O jeho príchode sa špekulovalo viac ako desaťročie. Veď už v roku 2000 ukázala automobilka v Detroite rovnomenný koncept ultraľahkého roadstera. Ten sa však do výroby nikdy nedostal. Jediným športovým modelom v ponuke tak zostalo kupé a kabriolet XK, ktoré však svojou hmotnosťou, veľkosťou a luxusným charakterom nezodpovedá puristickému športovému dedičstvu značky. F-Type všetko zmení.
O tom, že je autom stvoreným pre radosť z jazdy, niet najmenších pochybností. Je to esencia toho najlepšieho zo 75-ročnej športovej tradície Jaguaru a technologickej moderny. F-Type je ľahký, silný a elegantný. Dizajn vychádza z vlaňajšej štúdie C-X16, no kým tá mala karosériu kupé, sériový XF-F debutuje najprv v otvorenej verzii. Dĺžkou 4 470 mm je o 22 cm kratší a o štyri nižší ako roadster XK. Zato do šírky pribudli tri centimetre. Dynamické proporcie sprevádzajú plavné línie a svalnaté blatníky ukrývajúce minimálne 19-palcové disky. Predná oválna maska je jasným odkazom na Jaguar E-Type, dodnes mnohými považovaný za najkrajšie športové auto planéty. Celok dopĺňajú efektné detaily ako zapustené kľučky dverí, ktoré vysunú až po zatlačení, predné sacie otvory v tvare žraločích žiaber, vypuklá predná kapota či difúzor generujúci prítlak 120 kg.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4470/1923/1296 |
Rázvor náprav (mm) | 2622 |
Objem nádrže (l) | 72 |
Celá karoséria aj podvozok sú vyrobené z hliníka. Pohotovostná hmotnosť tak štartuje od 1597 kg, čo je o sto menej, ako má XK. Napriek ľahkému hliníku dokázal Jaguar vytvoriť o 30 % pevnejšiu štruktúru skeletu, ako má akýkoľvek iný model so šelmou v znaku. To je základom precíznych jazdných vlastností.
Interiér je inšpirovaný kokpitom lietadla a orientovaný jednoznačne na vodiča. V Coventry tomu hovoria koncepcia 1+1. Vodič je vizuálne oddelený od spolujazdca nielen širokým stredovým tunelom, ale aj mohutným držadlom na stredovej konzole. Asymetrickú architektúru umocňuje odlišné lemovanie na oboch stranách. Poloha sedadiel je ešte o 20 mm nižšia ako pri kupé XKR-S. Novinkou je aj elektronický volič prevodovky pracujúci ako joystick. Aristokratické korene zas F-Type naznačuje prieduchmi ventilácie, ktoré zostávajú v pasívnom stave diskrétne skryté pred zrakom posádky. Jednoducho sa zasunú do palubnej dosky.
Ako sa na čistokrvný roadster patrí, dvojčlenná posádka je chránená len ľahkou, elektricky ovládanou plátennou strechou. Jaguar však sľubuje optimálny tepelný a akustický komfort. Manipulácia s ňou je možná až do rýchlosti 50 km/h, pričom zloženie trvá iba 12 sekúnd.
V ponuke budú tri výkonové verzie. Jaguar F-Type a F-Type S dostanú nový kompresorom preplňovaný vidlicový 6-valec 3.0 V6, ktorý sa len nedávno predstavil v limuzínach XJ a XF. Kým základná verzia má výkon 250 kW, špeciálne pre F-Type S zvýšili technici výkon až na 280 kW. Na vrchole pyramídy sa usadí model F-Type V8 S s kompresorovým 8-valcom 5.0 V8 (364 kW), prevzatým priamo z veľkého roadstera XKR. Na stovku s ním F-Type šprintuje za 4,3 sekundy, pričom ručičku rýchlomeru zastaví obmedzovač až pri údaji 300 km/h.
Ani 6-valce sa nemajú za čo hanbiť. Základné F-Type zrýchľuje za 5,3 a silnejšia verzia za 4,9 sekundy. F-Type S dosahuje maximálku až 275 km/h. Motory sú štandardne spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Qiuckshift, ktorá posiela hnací moment výlučne k zadným kolesám. Pádla na volante umožňujú plne manuálny výber prevodových stupňov. O redukciu spotreby sa stará nový stop-štart systém extrémne rýchlym štartovaním. Pôžitok z jazdy zas umocňuje aktívny výfuk, ktorý pri prudkej akcelerácii a otáčkach vyšších ako 3 000 za minútu otvára špeciálne klapky šíriace zvuk do okolia.
Špičkové jazdné vlastnosti vychádzajú z ľahkého hliníkového zavesenia, vpredu na dvojitých lichobežníkových ramenách a vzadu vybavené adaptívnymi tlmičmi. Pomáha aj elektronika v podobe systému Dynamic Launch, pre čo najrýchlejší šprint z miesta. Tá spolupracuje s aktívnym zadným diferenciálom. Adaptívne riadenie dostalo priamejší športový prevod, pre čo najrýchlejšie reakcie a dokonalú spätnú väzbu. K tomu všetkému môže byť F-Type vybavený systémom Dynamics, vďaka ktorému si cez dotykový displej nastaví vodič charakteristiky reakcií motora, prevodovky, podvozka, ale aj trakčnej elektroniky. O skrotenie tejto šelmy sa starajú kotúčové brzdy s priemerom až 380 mm na predných a 376 na zadných kolesách.
Jaguar F-Type sa dostane k prvým zákazníkom v polovici budúceho roka. O jeho odbyt sa automobilka báť určite nemusí. Už mesiac po parížskej premiére registrovala totiž viac ako 2-tisíc záväzných objednávok. Neskôr by sa malo objaviť aj kupé s uzavretou karosériou.
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Motor | 3.0 V6 | 3.0 V6 S | 5.0 V8 |
Zdvihový objem (ccm) | 2995 | 2995 | 5000 |
Max. výkon (kW/ot.) | 250/6500 | 280/6500 | 364/6500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 450/3500 | 460/3500 | 625/2500 |
Max. rýchlosť (km/h) | 260 | 275 | 300 |
0 – 100 km/h (s) | 5,3 | 4,9 | 4,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 9,0 | 9,1 | 11,1 |