Jaguar F-Type - šelma sa vracia ku koreňom

Britský Jaguar oprášil kus vlastnej histórie a predstavil prekrásny roadster Jaguar F-Type. Model, ktorý je ideovým nástupcom legendárneho kupé a kabrioletu E-Type z roku 1961.

26.11.2012 07:05
Jaguar F-Type Foto:
Nová šelma z Coventry bude najrýchlejším sériovým Jaguarom. Na stovku akceleruje za 4,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 300 km/h.
debata (1)

O jeho príchode sa špekulovalo viac ako desaťročie. Veď už v roku 2000 ukázala automobilka v Detroite rovnomenný koncept ultraľahkého roadstera. Ten sa však do výroby nikdy nedostal. Jediným športovým modelom v ponuke tak zostalo kupé a kabriolet XK, ktoré však svojou hmotnosťou, veľkosťou a luxusným charakterom nezodpovedá puristickému športovému dedičstvu značky. F-Type všetko zmení.

Jaguar F-Type Foto: Jaguar
Jaguar F-Type Jaguar F-Type

O tom, že je autom stvoreným pre radosť z jazdy, niet najmenších pochybností. Je to esencia toho najlepšieho zo 75-ročnej športovej tradície Jaguaru a technologickej moderny. F-Type je ľahký, silný a elegantný. Dizajn vychádza z vlaňajšej štúdie C-X16, no kým tá mala karosériu kupé, sériový XF-F debutuje najprv v otvorenej verzii. Dĺžkou 4 470 mm je o 22 cm kratší a o štyri nižší ako roadster XK. Zato do šírky pribudli tri centimetre. Dynamické proporcie sprevádzajú plavné línie a svalnaté blatníky ukrývajúce minimálne 19-palcové disky. Predná oválna maska je jasným odkazom na Jaguar E-Type, dodnes mnohými považovaný za najkrajšie športové auto planéty. Celok dopĺňajú efektné detaily ako zapustené kľučky dverí, ktoré vysunú až po zatlačení, predné sacie otvory v tvare žraločích žiaber, vypuklá predná kapota či difúzor generujúci prítlak 120 kg.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4470/1923/1296
Rázvor náprav (mm) 2622
Objem nádrže (l) 72

Celá karoséria aj podvozok sú vyrobené z hliníka. Pohotovostná hmotnosť tak štartuje od 1597 kg, čo je o sto menej, ako má XK. Napriek ľahkému hliníku dokázal Jaguar vytvoriť o 30 % pevnejšiu štruktúru skeletu, ako má akýkoľvek iný model so šelmou v znaku. To je základom precíznych jazdných vlastností.

Jaguar F-Type Foto: Jaguar
Jaguar F-Type Jaguar F-Type

Interiér je inšpirovaný kokpitom lietadla a orientovaný jednoznačne na vodiča. V Coventry tomu hovoria koncepcia 1+1. Vodič je vizuálne oddelený od spolujazdca nielen širokým stredovým tunelom, ale aj mohutným držadlom na stredovej konzole. Asymetrickú architektúru umocňuje odlišné lemovanie na oboch stranách. Poloha sedadiel je ešte o 20 mm nižšia ako pri kupé XKR-S. Novinkou je aj elektronický volič prevodovky pracujúci ako joystick. Aristokratické korene zas F-Type naznačuje prieduchmi ventilácie, ktoré zostávajú v pasívnom stave diskrétne skryté pred zrakom posádky. Jednoducho sa zasunú do palubnej dosky.

Jaguar F-Type Foto: Jaguar
Jaguar F-Type Jaguar F-Type

Ako sa na čistokrvný roadster patrí, dvojčlenná posádka je chránená len ľahkou, elektricky ovládanou plátennou strechou. Jaguar však sľubuje optimálny tepelný a akustický komfort. Manipulácia s ňou je možná až do rýchlosti 50 km/h, pričom zloženie trvá iba 12 sekúnd.

Jaguar F-Type Foto: Jaguar
Jaguar F-Type Jaguar F-Type

V ponuke budú tri výkonové verzie. Jaguar F-Type a F-Type S dostanú nový kompresorom preplňovaný vidlicový 6-valec 3.0 V6, ktorý sa len nedávno predstavil v limuzínach XJ a XF. Kým základná verzia má výkon 250 kW, špeciálne pre F-Type S zvýšili technici výkon až na 280 kW. Na vrchole pyramídy sa usadí model F-Type V8 S s kompresorovým 8-valcom 5.0 V8 (364 kW), prevzatým priamo z veľkého roadstera XKR. Na stovku s ním F-Type šprintuje za 4,3 sekundy, pričom ručičku rýchlomeru zastaví obmedzovač až pri údaji 300 km/h.

Ani 6-valce sa nemajú za čo hanbiť. Základné F-Type zrýchľuje za 5,3 a silnejšia verzia za 4,9 sekundy. F-Type S dosahuje maximálku až 275 km/h. Motory sú štandardne spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Qiuckshift, ktorá posiela hnací moment výlučne k zadným kolesám. Pádla na volante umožňujú plne manuálny výber prevodových stupňov. O redukciu spotreby sa stará nový stop-štart systém extrémne rýchlym štartovaním. Pôžitok z jazdy zas umocňuje aktívny výfuk, ktorý pri prudkej akcelerácii a otáčkach vyšších ako 3 000 za minútu otvára špeciálne klapky šíriace zvuk do okolia.

Jaguar F-Type Foto: Jaguar
Jaguar F-Type Jaguar F-Type

Špičkové jazdné vlastnosti vychádzajú z ľahkého hliníkového zavesenia, vpredu na dvojitých lichobežníkových ramenách a vzadu vybavené adaptívnymi tlmičmi. Pomáha aj elektronika v podobe systému Dynamic Launch, pre čo najrýchlejší šprint z miesta. Tá spolupracuje s aktívnym zadným diferenciálom. Adaptívne riadenie dostalo priamejší športový prevod, pre čo najrýchlejšie reakcie a dokonalú spätnú väzbu. K tomu všetkému môže byť F-Type vybavený systémom Dynamics, vďaka ktorému si cez dotykový displej nastaví vodič charakteristiky reakcií motora, prevodovky, podvozka, ale aj trakčnej elektroniky. O skrotenie tejto šelmy sa starajú kotúčové brzdy s priemerom až 380 mm na predných a 376 na zadných kolesách.

Jaguar F-Type sa dostane k prvým zákazníkom v polovici budúceho roka. O jeho odbyt sa automobilka báť určite nemusí. Už mesiac po parížskej premiére registrovala totiž viac ako 2-tisíc záväzných objednávok. Neskôr by sa malo objaviť aj kupé s uzavretou karosériou.

Technické údaje
Motor 3.0 V6 3.0 V6 S 5.0 V8
Zdvihový objem (ccm) 2995 2995 5000
Max. výkon (kW/ot.) 250/6500 280/6500 364/6500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 450/3500 460/3500 625/2500
Max. rýchlosť (km/h) 260 275 300
0 – 100 km/h (s) 5,3 4,9 4,3
Spotreba na 100 km (l) 9,0 9,1 11,1
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
+7Jaguar F-Type
1 debata chyba
Články podľa značiek