Autá by mohli byť bez DPH možno už v marci

Nad rozhodnutím o kúpe nového auta visí od pondelka otáznik. Premiér Robert Fico po rokovaní Rady vlády uviedol, že Rada pre hospodársku krízu sa bude pred vycestovaním do Rady Európy zaoberať podporou predaja automobilov na Slovensku. "Tie možnosti sú rôzne, napríklad vo forme odpustenia dane z pridanej hodnoty alebo možno v iných podobách," uviedol Fico. V praxi by to znamenalo zlacnenie nových áut o 19 percent.

19.02.2009 09:37
Euro, peniaze, plat, mzda Foto:
Euro, peniaze, plat, mzda
debata

K zlacneniu by mohlo prispieť možno aj uvažované zavedenie takzvaného „šrotovného“ na podporu likvidácie starých a kúpu nových áut. Či sa bude týkať zlacnenie len istých typov áut, napríklad podľa kubatúry, alebo všetkých modelov, alebo či si budú môcť DPH odpočítať len podnikatelia či všetci záujemcovia o nové auto, nie je dnes jasné. „Nechcite odo mňa, aby som vám povedal, aké kroky vláda prijme,“ hovorí Jozef Uhrík, prezident Združenia automobilového priemyslu SR. "Sme však krajina, ktorá vyváža autá do mnohých krajín, dokonca aj do tých, ktoré už prijali opatrenia na podporu predaja, takže by bolo dobré, keby sme sa nielen tvárili ako automobilová veľmoc, ale tiež dali najavo, že treba niečo robiť, dodáva Uhrík.

Slovensko by sa tak pridalo napríklad k Nemecku a Francúzsku, kde sa vďaka „šrotovnému“ vo výške 2500 eur dopyt po autách mierne zvýšil. Ako dodal Fico, existujú odhady, podľa ktorých by takéto opatrenia mohli zvýšiť počet predaných áut u nás možno až o 40– až 50-tisíc kusov.

Podľa Uhríka je možné opatrenia prijať vo veľmi krátkom čase, no odmietol špecifikovať, či možno hovoriť o dňoch, týždňoch, alebo mesiacoch. „Myslím si však, že je to na dobrej ceste. Otvorené sú stále všetky možnosti, treba však zvážiť, aký dosah by mali jednotlivé kroky na náš štátny rozpočet,“ dodáva Uhrík.

Na účinok opatrení na podporu predaja áut na Slovensku má skeptický názor Peter Staněk, pracovník Ekonomického ústavu SAV. „Myslím si, že je naivné domnievať sa, že to pomôže riešiť krízu spotreby na Slovensku. Takýto krok môže vyvolať iba krátkodobé zvýšenie odbytu. Podobne to bolo napríklad v Nemecku v roku 2003. Problém prepadávajúceho sa predaja áut totiž nespočíva v ich cene, ale v zmene postoja k investíciám zo strany spotrebiteľov. Tí si predsa nebudú kupovať autá, ak im hrozí, že prídu o zamestnanie a nebudú schopní splácať napríklad nájomné,“ tvrdí Staněk.

Premiérovo vystúpenie o možnosti odpustenia DPH môže paradoxne spôsobiť načas aj pokles predaja áut, domnieva sa Andrej Glatz, generálny riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia. „Spotrebitelia, ktorí plánovali kúpu auta v tomto čase, budú iste váhať, či sa im oplatí auto kúpiť teraz alebo radšej počkať, kým vláda neodobrí odpustenie DPH. Je to logické a môže to viesť krátkodobo k zmrazeniu odbytu. Nemyslím si však, že to bude trvať dlhšie ako do najbližšieho zasadania Rady Európy. Začiatkom marca by malo byť všetko jasné. Predpokladám, že následný nárast dopytu vykompenzuje straty, ktoré vzniknú v tomto medzičase,“ konštatuje Glatz.

Potvrdzuje to aj slovenská skúsenosť z polovice deväťdesiatych rokov, keď kabinet Vladimíra Mečiara odpustil clo a dovoznú prirážku na autá s objemom motora do 1500 ccm. V roku 1996 tak vzrástol predaj áut z 24 448 v roku 2005 na 74 583 kusov, čo je viac ako o 300 percent.

debata chyba
Články podľa značiek