Médiami sa rozleteli fotografie novej generácie Octavie doslova rýchlosťou blesku. Na jej odhalení v Mladej Boleslavy sme nechýbali ani my, viac ako samotné tvary karosérie nás však zaujímala technika, ktorú nový kabát ukrýva.
Schudla, a výrazne
Podľa automobilky je nová Octavia aj napriek nárastu rozmerov ľahšia o 102 kg, svojou hmotnosťou sa tak údajne dostala až pod Octaviu prvej generácie predstavenú v roku 1996 (hmotnosti jednotlivých verzií Škoda zatiaľ nezverejnila). Za všetkým treba vidieť predovšetkým novú podvozkovú platformu MQB (Octavia II používa platformu PQ35). Hlavný podiel na nižšej hmotnosti tak nesie iná štruktúra karosérie, podvozku, pomocných rámov a vnútornej výbavy zahŕňajúcej aj klimatizáciu či upravenú konštrukciu sedadiel.
Podľa konštruktérov sa šetril doslova každý kilogram, takže neprekvapí ani použitie jednoduchšej zadnej nápravy. Tvoria ju klasické vlečené ramená s torznou priečkou, pričom v porovnaní s viacprvkovou nápravou je ľahšia o celých 16 kg. Na rozdiel od Golfu VII ju však Octavia použije pre všetky motory s výkonom do 110 kW/150 k (Golf len pre agregáty s výkonom do 100 kW/136 k). Kým tak napríklad Octaviu 1.4 TSI dostanete s vlečenou nápravou, rovnako motorizovaný Golf už použije viacprvkové zavesenie. Väčšia Octavia však potrebuje v porovnaní s Golfom „zhodiť“ viac kilogramov a toto je podľa konštruktérov jedna z ciest (kvôli spotrebe a flotilovým emisiám). Navyše ide o druhú generáciu vlečenej nápravy (tvorí ju obrátený U profil) s prepracovanou geometriou a pevnejším uchytením (vrátane mohutnejších silentblokov), takže by mala aj naloženej Octavii poskytnúť dostatočnú istotu. Ostáva len veriť, že sa výrazné zníženie hmotnosti nepodpíše na pevnosti karosérie a dimenzovaní jej najnamáhanejších častí (problém mnohých dnešných „vyľahčených“ áut).
Viac výbavy
Octavia III chce zaujať aj bohatou bezpečnostnou výbavou, ponúkne preto až 9 airbagov (vrátane kolenného pre vodiča, či bočných na zadných sedadlách), funkciu núdzového brzdenia, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, multikolízny brzdový systém, asistent pripravujúci priestor posádky na prípadnú nehodu, adaptívny tempomat fungujúci až do úplného zastavenia auta, systém sledujúci únavu vodiča, či aktívnu prednú kapotu (pre prípad stretu auta s chodcom).
Úplne nové motory
Nová generácia Octavie prichádza aj s novou generáciou motorov. Už základný štvorvalec 1.2 TSI je z rodiny nových agregátov EA211, takže okrem toho, že má „horúcu“ stranu umiestnenú smerom k motorovej priečke (to dovolilo vytvoriť kratší predný previs) a vodou chladené výfukové zvody (pri extrémne dynamickej jazde nemusí katalyzátor chladiť drahým palivom), namiesto rozvodovej reťaze používa tichý rozvodový remeň čiastočne namočený v motorovom oleji. Základná verzia s výkonom 63 kW/86 k bude spolupracovať s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ostatné Octavie dostanú „šesťkvalt“. Vrcholnou benzínovou verziou bude Octavia 1.8 TSI s výkonom 132 kW/180 k. Až neskôr ju z trónu zosadí Octavia RS, ktorá dynamikou prekoná aj Škodu Superb 3.6 FSI V6 4×4.
Podľa dostupných údajov bude najúspornejšou verziou Octavia 1.6 TDI GreenLine (81 kW/110 k) s kombinovanou spotrebou 3,4 l/100 km.
Slovenské ceny novej Octavie budú známe až v priebehu budúceho roku.
Čo nás zaujalo