Kedysi bolo štartovanie motorov so stlačeným spojkovým pedálom nevyhnutnosťou. Chatrné štartéry roztáčané nízkym štartovacím prúdom olovených akumulátorov nedokázali studený motor a prevodovku plnú hustého oleja pretočiť mnohokrát ani v lete, o hlbokých januárových mrazoch ani nehovoriac. Jedinou možnosťou ako štartéru uľaviť bolo spojkou motor od prevodovky odpojiť.
Konštrukcia dnešných motorov však poskočila a hodný kus ďalej. Ich štartéry sú kŕmené prúdom z výkonných elektrických sietí a prevodové aj motorové oleje dávno stratili svoju pôvodnú viskozitu. Procedúra stláčania spojky preto už nie je z technického hľadiska odôvodnená. So stúpajúcimi výkonmi motorov sa dokonca stáva škodlivou.
Vytlačená spojka dáva zabrať axiálnym ložiskám kľukového hriadeľa
Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky. Čí silnejší teda motor je, tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať.
Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej (pri zastavenom motore), čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi nimi. Pri stojacom motore to samozrejme nevadí, počas studených štartov už áno. Pri roztáčaní motora štartérom dôjde k náhlemu odtrhnutiu suchých trecích plôch axiálnych ložísk od seba, čo môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle a dovolia kľukovému hriadeľu malý (ale nežiaduci) pozdĺžny pohyb. A ako spoznáte, že to už majú ložiská „za sebou“? Motor pri voľnobehu podozrivo „klope“ a pri vytlačení spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok (poškodené axiálne ložiská prudko zvýšia svoj odpor). V krajných prípadoch dokonca motor po vytlačení spojky zdochne.
Bezpečnosť nadovšetko
Napriek doteraz napísanému je stále niekoľko automobiliek, ktorých autá s manuálnymi prevodovkami bez vyšliapnutej spojky nenaštartujete. Nie je to však preto, že by ich konštrukcia lepšie odolávala štartovaniu s vyšliapnutou spojkou, ale z bezpečnostných dôvodov. Pri ich štartovaní otočíte kľúčom v zapaľovaní a namiesto tradičného zvuku točiaceho sa štartéra sa na prístrojovom paneli objaví nápis „Press Clutch“. V tomto prípade vám neostane nič iné, ako spojkový pedál pri štartovaní nakoniec stlačiť. V niektorých autách dokonca bez vytlačenej spojky riadiaca jednotka neodpojí imobilizér.
Pri mnohých autách však na naštartovanie postačí stlačenie brzdového pedála, spojky sa nemusíte ani dotknúť (na prístrojovom paneli sa pred štartovaním rozsvieti BRAKE + START). Samozrejme sa predtým vždy uistite, že máte zaradený neutrál.