Nová Škoda Octavia schudla 102 kg

Je väčšia ako druhá generácia, ľahšia ako Octavia I z roku 1996 a prichádza s dvomi druhmi zadnej nápravy. Nová Octavia útočí technikou aj dizajnom.

12.12.2012 00:56
Škoda Octavia III Foto:
Octavia III je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou o 90 mm dlhšia, o 45 mm širšia a jej rázvor narástol o 108 mm. Napriek tomu je auto výrazne ľahšie.
debata (17)

Médiami sa rozleteli fotografie novej generácie Octavie doslova rýchlosťou blesku. Na jej odhalení v Mladej Boleslavy sme nechýbali ani my, viac ako samotné tvary karosérie nás však zaujímala technika, ktorú nový kabát ukrýva.

Koeficient aerodynamického odporu novej Octavie... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Koeficient aerodynamického odporu novej Octavie má hodnotu 0,29.

Schudla, a výrazne

Podľa automobilky je nová Octavia aj napriek nárastu rozmerov ľahšia o 102 kg, svojou hmotnosťou sa tak údajne dostala až pod Octaviu prvej generácie predstavenú v roku 1996 (hmotnosti jednotlivých verzií Škoda zatiaľ nezverejnila). Za všetkým treba vidieť predovšetkým novú podvozkovú platformu MQB (Octavia II používa platformu PQ35). Hlavný podiel na nižšej hmotnosti tak nesie iná štruktúra karosérie, podvozku, pomocných rámov a vnútornej výbavy zahŕňajúcej aj klimatizáciu či upravenú konštrukciu sedadiel.

Podľa konštruktérov sa šetril doslova každý kilogram, takže neprekvapí ani použitie jednoduchšej zadnej nápravy. Tvoria ju klasické vlečené ramená s torznou priečkou, pričom v porovnaní s viacprvkovou nápravou je ľahšia o celých 16 kg. Na rozdiel od Golfu VII ju však Octavia použije pre všetky motory s výkonom do 110 kW/150 k (Golf len pre agregáty s výkonom do 100 kW/136 k). Kým tak napríklad Octaviu 1.4 TSI dostanete s vlečenou nápravou, rovnako motorizovaný Golf už použije viacprvkové zavesenie. Väčšia Octavia však potrebuje v porovnaní s Golfom „zhodiť“ viac kilogramov a toto je podľa konštruktérov jedna z ciest (kvôli spotrebe a flotilovým emisiám). Navyše ide o druhú generáciu vlečenej nápravy (tvorí ju obrátený U profil) s prepracovanou geometriou a pevnejším uchytením (vrátane mohutnejších silentblokov), takže by mala aj naloženej Octavii poskytnúť dostatočnú istotu. Ostáva len veriť, že sa výrazné zníženie hmotnosti nepodpíše na pevnosti karosérie a dimenzovaní jej najnamáhanejších častí (problém mnohých dnešných „vyľahčených“ áut).

Viac výbavy

Octavia III chce zaujať aj bohatou bezpečnostnou výbavou, ponúkne preto až 9 airbagov (vrátane kolenného pre vodiča, či bočných na zadných sedadlách), funkciu núdzového brzdenia, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, multikolízny brzdový systém, asistent pripravujúci priestor posádky na prípadnú nehodu, adaptívny tempomat fungujúci až do úplného zastavenia auta, systém sledujúci únavu vodiča, či aktívnu prednú kapotu (pre prípad stretu auta s chodcom).

Úplne nové motory

Nová generácia Octavie prichádza aj s novou generáciou motorov. Už základný štvorvalec 1.2 TSI je z rodiny nových agregátov EA211, takže okrem toho, že má „horúcu“ stranu umiestnenú smerom k motorovej priečke (to dovolilo vytvoriť kratší predný previs) a vodou chladené výfukové zvody (pri extrémne dynamickej jazde nemusí katalyzátor chladiť drahým palivom), namiesto rozvodovej reťaze používa tichý rozvodový remeň čiastočne namočený v motorovom oleji. Základná verzia s výkonom 63 kW/86 k bude spolupracovať s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ostatné Octavie dostanú „šesťkvalt“. Vrcholnou benzínovou verziou bude Octavia 1.8 TSI s výkonom 132 kW/180 k. Až neskôr ju z trónu zosadí Octavia RS, ktorá dynamikou prekoná aj Škodu Superb 3.6 FSI V6 4×4.

Podľa dostupných údajov bude najúspornejšou verziou Octavia 1.6 TDI GreenLine (81 kW/110 k) s kombinovanou spotrebou 3,4 l/100 km.

Slovenské ceny novej Octavie budú známe až v priebehu budúceho roku.

Čo nás zaujalo

Nad hlavou pribudlo vpredu 8 mm, vo výške... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Nad hlavou pribudlo vpredu 8 mm, vo výške lakťov je kabína širšia o 39 mm vpredu a 26 mm vzadu.
Mäkký plast palubnej dosky je na pohľad aj... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Mäkký plast palubnej dosky je na pohľad aj dotyk hodný auta tejto kategórie.
Rovnako mäkký plast nájdete aj na predných... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Rovnako mäkký plast nájdete aj na predných dverách.
Vzadu sa však už šetrilo. Hoci to tak na prvý... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Vzadu sa však už šetrilo. Hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, tento plast je tvrdý ako kameň.
Batožinový priestor má základný objem 590 l. po... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Batožinový priestor má základný objem 590 l. po sklopení zadného sedadla sa zväčší až na 1800 l.
Operadlá sa sklápajú na pevné sedáky, opierky... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Operadlá sa sklápajú na pevné sedáky, opierky hlavy nemusíte pred sklopením operadiel vôbec upravovať alebo odstraňovať.
Po sklopení operadiel vznikne malý schod. Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Po sklopení operadiel vznikne malý schod.
Kryt batožinového priestoru obsahuje... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Kryt batožinového priestoru obsahuje integrovanú roletku. V prípade potreby prevážania rozmernejších predmetov sa dá postaviť za zadné operadlo (aby nezavadzal).
Prezentované Octavie boli obuté do pneumatík s... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Prezentované Octavie boli obuté do pneumatík s rozmermi 225/40 R 18. Väčší rozmer na bežnú Octaviu nezoženiete. Octavia RS však dostane aj 19-palcové disky (len na želanie).
Zadné dvere sú dostatočne dlhé a po ich... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Zadné dvere sú dostatočne dlhé a po ich otvorení vznikne veľký vstupný otvor. Nastupovanie je tak pohodlné.
Zadná vlečená náprava drží v pevnejších a... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Zadná vlečená náprava drží v pevnejších a smerovo stabilnejších silentblokoch. V porovnaní s viacprvkovým zavesením je ľahšia o 16 kg.
Takto to vyzerá za zadnou nápravou naftovej... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Takto to vyzerá za zadnou nápravou naftovej verzie TDI...
...a takto na rovnakom mieste benzínovej verzie... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III ...a takto na rovnakom mieste benzínovej verzie TSI.
Benzínová verzia má zadný výfukový tlmič... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Benzínová verzia má zadný výfukový tlmič umiestnený v pozdĺžnej osi auta.
Zaujímavé je aj vzorné zakrytovanie zadného... Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Zaujímavé je aj vzorné zakrytovanie zadného podvozku benzínovej verzie TSI.
Plastový kryt je aj vpredu pod motorom (TSI). Foto: Václav Lipavský
Škoda Octavia III Plastový kryt je aj vpredu pod motorom (TSI).
Škoda Octavia III
Škoda Octavia III
+61Škoda Octavia III
Facebook X.com 17 debata chyba Newsletter
Články podľa značiek