Elektromobil Leaf dobýja Európu

Nissan to všetkým "natrel". Kým drvivá väčšina automobiliek s elektromobilmi zatiaľ len koketuje, táto japonská má už so svojím "zeleným" Leafom vo vrecku európsky titul Car Of The Year 2011.

31.12.2010 10:58 , aktualizované: 01.01.2011 01:30
Nissan Leaf Foto:
Nissan Leaf
debata

Nissan Leaf je nielen jedným z prvých sériovo vyrábaných novodobých elektromobilov, ale aj historicky prvým elektromobilom, ktorý má česť pýšiť sa vavrínmi prestížnej ankety. Zatiaľ sa síce v Európe predáva len v Portugalsku, Írsku, vo Veľkej Británii a v Holandsku, no už v priebehu roku 2011 dorazí aj do európskej automobilovej mekky – Nemecka.

Pôsobí ako blesk z jasného neba. Búra totiž konvenčné predstavy o elektromobiloch ako o malých mestských autíčkach, dobrých akurát tak na dochádzanie do práce či na nákupy. Leaf je plnohodnotným modelom nižšej strednej triedy. Na dĺžku má 4450 mm, čo je viac, ako má VW Golf alebo Opel Astra. Prerastá ich aj výškou a šírkou. Jeho aerodynamická karoséria disponuje piatimi dverami, dostatkom priestoru v interiéri aj slušným objemom kufra. Lítium–iónové batérie sa totiž podarilo šikovne zakomponovať do podlahy a časti batožinového priestoru, takže posádku nijako neobmedzujú.

Na jedno nabitie prejde Leaf 160 km. Foto: Nissan
Nissan Leaf Na jedno nabitie prejde Leaf 160 km.

Konvenčným modelom so spaľovacím motorom dokáže konkurovať aj svojou dynamikou. Na svedomí to má motor s výkonom 80 kW a krútiacim momentom až 280 Nm. Aj napriek pohotovostnej hmotnosti 1600 kg, čo je približne o 200 kg viac než je v triede bežné, dokáže Leaf zrýchliť na stovku za 11,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je však obmedzená na 144 km. Problémom ostáva dojazd. Nissan udáva 160 km, štatisticky však absolútna väčšina európskych vodičov nenajazdí denne viac ako 100 km.

Po vybití sú na výber dve možnosti. Z bežnej 220–voltovej elektrickej siete dobijete Leaf za šesť až osem hodín, ale na rýchlonabíjacej stanici mu stačí 30 minút na doplnenie 80 percent energie.

Nissan ho propaguje všade, kde môže. Foto: Nissan
Nissan Leaf Nissan ho propaguje všade, kde môže.

Na palube nechýba bežný komfort ani bezpečnostné prvky. K dispozícii sú airbagy, stabilizačný systém, klimatizácia, moderné audio aj navigácia. Presné špecifi kácie výbav však Nissan zatiaľ nezverejnil.

Leaf je použiteľný ako každý iný hatchback. Foto: Nissan
Nissan Leaf Leaf je použiteľný ako každý iný hatchback.

Cena Leafu bude závislá najmä od ekologických úľav v jednotlivých krajinách. V Portugalsku stojí napríklad 32 250 €, v Írsku 29 950 € a vo Veľkej Británii 23 990 libier. Zďaleka najlacnejší bude však Leaf v USA, kde si môžu zákazníci z ceny 32 780 dolárov odpočítať daňový dobropis vo výške 7500 dolárov. V Kalifornii sa vďaka ďalším úľavám podarilo cenu stlačiť až na 21 380 dolárov. A to je veľmi atraktívna ponuka ak uvážite, že 100 km jazdy vás v tomto elektromobile vyjde na jedno euro a že pre elektromobily platia vo viacerých krajinách nižšie sadzby cestnej dane, nulové mýta pri vjazde do veľkých miest, prípadne bezplatné čerpanie energie v rýchlonabíjacích staniciach. O odbyt sa Nissan nebojí.

V prvom roku chce vyrobiť vo svojom japonskom závode v Oppame 50 000 elektro­mobilov, no už dnes má 85 000 objednávok. Na Slovensko by sa mal dostať najskôr v roku 2013.

Technické údaje
Karoséria 5–dverový hatchback
Dĺžka/šírka/výška 4450/1770/1550 mm
Rázvor náprav 2700 mm
Hmotnosť 1525 kg
Batérie Li–Ion
Výkon motora 80 kW
Krútiaci moment 280 Nm
0 – 100 km/h 11,9 s
Max. rýchlosť 145 km/h
Dojazd 160 km
Čas dobíjania 6–8 hodín (220 V)

.

debata chyba
Články podľa značiek