Nehôd na cestách je menej, ale mŕtvych čoraz viac

Je to paradox, ale prísnejší cestný zákon sa chystá do parlamentu práve v čase, keď na slovenských cestách akoby zázrakom klesá nehodovosť. Za prvé tri mesiace tohto roka zahynulo v medziročnom porovnaní o 34 menej ľudí, o 62 menej sa ťažko a o 31 menej ľahko zranilo. Z dlhodobejšieho hľadiska však veľa dôvodov na radosť nemáme.

29.04.2008 02:37
Nehoda vlaku so škodovkou Foto: ,
Vodič škodovky mal obrovské šťastie. Po nehode sa dostal z auta, ktoré vlak celkom zdemoloval.
debata

Hoci došlo vlani k miernemu poklesu počtu nehôd, počet usmrtených vzrástol o 48 na celkových 627 osôb. To znamená, že každý deň zomierajú v cestnej premávke približne dve osoby a ďalších päť je ťažko zranených. Ani náhodou sa teda Slovensko nepribližuje k svojmu záväzku Európskej únii, že do roku 2010 zníži počet mŕtvych na cestách o polovicu v porovnaní s rokom 2004. Skôr naopak. V roku 2004 bolo totiž usmrtených o 24 ľudí menej.

Podľa Bohuša Chochlíka, riaditeľa odboru dopravnej polície prezídia Policajného zboru, v tom nie sme sami. „Máme informácie, že ani v iných krajinách sa nedarí znižovať počet mŕtvych na cestách. To však neznamená, že rezignujeme. Ak to bude nevyhnutné, polícia bude  pokračovať aj naďalej v nepopulárnych represívnych akciách. Pomôže nám v tom nový prísnejší cestný zákon. Polícia však nie je všemocná. Bezpečnosť na cestách je aj otázkou kvality infraštruktúry či dopravnej výchovy,“ dodáva Chochlík.

Suverénne najvyššiu nehodovosť má už tradične Bratislavský kraj nasledovaný Žilinským krajom, ale z pohľadu usmrtených je na tom Bratislava celkom slušne. Z ôsmich krajov je až na siedmom mieste. Čelo rebríčka nehôd so smrteľnými následkami má už tradične „sprivatizovaný“ Prešovský kraj . Kým v Bratislave zomrelo vlani 64 ľudí, v Prešove to bolo až 97! Podľa Chochlíka má na smrteľných úrazoch najväčší podiel viny porušovanie maximálnej povolenej rýchlosti a nepozornosť samotných chodcov.

Vo všeobecnosti je však hlavnou príčinou nehôd porušenie základných povinností vodiča, napríklad telefonovanie, jazda bez oprávnenia či alkohol. Nasleduje nesprávny spôsob jazdy, teda napríklad vyhýbanie sa bez dostatočnej rezervy, nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, bezdôvodné brzdenie a zastavenie či  nesprávne cúvanie a otáčanie. Neprimeraná rýchlosť jazdy je až tretím najčastejším dôvodom vzniku dopravných nehôd.

debata chyba
Články podľa značiek