Koľko nás v aute stojí studený vzduch

Bez klimatizácie si už mnohí nevieme predstaviť leto strávené v aute. Z donedávna luxusného prvku vybavenia sa v posledných rokoch stala prirodzená súčasť sériovej výbavy.

13.07.2009 13:55
S klimatizáciou je to jednoduché, bez nej treba... Foto:
S klimatizáciou je to jednoduché, bez nej treba používať triky.
debata

Výrobcovia áut konštatujú, že v štátoch Európskej únie je klimatizáciou vybavených až deväť z desiatich predaných nových áut. Väčšina motoristov je jednoducho ochotná si priplatiť. Koľko nás však studený vzduch v aute naozaj stojí? Odpoveď na túto otázku hľadal nemecký autoklub ADAC. Porovnal päť typov vozidiel a vplyv ich klimatizácie na spotrebu paliva. Výsledky sú viac ako zaujímavé.

Najviac paliva spotrebujú manuálne klimatizácie

Na teste sa zúčastnil starší Ford Fiesta 1.4i, Opel Vectra 2.2 CDTI, Mazda 6 2.0 MZR a nové Audi A4 1.8 T a 2.0 TDI. Sú tu teda zastúpené nielen rôzne triedy, ale aj benzínové a dieselové verzie. Úlohou bolo vychladiť interiér prehriateho automobilu s vnútornou teplotou 28 °C na 22 °C. Všetky pritom absolvovali identické trasy zastupujúce mestskú, mimomestskú a zmiešanú premávku. Rozdiely sú ohromujúce. Kým Audi A4 2.0 TDI si z nádrže vytiahlo len 0,8 litra, starý Ford Fiesta potreboval až 2,1 litra paliva.

Automatické klimatizácie sú úspornejšie ako... Foto: Volkswagen
Klimatizácia Automatické klimatizácie sú úspornejšie ako manuálne.

Dôvodov je niekoľko. Test jednoznačne preukázal, že najväčší podiel na zvýšení spotreby má typ klimatizačného zariadenia. Manuálne klimatizácie na rozdiel od elektronicky riadených pracujú totiž za akýchkoľvek podmienok stále na 100 percent. Výslednú teplotu reguluje vodič primiešaním teplého vzduchu. Je to podobné, akoby ste rýchlosť auta neregulovali plynom, ale brzdením. Motor by pritom stále dostáva maximum paliva. Moderné elektronické klimatizácie, také, akú malo testované Audi A4, však dokážu riadiť priamo výkon kompresora a tak si brať z motora len potrebnú dávku energie.

Po spustení má klimatizácia najvyššiu spotrebu

Test tiež ukázal, že najväčšiu spotrebu majú klimatizácie v počiatočnom štádiu chladenia. Teda vtedy, keď musia čo najrýchlejšie dosiahnuť požadovanú teplotu v extrémne prehriatom interiéri. V prvých troch minútach si potiahnu z nádrže toľko paliva, ktoré by zodpovedalo zvýšeniu spotreby od 2,4 do neuveriteľných 4,15 litra na sto kilometrov. Výhodu majú opäť moderné klimatizácie, ktoré dokážu túto fázu skrátiť na minimum.

K následnému udržiavaniu teploty treba totiž už len zlomok nadspotreby. V meste od 0,76 pri automatickej klimatizácii až po 2,11 litra pri manuálnej klimatizácii. Mimo mesta je to ešte menej od 0,09 do 0,66 litra. Z toho tiež vyplýva, že na ekonomiku práce klimatizácie ma vplyv aj to, či jazdíme v obci, alebo mimo nej. Zanedbateľný nie je ani typ pohonu. Test preukázal, že autá so slabšími motormi sa s klimatizáciou natrápia oveľa viac ako tie výkonnejšie. Kým pri motore s objemom 1,4 litra musí ísť na prácu klimatizácie aj päť percent výkonu, pri silnejších motoroch je to len zlomok.

Klimatizácii môžete pomôcť

ADAC vypočítal, že pri osemhodinovej dovolenkovej ceste zaplatíme za príjemne vychladený interiér od päť až po osem eur. To je dosť veľký rozdiel, z ktorého vyplýva , že investícia do elektronickej klimatizácie s automatickou reguláciou teploty sa môže časom vrátiť.

No znížiť spotrebu klimatizácie môžeme aj jej správnym používaním. Pred jej spustením, by sme mali aspoň na chvíľku vyvetrať interiér v zaparkovanom a prehriatom aute. Nemali by sme tiež zbytočne podchladzovať kabínu vozidla. Optimálna teplota je okolo 22 °C. Za každý ďalší stupeň nadol platíme totiž vyššou spotrebou. Platí tiež zásada, že pri spustenej klimatizácii by sme nemali otvárať okná.

Ako vplýva chod klimatizácie na spotrebu paliva (ADAC)

Model (typ klimatizácie): mesto/mimo mesta/zmiešaný cyklus
Ford Fiesta 1.4i (manuálna): +2,1/+0,7/+1,2
Opel Vectra 2.2 direct (manuálna): +2,1/+0,45/+1,1
Mazda 6 2.0 MZR (manuálna): +1,95/+0,3/+0,8
Audi A4 1.8 T (elektronická): +1,05/+1,1/+0,4
Audi A4 2.0 TDI (elektronická): +0,8/+0,2/+0,4

Auto kúpte s klimatizáciou. Dodatočná montáž je drahšia

Hoci dnes nie sú klimatizácie v aute nijakou zvláštnosťou, stále to nie je lacný špás. Najmä pri najrozšírenejších, cenovo orientovaných vozidlách nižších tried, ako je napríklad Škoda Fabia či Peugeot 207, môže predstavovať nárast ceny aj viac ako o desať či dokonca dvadsať percent. Vo Fabii napríklad zaplatíte za najlacnejšiu klimatizáciu od výrobcu 1512 € (45 500 Sk) a v prípade Peugeotu 207 je to 950 € (28 619 Sk). Za klimatizáciu v Škode Octavia si od vás vypýtajú 1426 € (42 959 Sk).

Dodatočná montáž všetkých komponentov je náročná. Foto: Peugeot
Klimatizácia Dodatočná montáž všetkých komponentov je náročná.

Tak či tak by ste si mali dobre zvážiť už pri kúpe automobilu, či klimatizáciu budete chcieť, alebo nie. Platí totiž pravidlo, že dodatočne montovaná klimatizácia je vždy drahšia! A tak vás neuvážený krok môže stáť niekoľko desaťtisíc navyše. Dôvodom vyššej ceny montovaných klimatizácií je nutnosť demontáže časti vykurovacej sústavy a jej nahradenie celkom novým systémom. Navyše platíte za prácu. Uveďme príklad. V Renaulte Clio zaplatíte za dodatočnú montáž manuálnej klimatizácie minimálne 2600 €, čo je dvojnásobok ceny, za akú by ste si mohli dopriať originál.

Paradoxom dodatočne montovaných klimatizácií je aj fakt, že ich cena nestúpa úmerne s cenovou kategóriou automobilov. Takže sa môže pokojne stať, že za montáž klimatizácie do Audi A4 zaplatíte menej peňazí ako do niektorého z bežných automobilov. Dobrým príkladom je Citroën Berlingo, pri ktorom musíte investovať viac ako 3000 €. Cenové rozdiely totiž vyplývajú skôr z toho, ako je konkrétny model pripravený na dodatočnú montáž klimatizačného zariadenia. Niekde stačí do sústavy vložiť kompresor s výparníkom a niekde treba prakticky úplne nahradiť vykurovací systém.

Vo všeobecnosti však platí, že domontovať klimatizáciu je možné až na zopár výnimiek do akéhokoľvek vozidla. Pri dodatočnej montáži si však už nemôžete dopriať niektoré luxusné výstrelky, ako napríklad dvojzónovú klimatizáciu, ktorá je schopná udržiavať rozdielnu teplotu v ľavej a pravej časti interiéru. Za komfort automatickej regulácie zaplatíte pri dodatočnej montáži ďalších minimálne 800 €.

Aj klimatizácia si vyžaduje pravidelnú... Foto: ADAC
Klimatizácia Aj klimatizácia si vyžaduje pravidelnú starostlivosť.

Ak nemáte chuť investovať priveľa prostriedkov do klimatizácie je dobré zistiť si pri kúpe nového auta akciové ponuky. Práve v lete podporujú predajcovia áut predaj vozidiel ponukou akčných verzií s klimatizáciou zadarmo alebo za zvýhodnených podmienok. Je to aj prípad spomínanej Škody Fabia, Škody Octavia, ale aj Peugeot 207.

O koľko preplatíte

Model: od výrobcu/dodatočne montovaná
Fabia I 1.4i: cca 1390 €/1631 €
Fabia II 1.4i: 1384 €/1332 € (akcia)
VW Golf V 1.9 TDI: cca 1360 €/1960 €
Citroën Berlingo 1.6 HDi: cca 1330 €/2922 €

Klimatizácia zvyšuje bezpečnosť

Viete, že palubná doska automobilu zaparkovaného na slnku dosahuje teplotu až 80 oC? Pokojne by ste si na nej mohli uvariť čaj či zohriať vodu na instantnú polievku. Autu je to takpovediac jedno, ale čo váš organizmus? Ten reaguje na vysokú tepelnú záťaž veľmi intenzívne.

Už pri teplote okolo 30 oC, ktorá je v prehriatom vozidle bežná, sa po deväťdesiatich minútach jazdy skracuje reakčný čas o 65 percent. Je to stav porovnateľný s účinkom, ktorý vyvolá 0,5 promile alkoholu v krvi. Srdcová frekvencia môže stúpnuť až na 125 úderov za minútu. Výsledok sa dostaví napríklad v podobe trasenie rúk a zhoršenia dýchania.

Celkom inak sú na tom v letnej premávke vodiči klimatizovaných vozidiel. Ich pulz je v bežnom rozmedzí 72 až 85 úderov za minútu, a tak sa môžu pokojne sústrediť na jazdu. „Myslím si, že veľa vodičov už dnes pochopilo skutočnosť, že klimatizácia vo vozidle nie je len o komforte, ale najmä o bezpečnosti. Je to veľký rozdiel mať v interiéri saunu s teplotou 40 stupňov Celzia, alebo optimálnych 21 stupňov, najmä na dlhých dovolenkových trasách. Počet klimatizovaných áut na Slovensku preto jednoznačne rastie,“ hovorí Juraj Gomory, vedúci obchodného oddelenia spoločnosti Molpir, ktorá sa zaoberá montážou klimatizácií do automobilov.

Plusy a mínusy

  • optimálna teplota vplýva pozitívne na koncentráciu vodiča počas jazdy
    • vyššia kvalita vzduchu – klimatizačné filtre zachytávajú prach, alergény, ale aj smog z vonkajšieho prostredia
    • rýchle odhmlievanie okien vplyvom vysúšania vzduchu
    • vysoká vstupná investícia
    • vyššia spotreba paliva, priemerne o 5 až 10 percent
    • potenciálny vplyv na vznik ochorení dýchacích ciest, kĺbov či očí

Čo je dobré vedieť

1.
Pri kúpe nového vozidla si poriadne premyslite, či klimatizáciu potrebujete alebo nie? Klimatizácia montovaná dodatočne je totiž podstatne drahšia. Môže ísť pokojne aj o dvojnásobok ceny originálneho zariadenia.

2.
Pri kúpe nového auta využite akcie predajcov, ktorí najmä na jar a v lete ponúkajú klimatizácie zadarmo alebo za zvýhodnených podmienok.

3.
Klimatizácie s automatickou reguláciou teploty zvyšujú spotrebu oveľa menej ako manuálne klimatizácie. Spotreba modernej klimatizácie môže byť až o polovicu nižšia.

4.
S chladením interiéru to rozhodne nepreháňajte. Rozdiel medzi teplotou vo vozidle a vonkajším prostredím by nemal byť väčší ako päť maximálne sedem stupňov, inak sa vystavujete riziku tepelných šokov a ochoreniam dýchacích ciest

5.
Prieduchy ventilácie by mali byť nastavené tak, aby prúd chladného vzduchu nemieril priamo na niektorú časť tela. Vyvarujete sa tak problémom so zápalom očí či stuhnutím kĺbov. Najlepšie je, ak vzduch prúdi do interiéru výduchmi pod čelným sklom.

6.
Pri použití klimatizácie majte vždy zatvorené okná. Zvlášť automatické klimatizácie sú na to citlivé, pretože ich senzory vnútornej teploty nedokážu vyhodnotiť reálnu situáciu a regulovať optimálny prísun upraveného vzduchu.

7.
Na krátkych tratiach, napríklad pri jazde do práce, keď strávite za volantom pätnásť či dvadsať minút, sa používanie klimatizácie zo zdravotných dôvodov neodporúča. Organizmus si totiž musí zvykať na príliš časté rozdiely teplôt.

8.
Klimatizáciu je nevyhnutné aspoň raz do roka vyčistiť. Antibakteriálny sprej sa nastrieka do výparníka a zničí baktérie spôsobujúce nepríjemný pach a plesne vyvolávajúce alergické reakcie.

Ako sa brániť teplu bez klimatizácie

1. auto sa snažte zaparkovať vždy v tieni
2. počas dlhodobého parkovania použite termoizolačnú clonu na prednom skle
3. pred nastúpením do prehriateho auta otvorte všetky dvere a spustite ventilátor, aby z prehriateho interiéru a rozvodov odišiel horúci vzduch
4. prehrievaniu môžu čiastočne brániť aj špeciálne okenné fólie. Tenké fólie zadržia 50, stredné 55 a najsilnejšie až 65 percent slnečného žiarenia. Dokážu tiež pohltiť až 95 percent škodlivého UV-žiarenia

debata chyba
Články podľa značiek