Za blokovanie invalidov bude pokuta až tristo eur

Za parkovanie na miestach vyhradených pre telesne postihnutých zaplatíte od júna pokutu aj 300 eur a na veľkú motorku sa posadíte až v dvadsiatich štyroch rokoch.

15.01.2010 05:19
polícia, pokuta, pokuty, cestný zákon, policajt Foto:
polícia, pokuta, pokuty, cestný zákon, policajt
debata (38)

Aj tieto novinky prináša rozsiahla novela cestného zákona, ktorý vstúpil do platnosti ani nie pred rokom.

Po vyhláške aj novela

Po nedávnych zmenách v povinnej výbave vozidiel či určení väčšej hĺbky dezénu pneumatík, ktoré priniesla od začiatku roka vodičom nová vyhláška, pripravil rezort ministra Robeta Kaliňáka motoristom ďalší balíček noviniek. Ak prejde parlamentom, platiť začne od júla 2010. „Dôvodom zmien je najmä uplatnenie smerníc Európskej únie o vodičských a technických preukazoch a doladenie niektorých častí zákona, ktoré sa ukázali po jeho zavedení do praxe ako problematické,“ hovorí Martin Birnštein z odboru bezpečnostnej legislatívy ministerstva vnútra.

Za parkovanie pokuta až 300 eur

Na mieste vyhradenom pre invalidov bez povolenia od júna 2010 radšej neparkujte. Takéto konanie presúva totiž zákon medzi takzvané závažné priestupky. Z doterajších 60 eur sa tak zvyšuje pokuta pre netolerantných vodičov na rovných 150 eur (4500 korún).

Ak ju hriešnik nezaplatí na mieste, môže byť neskôr ľahší až o 300 eur (9000 korún) a prísť o vodičák až na dva roky! V súčasnosti je pritom najvyššia možná pokuta v priestupkovom konaní trojnásobne nižšia. „Vychádzali sme z praxe, pretože miesta určené postihnutým vodičom sú často obsadzované autami, ktoré tam nemajú čo hľadať,“ uviedol policajný hovorca Martin Korch.

Povinný záznam o nehode

Pri dopravnej nehode si budú musieť motoristi, v prípade ak došlo k malej škode a nie je nutné privolať políciu, vypísať záznam o nehode. Tlačivo budú poisťovne povinné vydávať pri uzatváraní poistných zmlúv PZP, ale aj na požiadanie. Ak takéto tlačivo mať motoristi nebudú, budú povinní privolať políciu, aj keď pôjde o nehodu s malou škodou.

Pre poisťovne sa totiž ukázala problematická likvidácia škody v prípadoch, keď sa účastníci nedohodli na tom, kto je vinník alebo nemali potrebné údaje. „Našim klientom už dávno odporúčame a dávame takéto tlačivo v štyroch jazykových mutáciách. Nemôže sa tak stať, že mu niekto nerozumie alebo že jeden z účastníkov nehodu nenahlási,“ vysvetľuje Lucia Muthová z Alianz – Slovenská poisťovňa.

Opäť malý a veľký techničák

Ak novela zákona prejde, začnú sa od júna vydávať nové, dvojdielne technické preukazy, ktoré sa budú skladať z čipovej karty, ktorú bude mať motorista pri sebe, a samotného technického preukazu, ktorým sa nebude motorista povinný preukazovať pri dopravnej kontrole. Podľa Birnšteina by sa tak malo zabrániť opotrebovaniu súčasných technických preukazov.

Nepôjde pritom o hromadnú výmenu. „Pôvodné technické preukazy ostávajú v platnosti. Ak však dôjde k zmene prihlásenia, prihláseniu nového auta, prepisu, zmene trvalého bydliska alebo k zmene farby, dostane od júna motorista už len nový typ technického osvedčenia,“ upresňuje Birnštein. Za novú polykarbonátovú platničku však zaplatíme šesť eur.

Na veľkú motorku neskôr

Znížiť nehodovosť motocyklistov má za úlohu sprísnenie získavania „vodičáka“ na veľké motorky (skupina A). Oprávnenie si budete môcť urobiť až od 24 rokov. Skôr budete môcť získať takéto oprávnenie na „veľké áčko“ len v prípade ak spĺňate požiadavku postupného prístupu a mali ste už dva roky oprávnenie na motocykle s objemom do 125 kubických centimetrov (A1). Teoreticky najnižší vek sa tak zvyšuje na 20 rokov.

Na dvadsaťštyri rokov sa zvyšuje aj veková hranica na získanie vodičského oprávnenia na autobusy. „Túto zmenu vítame. Každá štvrtá motorka na Slovensku havaruje a tento stav treba zmeniť,“ povedal Andrej Buday zo Združenia autoškôl Slovenska. V roku 2009 napríklad hneď po zlepšení počasia v apríli sa zabilo na dvoch kolesách päť ľudí.

Traktoristi nevyhrali

Poľnohospodári sa od júna dostanú so svojou technikou ľahšie k svojim pozemkom. Ale len teoreticky. Pôvodne navrhované rozsiahle obmedzenie premávky traktorov na cestách prvej triedy sa síce zúžilo v pracovných dňoch na čas od siedmej do deviatej ráno, no v piatok a cez víkend ostáva výluka aj v poobedňajších hodinách od štvrtej do ôsmej.

„S výsledkom rokovaní nie sme vôbec spokojní, hovorí Stanislav Nemec zo Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory. V súčasnosti totiž fungujeme na základe generálnej výnimky platnej do 16. júla, ktorá nám umožňuje voľný pohyb traktorov a poľnohospodárskej techniky, a to aj bez evidenčných čísiel, v poobedňajších hodinách aj v piatok a dňoch pracovného pokoja. Mysleli sme, že túto výnimku dostaneme do zákona, aby ostal stav taký, ako je v súčasnosti. To sa však nepodarilo, a tak nás nový zákon vlastne obmedzí.“

Kontrola originality sa nerozšíri

Naopak, chodci a mamičky s kočíkmi sa už nemusia obávať zmenšenia priestoru na chodníkoch. Pôvodne navrhované zúženie medzi zaparkovaným autom na chodníku a jeho okrajom z 1,5 na 1,2 metra totiž neprešlo. Rovnako ako rozporuplný návrh o 50-metrových odstupoch kamiónov na spoplatnených úsekoch ciest. Motoristi tiež nebudú musieť navštevovať kritizované a drahé kontroly originality pri zmene držiteľa vozidla. Ostane tak pôvodný stav, keď musíte kontrolu absolvovať s vozidlom, len ak ste ho doviezli zo zahraničia, zmenili na ňom farbu alebo vymenili karosériu.

Odľahne aj vodičom, ktorým bol zadržaný vodičský preukaz, no nebol vydaný zákaz činnosti vedenia motorového vozidla. Podľa doterajšej nešťastnej formulácie zákona museli totiž aj oni obstáť pred vrátením vodičského v skúšobnom teste. Teraz ho už nebudú musieť robiť.

Čo čaká motoristov od júna 2010

Čo neprešlo
Zúženie priestoru chodníka pri parkovaní vozidiel z 1,5 na 1,2 metra.
Dodržiavanie povinných 50 m odstupov vozidiel s hmotnosťou nad 3500 kg, jazdných súprav a vozidiel s viac ako ôsmimi miestami na spoplatnených úsekoch ciest.
Povinné kontroly originality pri zmene držiteľa vozidla.
Čo prešlo
Zvýšenie pokút pri parkovaní na miestach pre invalidov na 150 až 300 €.
Povinnosť vypísania záznamu o dopravnej nehode pri malých nehodách.
Dvojdielne technické preukazy od 1. júna (Za polykarbonátovú kartičku s čipom zaplatíte navyše 6 eur.).
Nové členenie skupín vodičských oprávnení od roku 2013.
Postupný prístup získavania vodičského oprávnenia na veľké motorky (skupina A). Bez obmedzenia až po dovŕšení 24 rokov.
Obmedzenie prístupu traktorov na cesty prvej triedy v pracovných dňoch o 7.00 do 9.00 a v piatok a v dňoch pracovného pokoja aj od 16.00 do 20.00.
Inštruktori autoškôl nebudú musieť používať bezpečnostný pás.
Možnosť požiadania o vydanie nového vodičského preukazu po zadržaní (ak vodič nezaplatil pokutu na mieste, následne ju zaplatil, no dopravná polícia mu ho nie je schopná doručiť v čase platnosti dočasného oprávnenia).
Nové testy budú musieť vykonávať iba vodiči, ktorým bol uložený zákaz činnosti vedenia motorového vozidla a nie všetci, ktorým bol zadržaný vodičský preukaz.
Možnosť zadržania vodičského preukazu vodičom kamiónov, ak odmietnu zaplatiť pokutu za nedodržiavanie povinných bezpečnostných prestávok (na čas, kým pokutu nezaplatia).
Zrušenie povinnej kontroly originality pri zmene držiteľa vozidla (len pri dovoze, zmene farby a výmene karosérie).

.

38 debata chyba
Články podľa značiek