Nový Jeep Grand Cherokee - jemnejšie línie, drsnejší podvozok

Americká terénna legenda Jeep Grand Cherokee má na konte úspešnú 18-ročnú kariéru. Jej štvrtá generácia sa však rodila ťažšie ako tie predchádzajúce.

20.02.2011 22:18 , aktualizované: 21.02.2011 02:10
Jeep Grand Cherokee Foto:
Jeep Grand Cherokee
debata

Jeep štvrtú generáciu Grand Cheroke po prvý raz síce predstavil už koncom roka 2009 na autosalóne v New Yorku, no rozchod s koncernom Daimler a kríza spôsobili niekoľkomesačný odklad produkcie. Do vývoja Grand Cherokee mal čo povedať aj nový partner, koncern Fiat, a tak prešiel celý projekt od čias premiéry revíziou. Na trh sa tak Grand Cherokee dostáva až dnes. No zdá sa, že čakanie sa oplatilo.

Jeep Grand Cherokee Foto: Jeep
Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee

Postavili ho na zdedenej platforme súčasného Mercedesu ML s úplne nezávislým zavesením všetkých kolies, čo znamená „príklon k asfaltu“, ale na druhej strane Jeep nezabudol ani na jeho drsné terénne korene. Po prvý raz sa tak môže Grand Cherokee pochváliť napríklad meniteľnou svetlou výškou.

Jeep Grand Cherokee Foto: Jeep
Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee

Polosamonosná karoséria podrástla do dĺžky o trinásť a do šírky o sedem centimetrov. Súčasne je však o štyri centimetre nižšia. Rázvor je predĺžený na 2915 mm. Oblejšie tvary priniesli Grand Cherokee priaznivejší aerodynamický odpor cx 0,37. Pre jazdu v teréne je dôležitejšia výrazne vyššia torzná tuhosť (+ 146 %) dosiahnutá 53 % nárastom počtu bodových, 42 % nárastom počtu oblúkových zvarov a 38 % nárastom lepených spojov.

Jeep Grand Cherokee Foto: Jeep
Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee

Väčšie rozmery znamenajú viac miesta v interiéri. Pre kolená zadných cestujúcich pribudlo viac ako desať centimetrov. Batožinový priestor narástol o 17 percent na 752 litrov.

Jeep Grand Cherokee Foto: Jeep
Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee

O pohon sa postarajú dva benzínové a jeden dieselový motor. Okrem modernizovaného legendárneho 8-valca 5.7 HEMI (268 kW) s vypínaním štyroch valcov sa v ponuke objavil úplne nový 6-valec 3.6 V6 Pentastar (209 kW), ktorý spotrebuje o 11 percent menej paliva pri súčasnom zvýšení výkonu 33 a krútiaceho momentu o 11 percent.

Diesel pre Grand Cherokee bol doteraz najväčšou hádankou. Jeep sa totiž musel rozlúčiť s implantátmi od Mercedesu a vrátiť sa k pôvodnému talianskemu dodávateľovi VM Motori. Šesťvalec 3.0 CRD však prešiel revíziou Fiat Powertrain Technologies a tak dostal najnovšie priame vstrekovanie paliva. Všetky motory budú štandardne spojené s 5-stupňovými automatickými prevodovkami s možnosťou manuálneho výberu prevodového stupňa.

V teréne by sa mal Grand Cherokee cítiť ako ryba vo vode. Po prvý raz v histórii môže byť totiž vybavený pneumatickým podvozkom Quadra-Lift s celkovou zmenou svetlej výšky od 104 do 272 mm. O trakciu sa postarajú dva systémy pohonu oboch náprav Quadra-Track II a Quadra-Drive II. Oba sú permanentné, pričom príplatkový Quadra-Drive má zadný diferenciál II ELSD s elektronickou uzávierkou. Pôvodný predný diferenciál so zvýšenou svornosťou nahradilo v novej generácii aktívne pribrzďovanie preklzujúceho sa kolesa.

Jeep Grand Cherokee Foto: Jeep
Jeep Grand Cherokee Jeep Grand Cherokee

Elektronický systém Select-Drive v drahších verziách umožňuje nastaviť charakteristiku motora, prevodovky, trakcie či stabilizačného systému do piatich módov od automatického cez športový až po ťažký terén. Samozrejme v kombinácii s príplatkovou redukčnou prevodovkou. Je to teda americká obdoba systému terrain Response od Land Roveru.

Ďalším elektronickým pomocníkom je kontrola zjazdu a rozjazdu vo svahu či stabilizácia prívesu, ktorého hmotnosť môže byť až 3350 kg.

O luxus na palube je postarané. Už základná verzia Laredo bude mať bezkľúčové štartovanie, elektricky ovládané sedadlá či satelitné rádio. Najvyšší stupeň Overland pridáva xenónové svetlá, kožené čalúnenie, vyhrievaný volant, pneumatické odpruženie, hlasové ovládanie, ale aj satelitný TV tuner.

Na slovenskom trhu je Grand Cherokee k dispozícii od konca januára. Dieselová verzia príde na jar.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4822/1943/1781
Rázvor náprav (mm) 2915
Batožin. priestor/nádrž(l) 782 – 1554/88,6 (93,5)
Technické údaje
Motor 3.0 CRD V6 3.6 V6 5.7 V8
Zdvihový objem (cm3) 3604 5654
Max. výkon (kW/ot.) 165/3600 210/6350 259/5200
Max. krút. moment (Nm/ot.) 540/1600 347/4300 520/4000
Max. rýchlosť (km/h) 206 224
0 – 100 km/h (s) 9,1 8,7
Spotreba na 100 km (l) 9,9 11,4 14,1

.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek