorý nahradil ovládanie lamelovej spojky dvojicou čerpadiel, jediným elektromotorom. Systém je nielen o 16 kg ľahší, ale najmä pohotovejší a dokáže reagovať na viaceré podnety, napríklad na skutočnosť, či ide vozidlo do svahu, alebo klesá. V teréne tiež pomáha sériový asistent rozjazdu v kopci a stabilizácia klesania. Kým v USA a Japonsku je už CR-V niekoľko rokov ponúkané v lacnejšej verzii s pohonom predných kolies, pre Európanov bude novinkou. Dostupné bude však len s benzínovým agregátom.
Podvozok európskej verzie CR-V bol vyladený špeciálne pre európske podmienky. Vzpery McPherson a viacprvková zadná náprava majú o 10 % lepšie tlmenie nerovnosti a účinnejšie stabilizátory. Výrobu bude aj naďalej zabezpečovať európsky závod v britskom Swindone.
Štvrtá generácia Hondy CR-V bola uvedená na slovenský trh koncom októbra. Základná benzínová verzia 2.0 i-VTEC 2WD štartuje cenou 20 990 eur. Za diesel s pohonom oboch náprav zaplatíte 26 690 eur.
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Motor | 2.2 i-DTEC | 2.0 i-VTEC 4WD | 2.0i i-VTEC 2WD |
Zdvihový objem (ccm) | 2199 | 1997 | 1997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/4000 | 14/6500 | 114/6500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 350/2000 | 192/4300 | 192/4300 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 190 | 190 |
0 – 100 km/h (s) | 9,7 | 10,2 | 10,0 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,6 | 7,4 | 7,2 |