Autá sa nebudú predávať, aj keď budú lacné

Januárové výsledky predaja automobilov na Slovensku klesli v medziročnom porovnaní o 41,8 percenta. Predalo sa len 3992 osobných a malých nákladných vozidiel, kým vlani to bolo 6862. Prepad bol taký dramatický, že na ňom nič nemení ani skutočnosť, že práve vlaňajší január patril k extrémne úspešným mesiacom.

17.02.2009 17:57
Kríza, peniaze, nezamestnaný Foto:
Kríza, peniaze, nezamestnaný
debata

Podľa niektorých predajcov mohli januárové predaje sčasti ovplyvniť dlhšie prázdniny či plynová kríza. Podľa Petra Staněka, analytika Ekonomického ústavu SAV, je to jednoznačný prejav stupňujúcej sa krízy. „Kúpyschopnosť obyvateľstva klesá, takže to pochopiteľne ovplyvní predovšetkým predaj predmetov dlhodobej spotreby. Najmä áut, bielej a čiernej techniky,“ konštatuje Staněk.

Stúpa podiel individuálnych dovozov nových áut

Ako však ukazujú štatistiky Združenia automobilového priemyslu SR, pod negatívnu bilanciu sa podpísali aj individuálne dovozy vozidiel zo zahraničia. Celkovo bolo zaregistrovaných 4682 dovezených vozidiel, teda viac ako bolo nových predaných cez obchodnú sieť na Slovensku. V rámci nich však stúpa podiel individuálneho dovozu nových áut, ktorý zvýhodňuje výrazné oslabenie mien v okolitých krajinách. Rozdiely v cenách sa pohybujú v desaťtisícoch a pri autách vyšších tried dokonca v státisícoch.

„Máme určité cenové spektrum, v ktorom sa môžeme pohybovať, no aj keby sme naše marže úplne škrtli, vplyvom kurzových pohybov nedokážeme konkurovať cenám predajcov v Českej republike či Maďarsku,“ priznáva Jana Rajcová, zo spoločnosti Renault Slovensko. „Ceny dohadujeme s výrobcom v polročnom predstihu a tento systém nám neumožňuje flexibilne reagovať na náhle zmeny trhu. Podobné skúsenosti majú aj ďalší silní hráči na trhu. Cenami nedokáže konkurovať Škoda, Peugeot ani Volkswagen.“
Podľa Viliama Páleníka, vedeckého pracovníka akadémie vied, ak bude táto situácia pokračovať, môžeme očakávať v najbližšom období nákupnú horúčku v okolitých krajinách. „Teritoriálne rozdelenie trhu dnes už totiž nehrá takú významnú úlohu. Zákazníci budú ochotní cestovať za lepšou ponukou aj do zahraničia,“ tvrdí Páleník.

Cenové rozdiely sa budú musieť vyrovnať

Ivana Orviská zo spoločnosti Peugeot Slovakia si však myslí, že výhodný nákup v zahraničí je len dočasný stav. „Podobnú situáciu ako naši kolegovia v Čechách sme zažili aj tu na Slovensku približne pred dva a pol rokom. Po nástupe súčasnej vlády došlo k citeľnému oslabeniu koruny. Pre zákazníkov z okolitých krajín to bolo samozrejme potenciálne výhodné, no netrvalo dlho a museli sme upraviť ceny smerom nahor, keďže nákup áut sa aj vtedy realizoval v eurách.“

„Taký cenový rozdiel nie je dlhodobo udržateľný,“ domnieva sa aj automobilový expert Ján Lešinský. „Nie je to totiž ani v záujme samotného výrobcu, aby vytváral také disproporcie na trhoch jednotlivých krajín. Predpokladám, že  v priebehu roka autá v okolitých krajinách autá mierne zdražejú a u nás pôjdu ceny nadol.“

Zástupca Volkswagenu Ľubomír Beňovič netají, že v súčasnosti sa s materskou centrálou vedú rokovania práve ohľadom cien. „Snažíme sa stále dosiahnuť čo najlepšiu cenu. Vidno to napokon aj na cene nového Golfu, ktorí je napriek bohatšej výbave lacnejší ako jeho predchodca. No vzhľadom na súčasnú situáciu budeme hľadať ďalšie možnosti, ako naše autá cenovo ešte zatraktívniť.“

Nové autá u nás zlacnejú

Aj ďalšie spoločnosti pripravujú nové cenníky a akciové ceny. Najnovšie predstavila novú ponuku spoločnosť Škoda Auto Slovensko, ktorá je dlhodobo jednotkou na našom trhu. V rámci jarnej akcie kúpite novú Fabiu už od 7999 eur (240 977 Sk), čo je v porovnaní s bežnou cenníkovou cenou až o 1300 eur menej. Octavia zlacnela o 742 eur. Kúpite ju už za 13 199 € (397 633 Sk). Mnohí tiež ťažia z dopredaja skladových zásob. Týka sa to napríklad aj Suzuki, ktorá sa aktuálne vypracovala až na miesto druhej najsilnejšej značky na trhu. Swift Freeze s klimatizáciou má akciovú cenu 9950 euro (299 754 Sk) a najlacnejšiu verziu  off-roadu Grand Vitara môžete kúpiť už za 18 999 € (572 3564 Sk). To je cena podobná tej, za ktorú sa ešte pred pár rokmi predával model nižšej triedy SX4 s pohonom oboch náprav. Zlacňoval aj Citroën. Limuzína C5 s dieselovým motorom 1,6 HDi je v ponuke od 22 239 € (670 000Sk). Svoj tromf proti krízepredstaví čoskoro aj Peugeot. Bude ním staronový Peugeot 206 Plus, ktorý je akýmsi mixom bestselleru 206 a nového modelu 207.

Ján Lešinský však považuje súčasné znižovanie cien za oneskorené. „Na Slovensku existoval aj v minulosti priestor na pokles cien. Nie všetci dovozcovia upravovali ceny v súlade s posilňujúcou sa korunou. Výhodu, ktorú tým získali, využili pre seba, a nie v prospech zákazníka. To, že konečné ceny áut na Slovesnku vyznievali v porovnaní s cenami v iných krajinách priaznivo, bolo len výsledkom nízkeho daňového zaťaženia. V Poľsku, Maďarsku či Rakúsku sa totiž na autá okrem DPH uplatňujú aj ďalšie dane,“ konštatuje Lešinský.

Nižšie ceny možno nepomôžu

Na vývoj predajov áut v tomto roku sú dva odlišné názory. Akademik Peter Staněk sa domnieva, že kríza bude oveľa hlbšia, ako sme si dnes schopní priznať. „Autá sa nebudú predávať, aj keby boli neviem ako lacné. Nerátajme ani s nákupnou turistikou v zahraničí. Vplyv kurzov či cien bude postupne klesať a, naopak, začne prevažovať pesimizmus v správaní spotrebiteľov. Kúpu auta odložia na lepšie časy nielen oni, ale aj podnikatelia a firmy, ktoré sú pilierom automobilového trhu. Autá nebudú investičnou témou tohto roka a možno ani ďalších troch. Predpokladám, že v decembri budeme konštatovať prepad trhu s autami možno až o šesťdesiat percent,“ hovorí o výhľadoch do budúcnosti Staněk.

Lešinský si myslí, že nedôjde k nejakým dramatickým zmenám, no rozhodne sa zmení štruktúra trhu. „Predpokladám, že aj tento rok zaregistrujeme na Slovensku spolu asi dvestotisíc áut vrátane individuálnych dovozov. Automobilky však budú musieť veľmi rýchlo zareagovať nielen v cenách, ale aj v ponuke. Dopyt sa pravdepodobne sústredí na menšie, praktickejšie a skromnejšie vybavené autá. Cena sa bude musieť odvodzovať od výrobnej ceny auta a nie od momentálnej trhovej situácie. Na to však automobiloví výrobcovia neboli zvyknutí.“

debata chyba
Články podľa značiek