Nové auto z Čiech sa oplatí

Uvažujete nad kúpou nového auta? Oplatí sa určite preveriť si, koľko stojí vami vysnívaný model v susednej Českej republike. Nákup nového auta u našich západných susedov so sebou síce prináša trochu byrokracie, no odmenou môže byť výrazne nižšia cena.

05.02.2009 10:34
Euro, peniaze, dane Foto:
Euro, peniaze, dane
debata

„Zaregistrovali sme zvýšený záujem Slovákov o kúpu áut u nás,“ hovorí Vlastimil Turčík, vedúci predaja vozidiel Opel spoločnosti Autocentrum-hm v Břeclavi. „Momentálne zisťujeme všetky okolnosti, ktoré s takýmto nákupom súvisia, a ako sa ukazuje, naozaj to bude nielen možné, ale pre slovenských zákazníkov aj výhodné,“ dodáva Turčík. Na strane slovenských zákazníkov v Česku je výhodný kurz českej koruny a tiež cenová politika českých dovozcov áut.

Ušetríte aj šesť tisíc eur

Nie sú to fámy. Aj my sme porovnali ceny šiestich modelov áut na Slovensku a v Českej republike. Schválne sme vybrali tohtoročné automobilové novinky, aby sme sa vyhli akciovým ponukám starších modelov. K nim sme ešte pridali najpredávanejší model na Slovensku Škodu Fabia. A výsledok? Všetkých šesť áut bolo v Česku lacnejších. A to sme brali do úvahy devízový kurz (27,279 Kč/1 €), bežný pri bezhotovostnom bankovom prevode. Pri platbe kartou by ste teda mohli ušetriť ešte viac a zbaviť sa aj prípadných ďalších poplatkov za prevod peňazí do zahraničia, ktoré môžu banky požadovať. Napríklad vo VÚB je to asi 19 eur.
 
Najmenší rozdiel v cene  1194 eur (35 970 Sk) vykazovala Škoda Fabia, najväčší, takmer neuveriteľných 6000 eur (180 000 Sk), sa týkal novej Škody Superb. Pri výpočte sme pritom zohľadnili len platbu ceny vozidla bez DPH, pretože túto daň v Česku neplatíte. Pri dovoze nového vozidla ju musíte do siedmich dní uhradiť na Slovensku.

Samozrejme, okrem vyplatenia auta v ČR a zaplatenia dane máte pri dovoze niektoré ďalšie poplatky, ktoré pri kúpe auta na Slovensku platiť nemusíte. Tieto sa môžu vyšplhať až na 480 eur (14 500 Sk), čo môže výhodnosť nákupu v Česku výrazne relativizovať. Najmä pri autách s cenovým rozdielom do 700 eur.

Poplatkom sa nevyhnete

V každom prípade musíte rátať do nákladov cestovné vyplývajúce z minimálne jednej návštevy českého dílera  (asi 70 eur), poplatok za nevyhnutné vydanie certifikátu konformity COC (91 eur), recyklačný poplatok (66 eur), poplatok za vydanie osvedčenia na dopravnom úrade (71 eur). A to je optimistický scenár, ktorý predpokladá, že český predajca áut vám dovezie auto na svoje náklady na Slovensko (Autocentrum-hm) a že dopravný úrad nebude na základe tichej dohody s ministerstvom  vyžadovať kontrolu originality  (asi 80 eur). Inak sa celá operácia skomplikuje a predraží.
 
Pri dovoze auta po vlastnej osi musíte totiž v Česku nové auto postaviť na takzvané dovozné značky (30 eur) a na týchto značkách auto v Česku dočasne prihlásiť a zákonne poistiť (50 eur). Na bežných prevozných značkách totiž nemôžete s autom opustiť Českú republiku, a teda ani absolvovať povinné prihlasovacie procedúry na dopravnom úrade a dopravnom inšpektoráte. „Pri tom všetkom môžu zamestnanci dopravného úradu vyžadovať pri striktnom výklade zákona aj na úplne nové auto kontrolu originality, ktorá preverí, či vozidlo nepochádza z trestnej činnosti,“ hovorí Peter Kán z dopravného úradu v Bratislave. Aj v prípade najvyšších možných nákladoch by sa však dovoz z Čiech stále vyplatil.

Lízingovky sú pripravené

Pripravené sú aj lízingové spoločnosti, ktoré vidia v prefinancovaní lízingu v Česku príležitosť. „Administratívne v tom nevidím nijaký zásadný problém a očakávam, že počet takýchto lízingov porastie, keďže kúpa nového auta v Českej republike prináša na strane slovenského zákazníka naozaj veľkú výhodu,“ hovorí Alžbeta Rigáňová, členka Predstavenstva Asociácie lízingových spoločností.

Hlavu v smútku budú mať pravdepodobne len slovenskí dovozcovia áut, ktorí s vývojom kurzu českej koruny a cien áut v Česku strácajú konkurencieschop­nosť. „Myslím si, že sa to bude musieť v blízkom čase prejaviť na poklese cien nových áut na Slovensku,“ hovorí Viliam Páleník z Ekonomického ústavu SAV.

Ako postupovať pri dovoze auta z ČR

1. Vyberiete si konkrétny typ vozidla. Pri výbere dílera v Českej republike môže zavážiť vzdialenosť, ochota dílera ponúknuť vám zľavu alebo ochota doviezť vám vozidlo z Čiech na Slovensko.
2. Dílerovi uhradíte cenu vozidla bez DPH. Najlepšie v čase výhodného kurzu medzi eurom a českou korunou. Samotná dodávka môže trvať aj dlhší čas a kurz sa môže aj zhoršiť.
3. Od dílera si vyžiadate certifikát konformity.
4. Ak vám český díler vozidlo nedovezie na Slovensko v rámci ceny vozidla alebo za dohodnutý poplatok, musíte auto prihlásiť v Česku na vývozné značky s mesačnou platnosťou a zaplatiť aj alikvotnú časť zákonného poistenia v ČR.
5. Ak to dopravný úrad požaduje, musíte absolvovať kontrolu originality.
6. Na Slovensku zaplatíte do siedmich dní DPH, recyklačný poplatok, auto zákonne poistíte a požiadate dopravný úrad o vypísanie čistého technického preukazu (osvedčenia o evidencii), prípadne o nový technický preukaz v prípade, ak ste museli nové vozidlo dočasne prihlásiť z dôvodu dopravy v Českej  republike.
7. Na dopravnom inšpektoráte požiadate o vydanie evidenčných čísiel.

Koľko ušetríte na kúpe auta v ČR

Model: Honda Jazz 1.2 Trend

Hondu Jazz môžu poháňať dva benzínové motory... Foto: Honda
Honda Jazz 2008 Hondu Jazz môžu poháňať dva benzínové motory vybavené technológiou VTEC.

Cena na Slovensku: 14 450 € (435 320 Sk)
Cena v Českej republike: 339 000 Kč (12 426 €)
Rozdiel: 2024 € (60 975 Sk)

Model: Škoda Fabia 1.2 HTP Classic (51 kW)

**
Na tvary novej Fabie si už mnohí zvykli. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Škoda Fabia 1,4 TDI Na tvary novej Fabie si už mnohí zvykli.

**

Cena na Slovensku: 9621 € (289 842 Sk)
Cena v Českej republike: 229 900 Kč (8427 €)
Rozdiel: 1194 € (35 970 Sk)

Model: VW Golf VI 1.6 DSG Highline 5d

**
Volkswagen popracoval aj na jazdných... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Golf VI Volkswagen popracoval aj na jazdných vlastnostiach.

**

Cena na Slovensku: 20 520 € (618 185 Sk)
Cena v Českej republike: 523 500 Kč (19 190 €)
Rozdiel: 1329 € (40 066 Sk)

Model: Renault Mégane 1,5 dCi Authetique

**
Renault Mégane Foto: Renault
Renault Mégane Renault Mégane

**

Cena na Slovensku: 14 900 € (451 588 Sk)
Cena v Českej republike: 349 900 Kč (12 825 €)
Rozdiel: 2074 € (62 482 Sk)

Model: Opel Insignia 2,0 DTC (81 kW) Edition

**
Insignia je nielen krásna, ale má aj jeden z... Foto: Opel
Opel Insignia Insignia je nielen krásna, ale má aj jeden z najnižších koeficientov odporov vzduchu s hodnotou 0,27.

**

Cena na Slovensku: 25 980 € (782 673 Sk)
Cena v Českej republike: 664 900 Kč(24 3­74 €)
Rozdiel: 1606 € (48 380 Sk)

Model: Škoda Superb 2,0 TDI (103 kW) Elegance

**
Škoda Superb má automobilke zvýšiť imidž a... Foto: Škoda
Škoda Superb Škoda Superb má automobilke zvýšiť imidž a predaje.

**

Cena na Slovensku: 33 854 € (1 019 856 Sk)
Cena v Českej republike: 759 900 Kč ( 27 856 €)
Rozdiel: 5999 € (180 738 Sk)

Aké poplatky navyše zaplatíte

certifikát komformity COC: 91 € ( cca 2500 Kč)
dovozné značky: 30 € (800 Kč)
poistenie na dovozné značky: 50 € (1400 Kč)
poplatok na dopravnom úrade: 71 €
recyklačný fond: 66 €
cestovné náklady: cca 70 €
kontrola originality: 80 €
bankové poplatky: 20 €
maximálne náklady: 478 € (14 500 Sk)
minimálne náklady: 298 € (8977 Sk)

Autá budú musieť zlacnieť

„Ceny áut sú u nás vysoké, pretože to dovolíme my spotrebitelia,“ tvrdí Viliam Páleník, vedecký pracovník Ekonomického ústavu SAV.

Prečo sú také veľké rozdiely v cenách áut na Slovensku a v Čechách?
Jednoducho preto, že naši spotrebitelia sú za autá ochotní zaplatiť viac ako kupujúci v Čechách. Je to hlavne vec spotrebiteľského správania. Zákazníci v Čechách sa v tomto smere správajú oveľa zodpovednejšie. Viac porovnávajú ponuky jednotlivých značiek či predajcov a tlačia na ceny. Robia to už dlhodobo a toto je výsledok.

Nehrá v prospech nižších cien aj kurz eura oproti českej korune?
Áno, sú tu aj objektívne ekonomické faktory, prečo sú v Čechách autá lacnejšie a u nás drahšie. Na obranu našich dovozcov musím povedať, že pôsobia na menšom trhu a jednoducho potrebujú o niečo vyššie marže. Niektoré značky sú tiež zastúpené cez Českú republiku , čo predlžuje dodávateľský reťazec medzi výrobcom a koncovým zákazníkom. Stále si však myslím, že hlavnou príčinou vyšších cien je nevhodné spotrebiteľské správanie Slovákov. To nie je otázka bohatstva krajiny. Nemci sú bohatí, ale každý cent otočia v rukách dvakrát.

Môžeme očakávať nákupnú horúčku slovenských zákazníkov v Čechách?
Pri takýchto dramatických rozdieloch áno. Nebol by to napokon prvý prípad. Nie je to tak dávno, čo chodili Nemci nakupovať volkswageny do Talianska. Skončilo to dokonca pred Európskou komisiou. Volkswagen bol podozrivý z dampingových cien a nekalého správania s cieľom znížiť predaje konkurenčného Fi­atu.

Sú také cenové diferencie dlhodobo udržateľné?
Myslím si, že u nás bude musieť zákonite dôjsť z zlacneniu áut. Teritoriálne rozdelenie trhu dnes už totiž nehrá takú významnú úlohu. Zákazníci budú ochotní cestovať za lepšou ponukou aj do zahraničia. Treba si uvedomiť, že Slovensko je malé a nikto nemá k hraniciam ďalej ako 50 či 100 kilometrov. Tak prečo si nekúpiť lacnejšie auto v Čechách, Poľsku alebo Maďarsku.

debata chyba
Články podľa značiek