A aj keď sa na hranicu 5000 eur Logan nikdy nedostal, nezabránilo mu to v excelentnej kariére. Od roku 2004, keď s ním Renault odštartoval novodobú kapitolu rumunskej Dacie, sa z tohto lacného sedanu stal skutočný hit. A to nielen vo východnej či južnej Európe, kam to mal pôvodne namierené.
Netrvalo dlho a filozofiu výhodnej ceny a úžitku prijali za svoju dokonca aj Nemci a Francúzi. Jeho úspech neostal ľahostajný ani konkurencii. Škoda Rapid, Peugeot 301, Renault Fluence či Citroën C-Elysée by bez príbehu menom Logan pravdepodobne nikdy nevznikli.
Dnes prichádza v druhom vydaní a spolu s ním aj 5-dverová verzia Sandero. A keďže konkurencie má viac ako dosť, zaujať cenou už nestačí. Z nového Loganu a Sandera sa tak stávajú napriek zachovaniu pôvodnej cenovej úrovne oveľa vyzretejšie a solídnejšie autá. Napokon, ceny niektorých technológií, ktoré si nemohol dovtedy dovoliť, medzičasom klesli. V Logane dnes preto nájdete dotykový displej, tempomat, automatickú klimatizáciu či stabilizačný systém ESC!
Rozmery ani rázvor náprav sa prakticky nezmenili. Logan má na dĺžku 4347 mm, 5-dverové Sandero je o 30 cm kratšie. Na tom istom formáte však postavil Renault pre Daciu neporovnateľne modernejšie autá. Obe novinky majú jasný charakter, svalnaté proporcie, výraznú prednú masku a množstvo efektných prelisov. Na dizajne sa teda nešetrilo. Vidno to aj na pekných 15-palcových hliníkových diskoch, či niektorých detailoch. Napríklad zadných bočných dverách, ktoré dostali delené zadné okno alebo väčšom podieli lakovaných a chrómovaných častí karosérie.
Na veľkosti interiéru sa nič nemení. Logan a Dacia patria stále k najpriestrannejším modelom nižšej triedy. V šírke ramien ponúkajú dokonca hodnoty typické pre vozidlá situované k dva stupne vyššie. To isté platí o batožinovom priestore. Tých 320 litrov pre Sandero a 510 pre Logan hovoria jasnou rečou.
Posádka tiež ocení vyššiu kvalita plastov, čalúnenie, ale aj úroveň dielenského spracovania. Fádnosť povrchov môže oživiť dvojfarebné vyhotovenie palubnej dosky a chrómové lemy prístrojov či stredovej konzoly. Ovládače klimatizácie a okien sa presunuli do vhodnejšej polohy. Okrem výškovej regulácie volantu dostali oba modely konečne výškovú reguláciu sedadla vodiča. To je však len začiatok modernizácie. Logan a Sandero ťažia totiž z technológií novej Dacie Lodgy. Objavuje sa tu preto po prvý raz tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatická klimatizácia, zadné parkovacie senzory, kožené čalúnenie, ale najmä multimediálny systém Media Nav so 7-palcovým dotykovým monitorom. Ten obsahuje funkcie navigácie, komunikácie pomocou bluetooth či audio funkcie a prehrávanie hudby z externých zariadení cez USB-port. Posilňovač riadenia s variabilným účinkom sa stáva súčasťou štandardnej výbavy.
Najväčší pokrok však Logan a Sandero demonštrujú v oblasti bezpečnosti. Všetky verzie budú vybavené štvoricou airbagov, trakčnou kontrolou TCS, asistentom núdzového brzdenia a dokonca stabilizačným systémom ESC!
Ani pod kapotou sa nemajú rumunské novinky za čo hanbiť. Trojica motorov spĺňa emisné normy Euro 5, čo znamená, že ide o agregáty využívané v aktuálnych modeloch Renaultu. Najlepšie to dokladuje moderný preplňovaný 3-valec 0.9 TCe (66 kW) s priamym vstrekovaním paliva, nahrádzajúci starší a väčší atmosférický motor 1.6 16V. V porovnaní s ním ušetrí spotrebou len 5,0 litra až 1,5 litra benzínu na 100 km. Ešte úspornejší je moderný diesel 1.5 dCi (55 kW), ktorý potrebuje priemerne len 3,8 litra nafty. Treťou alternatívou je základný benzínový 4-valec 1.2 16V (55 kW), ktorý bude môcť už v blízkej budúcnosti spaľovať okrem benzínu aj LPG.
Všetky motory sú kombinované s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. S úsporným stop-štart systémom sa pre Logan a ani Sandero nepočíta. Znižovať spotrebu sa však snaží asistent ekonomického radenia a nový Eco mód, aktivovaný tlačidlom na palubnej doske, ktorý upravuje činnosť motora a klimatizácie.
Jednoduchý podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadnou vlečnou nápravou, podstúpil revíziu. Obom modelom ponúka vyšší komfort aj stabilitu, ale najmä odolnosť proti nekvalitným cestám. Na niektoré trhy sa dokonca dostanú verzie so zvýšenou ochranou. Dacia tiež sľubuje vyšší akustický komfort. Jednak z dôvodu nasadenia väčšieho množstva tlmiacich materiálov, ale aj lepšej aerodynamiky a nových tesnení dvier či okien.
Logan a Sandero absolvovali svetovú premiéru na jesennom parížskom autosalóne. Do predaja sa dostanú ešte tento mesiac spolu s off-roadovo ladenou verziou Sandero Stepway s podvozkom zvýšeným o 40 mm. Ich výrobu zabezpečuje materský závod v rumunskej Pitešti, ale aj výrobné kapacity v marockej Kasablanke a Tangiers.
Rozmery | ||
---|---|---|
Model | Logan | Sandero |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4347/-/1517 | 4050/-/1518 |
Rázvor náprav (mm) | 2634 | 2589 |
Objem kufra/nádrže (l) | 510/50 | 320/50 |
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Motor | 1.2 16V | 0.9 TCe | 1.5 dCi |
Zdvihový objem (ccm) | 1149 | 899 | 1461 |
Max. výkon (kW/ot.) | 55/5500 | 66/5252 | 55/4000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 107/4250 | 135/2500 | 200/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 156 | 175 | 164 |
0 – 100 km/h (s) | 14,5 | 11,1 | 14,6 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,8 | 5,2 | 3,8 |