Prvá jazda: Mitsubishi i-MiEV - naprieč Parížom bez kvapky benzínu

Elektromobil naozaj funguje. Presvedčili sme sa o tom za volantom Mitsubishi i-MiEV, elektromobilu mieriaceho na európsky trh.

19.11.2010 08:34
Mitsubishi i-MiEV Foto:
Mitsubishi i-MiEV
debata

Je bežný parížsky deň a v hustej popoludňajšej premávke plnej nekonečných zápch vytŕčajú spomedzi tisícok áut tri miniatúrne Mitsubishi i-MiEV. Nejde o žiaden dizajnérsky magnet, no rozhodne pútajú pozornosť okolia – ako by ste na Champs-Élysées práve zaburácali s 12-valcovým Ferrari. Predstava ekologickej jazdy bez kvapky paliva a jediného gramu škodlivých emisií unikajúcich z výfuku je nám podvedome asi bližšia, ako si myslíme. Mitsubishi vyvoláva na tvárach Parížanov spontánne sympatie. Práve na nich chce Mitsubishi postaviť svoj elektrický úspech. Už o dva roky by malo z jeho liniek schádzať 40 000 kusov elektromobilov.

Mitsubishi ním chce zaplniť svetové veľkomestá. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Mitsubishi ním chce zaplniť svetové veľkomestá.

Rozdiel len pri brzdení

Tohto mestského trpaslíka s hravým dizajnom a dĺžkou necelých 3,5 metra na ulici vôbec nepočuť. Spaľovací motor nahradil elektromotor a nádrž s benzínom zas súprava najmodernejších li-ion batérií. Výkonom 35 až 49 kW nebudí rešpekt, no i-MiEV je schopné prekvapujúcich odpichov. Na križovatke nechávame za sebou aj silné skútre kraľujúce parížskej premávke. Postaral sa o to vysoký krútiaci moment (180 Nm), bližší benzínovým dvojlitrom strednej triedy než mestským ultra kompaktom.

Palubná doska pôsobí úplne konvenčne. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Palubná doska pôsobí úplne konvenčne.

Ovládanie je pritom identické s autami s automatickou prevodovkou. Stačí zaradiť mód „D“ a šliapnuť na plyn. Mitsubishi sa rozbieha s neuveriteľnou vervou a bez vibrácií. Zvykať si netreba ani na riadenie či ovládanie kúrenia a klimatizácie. Tým všetkým i-MiEV nevybočuje zo štandardu. Rozdiel cítiť len pri brzdení. Na spomalenie využíva totiž najmä motor-generátor rekuperujúci brzdnú energiu späť do batérií.

Inteligentné zabudovanie elektrického pohonu do bežného Mitsubishi sa dokonca zaobišlo bez akýchkoľvek úžitkových kompromisov. Batérie umiestnené v stredovom tuneli a motor pod podlahou kufra neuberajú ani kubický centimeter z priestoru pre posádku či batožiny.

Vo vnútri je i-MiEV praktické auto. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Vo vnútri je i-MiEV praktické auto.

Neplánujte dlhé trasy

Zásoba 16 kWh elektrickej energie klesá pomalšie, ako sme očakávali. Po absolvovaní 50 km štýlom „od červenej k červenej“ odčítame z digitálneho ukazovateľa „stavu paliva“ stále dve zostávajúce tretiny energie. To zodpovedá deklarovanému dojazdu 150 km. Samozrejme, za ideálnych podmienok. V lete totiž skráti dojazd klimatizácia na 110 km a v zime kúrenie len na 80 kilometrov. Potom treba vybrať z kufra nabíjačku a vášho ekologického miláčika dotankovať zo „zásuvky“. Najlepšie doma, pretože to chce šesť hodín a to je rozhodne viac času ako zastávka na jednu či dve kávičky.

Problémom ostáva malý dojazd. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Problémom ostáva malý dojazd.

Štatistiky však hovoria jasnou rečou, aj 80-kilometrový dojazd prekračuje denný priemer mestských jázd európskych vodičov. A presne tam i-MiEV patrí. Robiť si plány na dlhšie trasy nemá zatiaľ význam. Aspoň pokiaľ nevznikne široká sieť rýchlodobíjacích staníc, na ktorých bude elektrickému Mitsubishi stačiť pol hodiny, aby doplnilo energiu na 80 percent kapacity. Až potom sa elektromobily odpútajú od mestskej infraštruktúry.

Drahá ekológia

Zmeniť sa toho však bude musieť ešte oveľa viac. Cena 35 000 eur, za ktorú si budú môcť už tento rok kúpiť prví záujemcovia japonský elektromobil, je priam šialená. Nezmení na tom nič ani fakt, že s i-MiEV vás 150 km jazdy nestojí viac ako dve eurá a ani to, že už v sérii má pomerne bohaté vybavenie vrátane klimatizácie či stabilizačného systém ASC. Zelená zasvieti elektrine v individuálnej doprave až vtedy, keď sa do boja za čistejšiu planétu zapoja všetci. Nielen výrobcovia, ktorí si do roku 2030 trúfajú stlačiť ceny novej generácie batérií až štyridsaťnásobne. Na ťahu sú parlamenty a legislatíva, zatvárajúca nožnice medzi cenou bežných a ekologických áut.

Elektromotor je nad zadnou nápravou. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Elektromotor je nad zadnou nápravou.

Vo Veľkej Británii ponúka už dnes vláda dotáciu vo výške 5000 eur pri kúpe elektromobilu. Majitelia týchto áut majú tiež možnosť dobíjať zdarma batérie na verejných staniciach a nemusia platiť mýto pri vjazde do centra veľkomiest.

I tak si však asi poviete, že to nestojí za to. Vzdať sa luxusu, výkonu a mnohých ďalších výhod áut so spaľovacími motormi a dať prednosť drahej ekológii. Ale verte, len za volantom elektromobilu pochopíte zradnosť súčasnej dopravy, ktorá každú sekundu premieňa milióny litrov benzínu a nafty na skleníkové plyny zohrievajúce našu atmosféru ako mikrovlnka.

Elektromobily to budú mať na trhu ťažké. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Elektromobily to budú mať na trhu ťažké.
Technické údaje
D/Š/V 3470/1475/1610 mm
Počet dverí/sedadiel 5/4
Rázvor 2550 mm
Pohotovostná hmotnosť 1110 kg
Výkon elektromotora 35/49 kW
Krút. moment 180 Nm
Kapacita li-ion batérií 16 kWh
Max. rýchlosť 130 km/h
Max. dojazd 150 km/h

.

debata chyba
Články podľa značiek