Plač nad stočenými tachometrami je často zbytočný

Podľa odhadov spoločnosti Cebia sa vlani na Slovensku predalo až 130 000 áut so stočenými kilometrami. Zdá sa, že máme nový národný šport.

12.05.2010 10:58
Tachometer Foto:
Tachometer
debata

Stali ste sa obeťou podvodníkov a kúpili auto, ktoré malo v skutočnosti najazdených viac km ako ukazoval tachometer? Nič nové pod slnkom. Len v roku 2009 sa podľa odhadov na Slovensku takto predalo až 130 000 áut, čím sa vraj podvodníci obohatili o neuveriteľných 65 mil. eur. Ich taktiky sú stále rafinovanejšie a dokázať im úmysel je pri nemeniacej sa legislatíve stále náročnejšie. Z takýchto a podobných informácií sa stavajú vlasy na hlave a človek sa cíti úplne bezmocný. Je to však tak? Zamyslite sa nad tým. Stočenie tachometra je jedna vec, ale reálny technický stav auta vec druhá. Menším číslom na tachometri sa predsa momentálny stav auta nemení. To, že si predávajúci s menším počtom kilometrov nadhodí cenu o niekoľko tisíc eur je len dôsledkom toho, ako veľmi ľudia bazírujú na počte kilometrov a nepreverujú si pri tom, v akom je auto stave.

Zabudnite na stav tachometra

V prvom rade sa pri kupovaní jazdeného auta nespoliehajte na pravosť údajov na tachometri. Namiesto toho, aby ste riešili, či sú udávané kilometre skutočné alebo stočené, sústreďte sa na reálny technický stav auta. V praxi totiž predávajúcemu stočenie kilometrov nikto nikdy nedokáže. Úmyselné stočenie stavu počítadla za účelom vlastného obohatenia je podvod, ktorý je trestným činom. Musíte však majiteľovi auta dokázať, že tak konal s úmyslom vás poškodiť. Skrátka, v otázke stočených kilometrov sa nespoliehajte na náš právny systém. Na druhej strane je počítadlo kilometrov len orientačným prístrojom a nie kalibrovaným meračom odjazdenej vzdialenosti. Ak podpíšete kúpnu zmluvu, v ktorej je napísané „stav tachometra“ a nie „počet najazdených kilometrov“, tak na predávajúceho pri neskoršom právnom spore veľa zbraní mať nebudete. Opäť opakujem, dôležitejšie ako naťahovanie sa okolo čísla na tachometri je zisťovanie reálneho stavu auta.

V tomto článku v žiadnom prípade nechcem obhajovať stáčanie kilometrov. Je to vedomé klamanie a zavádzanie kupujúceho, pričom výsledkom býva neodôvodnené obohatenie sa predávajúceho na účet kupujúceho. Na druhej strane apelujem na používanie zdravého rozumu. Obchod s jazdenými autami je „tvrdý biznis“, v ktorom vám nikto nič nedaruje. Je len na vás, či sa dáte oklamať, alebo nie. Majte otvorené oči.

Za stočené tachometre môže aj davová psychóza

Priznajme si to, za stočené kilometre môžu v mnohých prípadoch samotní kupujúci. Mnohí stále zastávajú názor, že ak má auto najazdených viac ako 150 – 200 000 km, je prakticky na konci svojej životnosti. Auto v dobrom technickom stave s vysokým číslom na tachometri je tak u nás horšie predajné. Dobre udržiavané exempláre pritom dokážu najazdiť pol milióna kilometrov a viac, podmienkou je len kvalitná údržba a pravidelný servis. Všimnite si, že drvivá väčšina kupujúcich udáva ako primárny faktor pri rozhodovaní o kúpe auta počet najazdených km a nie jeho reálny technický stav. Pravdepodobne je to dané tým, že stále vidia priamu úmeru medzi najazdenými km a technickým stavom auta. To je však omyl. O technickom stave auta a jeho konečnom opotrebovaní nerozhodujú kilometre, ale ochota predchádzajúceho majiteľa investovať do údržby, počet studených štartov, frekvencia jázd v meste, stav komunikácií v regióne a mnoho iných faktorov.

Bežne sa stáva, že auto predáva súkromný majiteľ, ktorý na ňom najazdil skutočných napr. 90 000 km. Pred samotným predajom však neinvestoval do žiadneho servisu, pretože by sa mu to v konečnom dôsledku neoplatilo. Auto tak bude zrelé na výmenu rozvodov, tlmiče budú nefunkčné, akumulátor už nemusí v zime štartovať, v podvozku budú vôle a pneumatiky takmer stratili pôvodný dezén. Hneď vedľa môže stáť služobné auto s najazdenými 200 000 km. Jeho majiteľ však potrebuje, aby bolo vždy spoľahlivé a nikdy mu neprekazilo cestu za obchodom. Auto tak chodí na pravidelný servis, má povymieňané všetky kľúčové komponenty a jeho technický stav bude niekoľkonásobne lepší ako v prípade auta od súkromnej osoby. Podnikateľovi skončí lízing a auto ide okamžite „z domu“. Je to len jeden z príkladov, ktorý sa v praxi objavuje. Samozrejme to nie vždy musí platiť. Veľa najazdených kilometrov nie vždy znamená horší technický stav. Vždy si však nechávajte finančnú rezervu na preventívnu výmenu motorového oleja, rozvodov (ak má auto rozvodový remeň a nie reťaz), tlmičov, brzdového obloženia, výfuku a vôbec všetkých komponentov spotrebného charakteru. Kupujete si predsa jazdené auto, tak s tým musíte počítať. Ak si niekto myslí, že si kúpi jazdené auto a bude mu slúžiť rovnako ako nové (bez servisných investícií), je naivný.

Keď už trváte na zistení približného počtu najazdených kilometrov, hľadajte znaky, ktoré by vám mohli napovedať, koľko má vami vyhliadnuté auto vlastne najazdené. Často býva v motorovom priestore štítok zo servisu, na ktorom je napísaný stav kilometrov, pri ktorom musí ísť auto opäť na výmenu oleja. Pozornejší predávajúci ho z auta „preventívne“ odlepí, stále je však mnoho tých, ktorí o nejakom štítku ani netušia a predajú auto aj s ním. Alebo je v servisnej knižke záznam, pri akých kilometroch bola uskutočnená posledná servisná prehliadka. Ak auto servisnú knižku nemá, zisťujte prečo. Hľadajte stopy opotrebovania, overte si VIN číslo, servisnú knižku. Ak sa nevyznáte, vezmite si so sebou odborníka. A pri obhliadke auta aspoň na chvíľu zabudnite na to číslo na tachometri a sústreďte sa na technický stav auta. Verte, že ten je za každých okolností zo všetkého najdôležitejší.

debata chyba
Články podľa značiek