TÜV Report 2010: Poruchovosť áut sa stále zvyšuje

Ani tento rok neminuli automobilových výrobcov nekompromisné kvalitatívne hodnotenia nemeckej inšpekčnej spoločnosti TÜV.

11.01.2010 07:58
Logo TUV Foto:
Logo TUV
debata

Hoci sa zo strany automobiliek vedú nad ich objektivitou polemické diskusie, rebríček má medzi motoristami veľkú popularitu. Aj tento rok navyše TÜV Report uvádza nielen priemernú poruchovosť, ale aj priemerný počet najazdených kilometrov jednotlivých typov vozidiel. Ukázalo sa, že medzi spoľahlivosťou a najazdenými kilometrami nemusí byť priama úmera. Toyoty na čele rebríčka majú najazdené priemerne viac ako ich ďalší konkurenti na nižších priečkach. Vyvrátila sa tým aj všeobecne rozšírená domnienka, že napríklad rokmi dosahované vynikajúce výsledky automobilov Porsche spočívajú v tom, že stoja väčšinou v garáži a ich majitelia ich s láskou chránia ešte aj pred zlým počasím…

Priemerná poruchovosť stúpla

Nemecký TÜV nemá ani tento rok dobré správy. V porovnaní s vlaňajšími výsledkami si automobiloví výrobcovia pohoršili. Vyplýva to z hodnotenia priemernej poruchovosti takmer 7,5 milióna áut, ktoré sa dostavili na pravidelnú technickú prehliadku. Poruchovosť stúpla vo všetkých piatich vekových kategóriách, a to dokonca už druhý rok po sebe! Podľa slov Klausa Bruggemanna, člena prezídia VdTÜV, alarmujúce sú najmä výsledky stavu najstarších automobilov s vekom nad desať rokov, kde každé štvrté kontrolou neprešlo. „Ak sa vplyvom krízy zníži predaj nových áut a starostlivosť o staršie sa nezlepší, bude to mať následky aj na bezpečnosť cestnej premávky,“ konštatuje Bruggemann. TÜV preto apeluje na vodičov, aby aj napriek kríze pravidelne navštevovali servis. Najväčšie problémy pri kontrolách majú totiž podľa Bruggemanna autá so svetelnou a brzdovou sústavou.

Ani najsledovanejšia trieda nových áut s vekom do troch rokov sa nemá čím pýšiť. Práve tá má najväčší vplyv na rozhodovanie zákazníkov pri výbere nového auta. Poruchovosť stúpla z 5,0 na 5,1 %. A v porovnaní s výsledkami z roku 2008 sa stav zhoršil dokonca o tri desatiny percenta. Kým v súčasnosti najúspešnejší masový model Mazda 2 obsadil so známkou 2,4 % druhé miesto za Porsche 911, vlani by mu to stačilo len na piatu priečku a v roku 2008 dokonca na štrnástu!

Vedú stále Japonci

Aj minulý rok potvrdil dominanciu japonských značiek. Napríklad 7-ročná Toyota RAV 4 má stále menej porúch ako 3-ročný Mercedes CLS. Absolútnou jednotkou sú Toyota a Mazda, ktoré majú v prvej dvadsiatke až šesť modelov. Ďalší Japonec pochádza z dielne Subaru. V prvej desiatke nájdeme z Japoncov aj Subaru Forester či Hondu Jazz.

Významným trendom však je, že na čele rebríčka sa vyrovnávajú sily medzi japonskými a nemeckými výrobcami. Na najvyšších pozíciách zakotvili už tradične nielen exkluzívne a drahé Porsche 911 (1.), ale aj masové modely Volkswagen Golf Plus (3.) a Ford Fusion (3.).

Dobre si viedli aj ďalšie nemecké značky. Nielen prémiová trojka Mercedes, BMW a Audi, ale aj Ford, Opel, Volkswagen a jeho sesterské značky Seat a Škoda.

Nemecké čierne ovce

Slabosťou nemeckých automobiliek je však nerovnomerná kvalita produkcie. Kým Japonci dokážu udržať úroveň spoľahlivosti v celom spektre svojho výrobného programu, nemecké značky majú vždy aj svoje čierne ovce. Napríklad Mercedes má síce výborné výsledky s modelmi SLK, A a B, no kľúčový model E nájdeme až na chvoste rebríčka. Podobne je to s BMW a ich modelmi 5 či X5. Čo je drahé, nemusí byť teda zákonite aj kvalitné. Z tohto pohľadu kraľuje nemeckým prémiovým značkám Audi. Všetky modely od A3 cez A4 a A6 až po A8 sú v prvej tretine.

Najnekvalitnejšie autá sú z Francúzska a Talianska

Francúzi a Taliani majú čo doháňať, i keď ich postavenie v rebríčku sa predsa len o čosi zlepšilo. Sú tu však stále prepadáky ako Citroën C5, C4, Renault Laguna, Renault Espace, Peugeot 307, 407 či Fiat Stilo. Tu im „konkuruje“ len Chrysler PT Cruiser či staručký Seat Alhambra.

Z kórejských značiek má najlepšie výsledky Hyundai. No aj ten je s hodnotenými modelmi až za priemerom triedy, najmä modelmi Tuscon či Getz, ktoré ešte stíhajú byť nad priemerom triedy. No sesterská Kia štartuje až pozíciou 80 a dokonca jej patrí „vďaka“ Kii Carnival už tradične hanba v podobe absolútne posledného miesta s číslom 125. Nové modely Kie, najmä ceed a Sportage, vyrábané na Slovensku, sa zatiaľ do rebríčka nedostali.

Odstup japonských výrobcov a tých ostatných, s výnimkou Porsche a niekoľkých vzácnych solitérov, akým je Golf Plus alebo Ford Fusion či Focus, sa zväčšuje v starších ročníkoch.

Teórie neplatia

Zaujímavé je, že pri posudzovaní kvality neplatia laické teórie ani predsudky. Ak by sme chceli napríklad prisúdiť umiestnenie Mercedesu S dani za pokrok pri zavádzaní nových technológií, potom by muselo mať problémy aj Audi so svojimi kontinuálnymi prevodovkami Multitronic či hliníkovými karosériami. Nie je to však tak.

Platiť nemusí ani pravidlo, že konzervatívny prístup k inováciám sa vracia vo vyššej spoľahlivosti. V štatistikách TÜV nájdete množstvo modelov áut, ktoré z hľadiska pokroku nepriniesli nijaké významné novinky, a predsa figurujú na úplnom chvoste. Dokonalým príkladom je Chrysler PT Cruiser či Fiat Stilo.

Neplatí ani pravidlo, že najkvalitnejšie sú modely, ktoré sú dlho vo výrobe a majú vychytané „detské choroby“. Potom by musel byť Seat Alhambra a Ford Galaxy, vyrábaný s jedinou väčšou inováciou od roku 1995, na špici tabuľky. Skutočnosť je však celkom opačná. Už roky robí Seatu v štatistikách TÜV najväčšiu hanbu.

Čo je dobré vedieť o TUV Reporte

1.
Nemecká spoločnosť RW TUV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Mimo kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky technických prehliadok sú každoročne vyhodnocované podľa typov automobilov.

2.
Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júla 2008 do júna 2009. Celkom bolo skontrolovaných 7 487 460 auto­mobilov so zastúpením 201 modelov, čo dáva výsledkom vysokú úroveň dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.

3.
Podobne ako na našich STK sa zistené chyby delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, majiteľ je však povinný chybu odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu po vlastnej osi a je dočasne vyradené z prevádzky.

4.
Štatistiky TUV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórii od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 %, teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.

5.
Slabým článkom štatistík TUV Reportu je, že nerozlišujú vozidlá firemné od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktorým majitelia zabezpečujú lepší servis ako bežne používaným masovým modelom. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly v rámci STK. Nekontrolované druhy porúch tu teda nefigurujú.

Ako rastie priemerná poruchovosť s vekom vozidiel
Kategória TÜV 2005 TÜV 2006 TÜV 2007 TÜV 2008 TÜV 2009 TÜV 2010
2 – 3 roky 6,5 % 6,6 % 5,9 % 4/8 % 5,0 % 5,1%
4 – 5 rokov 11,3 % 11,2 % 10,7 % 8,9 % 9,3 % 9,9 %
6 – 7 rokov 17,0 % 17,2 % 15,8 % 13,3 % 14,0 % 14,7
8 – 9 rokov 22,4 % 22,7 % 21,2 % 18,1 % 18,3 % 19,2
10 – 11 rokov 22,7 % 27,6 % 26,0 % 22,5 % 23,3 24,41 %
Autá 2– až 3-ročné
Poradie Model % vážnych porúch priemerné km (x 1000)
1. Porsche 911 1,9 35
2. Mazda 2 2,4 32
3. VW Golf Plus 2,6 42
  Ford Fusion 2,6 34
  Mazda 3 2,6 41
6. Toyota Yaris 2,7 33
7. Toyota RAV4 2,9 42
  Mazda 5 2,9 48
  Subaru Forester 2,9 44
10. Toyota Corolla Verso 3 47
11. Saab 9–3 3,1 54
12. Opel Meriva 3,2 35
  Porsche Boxster/Cayman 3,2 35
  Toyota Avensis 3,2 52
  Mazda 6 3,2 49
  Ford Focus C-Max 3,2 44
17. Audi A3 3,3 52
  Mercedes SLK 3,3 33
  Ford Fiesta 3,3 35
20. Toyota Corolla 3,4 40
23. Audi A4 3,5 31
24. VW Golf 3,7 34
  Ford Focus 3,7 69
26. BMW 3 3,8 57
  Opel Tigra TwinTop 3,8 33
  Renault Clio 3,8 35
  Suzuki Ignis 3,8 37
30. BMW Z4 3,9 34
  Audi A6 3,9 84
  Mercedes B 3,9 44
  Toyota Aygo 3,9 35
  Ford Galaxy/S-Max 3,9 54
  Volvo S40/V50 3,9 63
36. Suzuki Grand Vitara 4,0 43
  Audi TT 4,0 40
38. BMW 7 4,1 71
  Opel Vectra/Signum 4,1 63
     
95. Chevrolet/Daewoo Matiz 6,5 30
97. Mini 6,6 36
  Fiat Panda 6,6 35
99. VW Sharan 6,7 73
100. Mercedes CLS 6,8 61
101. Kia Sorento 7,1 55
102. Mercedes E 7,2 79
  Renault Mégane 7,2 50
104. Hyundai Santa Fe 7,3 47
105. Alfa Romeo 147 7,4 45
106. Alfa Romeo 159 7,5 59
107. BMW X5 7,6 68
  Citroën C2 7,6 39
109. Citroën C5 7,7 62
110. Citroën Berlingo 8 51
  Renault Kangoo 8 47
  Kia Picanto 8 35
113. Fiat Punto 8,1 41
114. Nissan Primera 8,5 46
115. Renault Espace 8,7 62
  Dacia Logan 8,7 43
117. Citroën C4 9,4 47
118. Peugeot 307 9,6 47
  Fiat Stilo 9,6 51
120. Fiat Doblo 9,9 56
  Chrysler Voyager 10,1 68
122. Hyundai Atos 10,3 31
123. Peugeot 407 12,1 60
124. Chrysler PT Cruiser 13,8 45
125. Kia Carnival 29,3 57
Autá 4– až 5-ročné
Poradie Model % vážnych porúch priemerné km (x 1000)
1. VW Golf Plus 3,4 52
2. Toyota Corolla Verso 3,6 68
3. BMW 1 3,7 56
4. Mazda 3 4,1 59
5. Porsche Boxster 4,6 52
  Renault Modus 4,6 40
7. Porsche 911 4,7 54
  Honda Jazz 4,7 57
  Subaru Forester 4,7 73
10. Opel Tigra TwinTop 4,8 41
11. Toyota RAV4 4,9 65
  Mazda MX-5 4,9 48
13. Saab 9–3 5,2 73
14. Mazda 2 5,3 56
15. Toyota Avensis 5,5 82
16. Ford Fusion 5,6 56
  Mitsubishi Colt 5,6 50
18. VW Golf 5,7 65
19. BMW X3 6 76
  Audi A8 6 109
  Seat Altea 6 65
  Ford Focus C-Max 6 58
     
109. Chrysler Voyager 15,8 95
  Renault Clio 15,8 59
111. Seat Alhambra 16,3 91
112. Renault Kangoo 17,1 76
113. Fiat Stilo 18,5 75
114. Renault Espace 20 88
115. Chrysler PT Cruiser 20,9 73
116. Peugeot 106 21,9 62
  Renault Laguna 21,9 84
118. Kia Carnival 28,2 94
Autá 6– až 7-ročné
Poradie Model % vážnych porúch priemerné km (x 1000)
1. Porsche 911 6,1 69
2. Toyota RAV4 6,3 89
3. Porsche Boxster 6,6 76
4. Honda Jazz 7,2 79
5. Opel Meriva 7,3 66
6. Subaru Forester 7,8 98
7. Ford Fusion 8,1 73
8. Toyota Yaris 8,3 79
9. Toyota Corolla 8,4 88
10. Mazda MX-5 8,7 68
11. Audi A4 9,1 112
12. Mercedes SLK 9,4 70
13. Mitsubishi Pajero 9,8 94
14. BMW 7 10 116
15. Toyota Avensis 10,3 108
16. Opel Agila 10,6 69
17. Ford Fiesta 10,7 75
  VW Golf 10,7 100
19. Audi TT 11,1 81
20. VW New Beetle 11,2 84
     
90. Ford Galaxy 22 120
  Chrysler Voyager 22 122
92. Mini 22,8 77
93. Renault Kangoo 22,9 103
94. Renault Scénic 23,9 92
95. Chrysler PT Cruiser 24,4 92
96. Fiat Stilo 24,8 90
97. Seat Alhambra 25,3 124
98. Renault Laguna 26 104
99. Kia Carnival 37,5 119
Autá 8– až 9-ročné
Poradie Model % vážnych porúch priemerné km (x 1000)  
1. Toyota RAV4 6,6 96  
2. Porsche Boxster 7 77  
3. Porsche 911 7,6 84  
4. Subaru Forester 9,6 116  
5. Mazda MX-5 10,4 88  
6. Mercedes SLK 11,6 84  
7. Toyota Yaris 11,7 100  
8. Toyota Corolla 11,8 100  
9. Toyota Avensis 12 123  
10. Mercedes S 12,8 142  
11. Suzuki Grand Vitara 13,2 98  
12. Honda Accord 13,5 108  
13. Mazda Premacy 13,6 117  
14. Smart ForTwo 14,2 80  
15. Saab 9–3 14,5 128  
16. Mitsubishi Pajero 14,7 107  
17. Nissan Almera 14,8 105  
18. Audi A2 14,9 102  
19. VW Golf 15,3 120  
  Suzuki Jimny 15,3 80  
       
73. Renault Scénic 23,6 113  
74. Fiat Seicento 24,6 76  
75. Citroën Berlingo 24,7 122  
76. VW Sharan 25,9 151  
77. Alfa Romeo 156 26,5 124  
78. Ford Galaxy 26,6 148  
  Fiat Bravo/Brava 26,6 111  
80. Seat Alhambra 28,5 157  
81. Ford Ka 28,7 61  
82. Chrysler Voyager 32,5 148  
Autá 10– až 11-ročné
Poradie Model % vážnych porúch priemerné km (x 1000)
1. Toyota RAV4 10,2 117
2. Toyota Starlet 12 107
  Subaru Forester 12 139
4. Toyota Corolla 12,9 119
5. Mercedes SLK 13 94
6. Mazda MX-5 14,5 104
7. Suzuki Grand Vitara 14,9 113
8. Toyota Avensis 15,6 135
9. BMW Z3 16,3 93
10. VW Polo 17,3 112
11. Citroën Xantia 19,2 148
12. Mazda 323 19,3 117
  Škoda Octavia 19,3 143
14. Saab 9–3 19,4 144
15. Opel Corsa 19,9 106
  Audi A3 19,9 139
17. VW Lupo 20 111
18. VW Golf 20,2 125
19. Honda Civic 20,3 122
20. Nissan Almera 20,6 121
     
62. Fiat Bravo/Brava 29,3 120
  Seat Toledo 29,3 146
64. Fiat Punto 29,6 107
65. Ford Mondeo 29,7 146
66. Škoda Felicia 31,6 109
67. Fiat Seicento 31,7 90
68. Alfa Romeo 156 32.0 133
69. Chrysler Voyager 33,2 166
  Renault Twingo 33,2 112
71. Ford Ka 35 60

.

debata chyba
Články podľa značiek