Nové pravidlá pri vykonávaní technickej kontroly

Od 1. februára 2012 musia vozidlá kategórií M,N a O s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t absolvovať STK zaťažené presne určenou časťou svojej užitočnej hmotnosti.

16.03.2012 11:42
STK Foto:
Ak celková prípustná hmotnosť vozidla nepresahuje 3,5 t, technickú kontrolu absolvuje tak ako doteraz, nezaťažené.
debata

Podľa doterajších predpisov museli byť vozidlá pristavované na technickú kontrolu v staniciach technickej kontroly (STK) nezaťažené. Od 1.2.2012 prichádza ku zmene, vozidlá kategórií M, N a O s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t budú musieť byť na STK kontrolované zaťažené. Ostatné vozidlá budú môcť byť na technickú kontrolu pristavované naďalej prázdne.

Nutnosť zaťaženia vozidiel vyplýva z postupu kontroly účinku prevádzkovej brzdy vozidiel s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t podľa normy ISO 21069. Smernica 2010/48/EÚ určuje všetkým členským štátom Európskej únie povinnosť prispôsobiť tejto norme kontrolu bŕzd vykonávanú v rámci pravidelnej technickej kontroly.

Minimálne zaťaženie, s akým treba vozidlo na technickú kontrolu pristaviť, je určené takto:

Kategória vozidla Minimálne zaťaženie vozidla (MZ)
M1 (s najväčšou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) 60 %
M2 (s najväčšou celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) 60 %
M3 60 %
N2 60 %
N3 60 % *
O3 40 %
O4 40 %

* – ak ide o ťahač návesov, musí na točnicu ťahača pôsobiť zaťaženie zodpovedajúce aspoň hmotnosti, ktorú na točnicu prenesie akýkoľvek nezaťažený náves.

Definícia minimálneho zaťaženia vozidla: MZ = (m0/mc) x 100 %

m0 – okamžitá hmotnosť vozidla pristaveného na technickú kontrolu mc – najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla

Základné kategórie vozidiel
Kategória L motorové vozidlá s menej ako štyrmi kolesami a štvorkolky
Kategória M motorové vozidlá, ktoré majú najmenej štyri kolesá a používajú sa na dopravu osôb
Kategória N motorové vozidlá, ktoré majú najmenej štyri kolesá a používajú sa na dopravu nákladov
Kategória O prípojné vozidlá
Kategória T kolesové traktory
Kategória C pásové traktory
Kategória R prípojné vozidlá traktorov
Kategória S traktormi ťahané vymeniteľné stroje
Kategória P pracovné stroje
Kategória L snežné skútre
Kategória V ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do predchádzajúcich kategórií

Časť vozidiel uvedených v tabuľke spĺňa podmienku minimálneho zaťaženia potrebného pri technickej kontrole už v nenaloženom stave, pri zaťažení na prevádzkovú hmotnosť. Pristavovať na technickú kontrolu naložené bude potrebné najmä tie vozidlá, ktoré majú veľký rozdiel medzi prevádzkovou a najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou. Hlavným rozdielom je požiadavka, ktorá v doterajších predpisoch nebola, a to odmeranie brzdných síl pri najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora. Vyššia hodnota tlaku, pri ktorom sa brzdné sily odmerajú, umožní v porovnaní s doterajším postupom presnejšie vyhodnotiť účinok bŕzd.

Na STK sa už nebude merať okamžitá hmotnosť vozidla. Splnenie podmienky minimálneho zaťaženia sa teda nebude preverovať priamo. Ak sa však pri skúške prevádzkovej brzdy nedosiahne tlak v brzdovom okruhu meranej nápravy najmenej 30 % konštrukčného tlaku brzdného aktuátora, bude to dôvodom na hodnotenie vozidla ako dočasne (to znamená na 30 dní) spôsobilého na premávku na pozemných komunikáciách. Vozidlo potom bude musieť byť pristavené viac zaťažené na opakovanú kontrolu.

Členenie niektorých kategórií vozidiel

Kategórie vozidiel L

Malé motocykle, t. j. dvojkolesové vozidlá (kategória L1e) alebo trojkolesové vozidlá (kategória L2e) s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km.h-1 a charakterizované (i) v prípade dvojkolesového vozidla motorom, ktorého zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora.
Motocykle, t. j. dvojkolesové vozidlá bez postranného vozíka (kategória L3e) alebo s postranným vozíkom (kategória L4e) vybavené motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a/alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1.

Kategórie vozidiel M

Motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami slúžiace na prepravu cestujúcich
M1 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča
M2 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 5000 kg
M3 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 5000 kg

Kategórie vozidiel N

Motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami slúžiace na prepravu tovaru
N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 3500 kg
N2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 kg
N3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 12 000 kg

Kategória vozidiel O

prípojné vozidlá (vrátane návesov)
O1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 750 kg
O2 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 750 kg, ale neprevyšujúcou 3500 kg,
O3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 3500 kg, ale neprevyšujúcou 10 000 kg
O4 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nad 10 000 kg

Terénne vozidlá G

Vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 2000 kg a vozidlá kategórie M1 sa považujú za terénne vozidlá, ak:
– je najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava konštruovaná tak, že môžu byť poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
– sú vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením, ktorým sa dosiahne podobný účinok, a ak vypočítaná stúpavosť sólo vozidla je najmenej 30 %.

Kategória LS

Ide to zvláštne motorové vozidlá, ktoré sa riadia pomocou lyží a pohybujú sa pomocou pásu alebo pásov tvoriacich uzavretý prstenec. Na pozemných komunikáciách sa smú používať, len ak povrch komunikácie je pokrytý dostatočne silnou vrstvou snehu alebo ľadu, tak aby sa záberové lišty pásu nedotýkali povrchu komunikácie.

Kategória V

záprahové vozidlá – nemotorové vozidlá určené predovšetkým na prepravu nákladu pohybujúce sa pomocou zvieracej sily, ktoré sú ovládané pohoničom tak, že sedí na sedadle pohoniča, alebo sú ovládané z pravej strany peši idúcim pohoničom
bicykle – nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily šliapaním do pedálov, ktoré sú ovládané cyklistom pomocou riadidiel tak, že sedí na sedadle bicykla a drží sa riadidiel, pričom pri jazde má cyklista nohy na pedáloch
bicykle s pomocným motorčekom – bicykle, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj pomocný motorček
kolobežky – nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily nožným odrážaním, ktoré sú ovládané kolobežkárom pomocou riadidiel tak, že sedí na sedadle kolobežky alebo stojí a drží sa riadidiel,
kolobežky s pomocným motorčekom – kolobežky, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj pomocný motorček
vozíky pre telesne postihnuté osoby – vozidlá na prepravu telesne postihnutej osoby s ručným alebo motorickým pohonom
ručné vozíky – nemotorové vozidlá určené na prepravu nákladu ovládané peši idúcou osobou
motorové ručné vozíky – motorové vozidlá určené na prepravu nákladu ovládané peši idúcou osobou
jednonápravové traktory s prívesom – motorové vozidlá s poháňanou nápravou, ktoré riadi vodič riadidlami tak, že sedí na sedadle prívesu
iné, ako sú tie, ktoré sú uvedené v predchádzajú­cich bodoch
debata chyba
Články podľa značiek