Program začal vo Volkswagene na prelome tisícročí. Koncept XL1 je zatiaľ posledným vývojovým stupňom, ktorý je už veľmi blízko sériovej podobe. Ambíciou výrobcu je priniesť takéto vozidlo na trh do roku 2013.
XL1 sa štylisticky podobá na predchádzajúci stupeň L1 z roku 2009. Oproti predchodcovi má novinka vyšší výkon a nižšiu spotrebu. Dvojmiestna koncepcia zostala nezmenená. Pasažieri si môžu so sebou na palubu priniesť aj 100 litrov batožiny.
O pohon sa stará tandem 0.8 TDI a elektromotor. Spaľovací motor je prakticky polovicou známej jednotky 1.6 TDI – rovnaké je vŕtanie, zdvih aj rozostup valcov. Dvojvalec podáva maximálny výkon 35 kW (48 k) a produkuje maximálny krútiaci moment 120 Nm. Spolupracuje s elektromotorom s parametrami 20 kW (27 k) a 100 Nm, ktorý je umiestnený medzi spaľovacím motorom a 7-stupňovou prevodovkou DSG. Táto zostava postačuje plug-in hybridu s hmotnosťou 795 kg na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,9 sekundy a elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 160 km/h. Pri plne nabitých batériách je dojazd na čisto elektrický pohon asi 35 km. Na jeden kilometer spotrebuje Volkswagen XL1 v režime EV menej než 0,1 kWh. Priemernú spotrebu podľa nového európskeho cyklu (NEDC) udáva výrobca na úrovni 0,9 l/100 km.
Karoséria konceptu pozostáva prevažne z plastu vystuženého uhlíkovým vláknom. Volkswagen XL1 sa dĺžkou 3888 mm aj šírkou 1665 mm približuje rozmerom Volkswagenu Polo, no svojou výškou iba 1156 mm podlieza svojho koncernového kolegu Lamborghini Gallardo. Nízka stavba s malou čelnou plochou sa prejavili na extrémne priaznivej hodnote Cd 0,186 (Golf VI Cd = 0,312). To, že celá konštrukcia konceptu XL1 je podriadená cieľu zaistiť čo najnižšiu spotrebu sa prejavuje v tom, že vozidlo potrebuje na udržiavanie rýchlosti 100 km/h iba 6,2 kW. Pre porovnanie VW Golf VI 1.6 TDI potrebuje 13,2 kW.
Koncept XL1 mal výstavnú premiéru na autosalóne v katarskom hlavnom meste Dauha.