Peugeot 301 útočí na východ

Ani francúzsky Peugeot nechce ostať mimo hry v stále populárnejšom segmente cenovo orientovaných, no praktických sedanov. Jeho novou zbraňou, ktorá by mala konkurovať nielen Renaultu Fluence či Dacii Logan, ale aj Škode Rapid, je Peugeot 301.

19.11.2012 08:57
Peugeot 301 Foto:
Peugeot 301 má aj napriek nízkej cene všetky dizajnové prvky moderných Peugeotov. Vrátane prednej masky podobnej modelu 208.
debata (4)

Predstavil ho v Paríži. Samozrejme, premiéru si tu odbil spolu so svojím jednovaječným dvojčaťom Citroënom C-Elysée. No to, že ide o Peugeot, zas tak ľahko neprehliadnete. Tristojednotka má jasnú identitu, zdôrazňujúcu, že ide o model v novej rodine Peugeotov. To napriek tomu, že je určená prevažne pre menej solventné trhy strednej, východnej a južnej Európy. Vidno to napríklad na typickej prednej maske, inšpirovanej dizajnom menšieho modelu 208. Svoju lowcostovú DAN navyše tají aj vďaka množstvu efektných prelisov či grafikou svetiel. Jednoducho, tvári sa ako solídny sedan. Nahrávajú mu aj rozmery. Veď na dĺžku má takmer 4,5 metra a rázvorom náprav 2 650 mm prekonáva o štyri centimetre dokonca aj hatchback Peugeot 308.

Odolný podvozok Peugeotu 301 je špeciálne... Foto: Peugeot
Peugeot 301 Odolný podvozok Peugeotu 301 je špeciálne upravený pre nekvalitné cesty v krajinách, pre ktoré je určený.

Na tomto formáte sa konštruktérom podarilo vyčarovať mimoriadne priestranný interiér. Podľa Peugeotu vraj dokáže konkurovať modelom strednej triedy. Tak v šírke, ako aj v dĺžke. Pre kolená zadných pasažierov ponúka napríklad až 120 mm, čo je vysoko nadštandardný údaj. Ani v šírke ramien vpredu (1 409 mm) ani vzadu (1 395 mm) sa nemá za čo hanbiť. A k tomu všetkému pridáva veľký kufor s objemom 506 litrov. Jeho možnosti zvyšujú delené a sklopné operadlá zadných sedadiel či ochranná plastová vaňa chrániaca podlahu pri preprave znečisteného nákladu.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4442/1741/1477
Rázvor náprav (mm) 2652
Objem kufra/nádrže (l) 50 (48)/506

Ani vo výbave nerobil Peugeot zásadné kompromisy. Najmä tej bezpečnostnej. V sérii je stabilizačný systém ESP, ako aj štvorica airbagov. No lowcostový sedan so základnou cenou štartujúcou hlboko pod 9 000 eur prekvapuje aj ponukou komfortných prvkov. Zákazníci si budú môcť za príplatok dopriať vyhrievanú spodnú časť čelného okna, automatickú klimatizáciu, tempomat či navigáciu s dotykovým displejom, ale aj audio s Bluetoothom.

Priestranný je nielen interiér, ale aj kufor s... Foto: Peugeot
Peugeot 301 Priestranný je nielen interiér, ale aj kufor s objemom 506 litrov.

Pod kapotou bude na výber z troch motorov. A nejde o nejaké výbehové verzie. Úplnou novinkou je úsporný trojvalec 1.2 VTi (53 kW) odvodený z väčšieho štvorvalca 1.6 VTi (85 kW). V porovnaní so starším agregátom 1.4i je až o 22 percent úspornejší. Spotrebuje len 5,3 litra benzínu na 100 km. Kombinovať ho možno s 5-stupňovou manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou. Pre silnejší motor 1.6 VTi (85 kW) je pripravený aj klasický 5-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. K benzínovým motorom pribudne do partie moderný diesel 1.6 HDi (68 kW), takisto s 5-stupňovým manuálom a spotrebou len 4,1 litra na 100 km. So 6-stupňovými prevodovkami sa nepočíta.

Jednoduchší podvozok Peugeotu 301 s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadnou vlečnou nápravou bol upravený na podmienky nekvalitných ciest v krajinách, pre ktoré je určený. Preto má špeciálne pneumatiky, väčšiu svetlú výšku a zvýšenú ochranu spodnej časti karosérie. Odolnosť 301 dotvára veľký počet skrutkových spojov karosérie. Tie zároveň umožňujú jednoduchšiu výmenu dielcov. Celkovo absolvoval až štyri milióny testovacích kilometrov.

Napriek svojej „lacnej“ povahe prebiehal vývoj tohto modelu výlučne vo Francúzsku. Vyrábať sa bude v španielskom závode Vigo, kde sú kvalitatívne štandardy rovnaké ako pre vlajkovú loď 508. Za základnú verziu 1.2 VTi Access zaplatíte len 8490 eur, čo je až o 2621 eur menej než za konkurenčnú Škodu Rapid. Tá istá cena platí aj pre Citroën C-Elysée. Na slovenský trh boli oba modely uvedené minulý týždeň.

Technické údaje
Motor 1.2 VTi 1.6 VTi 1.6 HDi
Zdvihový objem (ccm) 1199 1587 1560
Max. výkon (kW/ot.) 53/5500 85/6050 68/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 110/3000 150/4000 230/1750
Max. rýchlosť (km/h) 160 188 180
0 – 100 km/h (s) 14,2 9,4 11,2
Spotreba na 100 km (l) 5,3 6,5 4,3
4 debata chyba
Články podľa značiek