Ako ušetriť na servise auta

Zdá sa vám, že za údržbu a opravy svojho auta platíte neprimerane veľa peňazí? Môže to byť naozaj tak. Ceny za prácu aj materiál sa totiž v jednotlivých servisoch radikálne líšia.

23.03.2012 06:24
Servis Foto:
Výšku sadzby za opravy si určuje servis sám a nepodlieha odporúčaniam výrobcu ani dovozcu.
debata (17)

Pri správnom výbere autoopravovne môžete preto ušetriť na opravách a povinných prehliadkach desiatky či stovky eur. Servisy totiž vyjadrujú cenu za prácu takzvanou sadzbou za servisnú normohodinu. Tá sa líši pri jednotlivých značkách, modeloch, ale aj servisoch. Výšku sadzby si určuje servis sám a nepodlieha odporúčaniam výrobcu ani dovozcu. „Kalkulácia sa líši najmä podľa polohy servisu. Nemusí to platiť všeobecne, ale napríklad v Bratislave je sadzba zväčša vyššia ako v iných regiónoch Slovenska. Servis musí odhadnúť, čo si môže dovoliť a čo už nie. My na to dosah nemáme," hovorí Róbert Hukel, vedúci popredajných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko, ktorá je najväčším dovozcom osobných áut na Slovensku.

Ceny ovplyvňuje región a konkurencia

Potvrdil to aj náš prieskum v servisnej sieti Škody, Peugeotu a Toyoty. Na mušku sme si vzali spolu 24 autorizovaných servisov týchto troch rozšírených značiek. Rozdiel v cenách práce naozaj prekvapil.

Lídrom je nepochybne práve Škoda. Kým napríklad v Stropkove zaplatíte za hodinu mechanických prác na Škode Fabia len 22 eur a vo Veľkom Krtíši 24, v Bratislave to môže byť až 30 a v Martine dokonca 40!

Pri Peugeote 207 sa zas rozdiely pohybovali podľa regiónov od 24 až do 34 eur, pričom najlacnejší zo servisov bol v Čadci a najdrahší v Bratislave.

Veľký rozdiel vykázala aj Toyota. Kým v Bratislave si od vás za hodinu mechanických prác na Toyote Yaris vypýtajú takmer 35 eur, v Banskej Bystrici je to len 22 eur.

Cenové rozdiely môžu byť aj v jednotlivých mikroregiónoch alebo dokonca v mestách. To môže podľa Hukela vychádzať z rozličných investícií do servisného vybavenia, alebo aj z polohy v samotnom regióne a konkurencie v ňom. Ak je teda konkurencie málo, sú aj ceny vysoké. Vidno to na príklade dvoch servisov Škody v Martine. Tu si oba účtujú za hodinu mechanických prác až 40 eur, čo je najviac na Slovensku.

Čas opravy nemusí byť záväzný

Cena za normohodinu je síce dôležitým kritériom pri výbere servisu, paradoxne však nemusí priamo úmerne ovplyvniť konečnú cenu opravy. Ľudovo povedané, servis s najdrahšou normohodinou nemusí byť najdrahší. Ako je to možné? Cenový „koktail“, ktorý vám v servise namiešajú, sa totiž skladá z viacerých ingrediencií. Okrem ceny práce aj z času práce a ceny náhradných dielcov. Ak si myslíte, že časové normy na jednotlivé servisné úkony odporúčané výrobcom sú vždy záväzné, mýlite sa. Nie všade je to tak. „Časové normy na servisné úkony sú síce výrobcom odporúčané, ale nie sú dané zákonom a nie sú ani súčasťou zmluvy medzi dovozcom a predajcom áut. Minutáž konkrétnej opravy sa preto môže v jednotlivých servisoch líšiť,“ vysvetľuje Hukel zo Škody auto Slovensko.

Iný prístup majú v Toyote. „Naše servisy majú v jednotlivých regiónoch odlišné sadzby za normohodinu, ale čas opráv a jednotlivých úkonov musí sedieť s predpísanými normami. To prísne kontrolujeme,“ povedal pre Pravdu Martin Šaling zo spoločnosti Toyota Motor Slovakia.

Čítajte viac v článku Ako vybrať správny servis

A sú tu ešte aj ceny náhradných dielcov, ktoré nemusia byť regulované, a tak môžu poriadne zamiešať kartami. Aby sme si urobili lepšiu predstavu o tom, čo to robí s cenou opravy, zisťovali sme aj to, koľko by nás v nami vybraných servisoch stála konkrétna oprava. Na Škode Fabii, Peugeote 207 a Toyote Yaris sme chceli urobiť jednoduchú diagnostiku motora, vymeniť stretávaciu žiarovku v prednom reflektore a vymeniť predné brzdové obloženie. Od servisov sme teda chceli to isté, no opačne to určite neplatilo.

Čo sme chceli od servisov
Diagnostiku motora
Výmenu prednej stretávacej žiarovky
Výmenu predného brzdového obloženia

Rozdiely v cene dielcov môžu byť veľké

Prekvapili nás už samotné disproporcie v cene náhradných dielcov. Cena identickej halogénovej žiarovky H4 sa v jednotlivých servisoch Škody pohybovala od 2,90 eura vo Veľkom Krtíši po 5 eur napríklad v Martine. V Peugeote od 4,56 napríklad v Trenčíne, po 6,50 v Bratislave a v prípade Toyoty od 2,41 v Poprade po 5,69 v Banskej Bystrici. Dve či tri eurá navyše nie sú veľa, ale percentuálne ide o zásadný rozdiel.

Pri brzdových platničkách bola situácia odlišná. Najväčšie rozdiely preukázala Škoda, kde sme zaznamenali rozpätie až 25 eur. Najdrahšie boli prekvapujúco v Stropkove (80 €) a najlacnejšie v Komárne (55 €). Naopak, Toyota a Peugeot si ceny náhradných dielcov strážia, takže rozdiely sú zanedbateľné. „Ceny náhradných dielcov máme s našimi autorizovanými servismi pevne stanovené, zákazník sa tak nemusí obávať, že za ten istý komponent zaplatí v Bratislave viac, ako napríklad Košiciach“, hovorí Ivana Orviská zo spoločnosti Peugeot Slovensko.

Veľké disproporcie sme zaznamenali pri diagnostike motora. Niektoré servisy si totiž účtujú paušálny poplatok, iné určujú cenu podľa času diagnostiky. Ak účtujú čas, môže to byť výhodnejšie, pretože základná diagnostika nemusí trvať dlhšie ako pol hodiny. V Škode by ste tak zaplatili od 8 eur v Starej Ľubovni po 37 eur v Banskej Bystrici. Pri Peugeote od 13,50 v Bratislave po 42 eur v Košiciach a pri Toyote od 17 eur v Poprade až po 44 v Trnave.

Toyota bola najdrahšia

Čo by si teda od nás servisy vyúčtovali? Úplne najdrahšiu opravu by sme v prípade Škody absolvovali v martinskom Galimpexe (138 €) a v bratislavskom servise Porsche Vajnorská (136 €). Naopak, najmenej by sme minuli v servise Real-N v Komárne (99 €). Oprava Peugeotu by nás vyšla najdrahšie v košickom France Tech (147 €) a v prešovskom PGT (143 €) a najmenej v Trenčíne v servise Auto Lion (108 €).

Toyota mala síce ceny pomerne vyrovnané, ale zároveň aj najvyššie. Asi sa tu potvrdzuje pravidlo o vysokých cenách servisu japonských značiek, aj keď nejde o reprezentatívny prieskum. Tak či tak by ste za rovnaký objem prác na Toyote Yaris nechali v trnavskom Motor-Car-e 182 eur a v žilinskom AT 176 eur. Ani najnižšia cena v komárňanskom Targete (155 €) nebola zvlášť lákavá. To je v porovnaní so Škodou a Peugeotom obrovský rozdiel. Veď nad 155 eur sa nedostal ani jeden jediný zo šestnástich sledovaných servisov Škody a Peugeotu. Pritom ide o autá tej istej kategórie. Pri veľkých opravách musia ísť rozdiely do stoviek možno aj tisícok eur.

Aké boli rozdiely v cenách opráv

Škoda Fabia II 1.4 16V (63 kW/86 k)

Škoda Fabia II Foto: Škoda
Škoda Škoda Fabia II
Najdrahšia oprava
Galimex Martin 138 €
Najlacnejšia oprava
Real – N Komárno 99 €

Toyota Yaris I 1.0 VVT-i (50 kW/68 k)

Toyota Yaris I Foto: Toyota
Toyota Toyota Yaris I
Najdrahšia oprava
Motor – Car Trnava 182,92 €
Najlacnejšia oprava
AT Žilina 139,82 €

Peugeot 207 1.4i 16V (63 kW/86 k)

Peugeot 207 Foto: Peugeot
Peugeot Peugeot 207
Najdrahšia oprava
France Tech Košice 147,14 €
Najlacnejšia oprava
Auto Lion Trenčín 108,49 €

Urobte si prieskum

Z nášho prieskumu vychádza, že ak chcete šetriť, mali by ste si pred opravou urobiť aspoň malý prehľad o cenách v servisoch vo vašom okolí a dať si vypracovať cenovú ponuku. Pokojne aj v okruhu 100 či 150 kilometrov. Cestovať za servisom môže byť totiž výhodné. Ak by napríklad Bratislavčan vycestoval so svojou Škodou Fabia do Komárna, ušetril by v našom prieskume až 37 eur, čo síce nie je vzhľadom na náklady za palivo veľa, ale pri väčších opravách alebo povinných technických prehliadkach to už výhodné byť môže.

Pri povinných záručných kontrolách je tiež dôležité zistiť, či vám servis umožní doniesť vlastný materiál, najmä vlastný olej. Servisy majú totiž uzatvorené zmluvy s dodávateľmi olejových náplní a snažia sa vám vnútiť ich produkt. Kým napríklad v Škode vám do Fabie 1.2 HTP pri záručnej prehliadke nalejú 3,2 litra oleja 5W-40 za 83 eur (Bratislava), za štyri litre toho istého značkového plne syntetického oleja zaplatíte na internete necelých 30 eur a ešte vám zostane na dolievanie. V servisoch to radi nemajú, ale ak donesiete vhodný olej predpísaný výrobcom, mali by to akceptovať.

V prípade výmeny nejakého dielca toho však už veľa nezmôžete. Počas záruky je dovolené používať výlučne originálne, takzvané áčkové náhradné dielce alebo výrobcom schválený dielec (napríklad cez systém Toyota Optifit). Inak prichádzate o záruku. V niektorých servisoch však majú prax, že ak si daný dielec, napríklad filter alebo žiarovku, zakúpite u nich, nebudú vám účtovať za prácu. S takýmto prístupom sme sa v našom prieskume stretli v dvoch servisoch Toyoty pri výmene žiarovky.

Dôležitý je aj výber značky

Ak chcete na servise ušetriť, rozmýšľajte o tom už pred kúpou auta. Prémiové značky ako Audi, Mercedes alebo BMW majú vyššiu sadzbu za servisnú normohodinu ako tie bežné, nehovoriac o cenách náhradných dielcov a náplní. Je tiež známe, že servis japonských a nemeckých značiek je drahší ako tých ostatných. Rozdiel v servisnej normohodine však závisí tiež od konkrétneho typu auta. Na Škodu Fabia je sadzba nižšia ako na Škodu Superb a podobne. Cena sa tak odvíja od kategórie.

Tiež nezaškodí vybrať si nielen značku, ale aj model, ktorý je známy nízkou poruchovosťou. Také informácie môžete získať napríklad z prieskumu nemeckej spoločnosti TUV alebo Dekra, kde v spoľahlivosti vedú jednoznačne japonské a nemecké modely. Majú síce drahší servis, no na druhej strane ušetríte tým, že ho budete navštevovať menej často ako majitelia francúzskych, talianskych alebo kórejských vozidiel.

Do tretice môžete ušetriť, ak sa rozhodnete navštevovať neautorizované servisy. To je možné už aj pri autách, ktoré podliehajú záruke. Rozdiely v cenách hovoria v prospech nich, no kvalita práce je stále otázna. Ukázal to aj nedávny porovnávací test autorizovaných a neautorizovaných servisov Škoda, ktorému sa venujeme na inom mieste tejto prílohy.

Koľko si účtujú servisy Škody – Škoda Fabia II 1.4 16V
Názov servisu Obec Normohodina (€)
Galimex Martin 39,6
Porsche Vajnorská Bratislava 26,4
Euromotor Banská Bystrica 27,6
Š – Autoservis Stropkov 22,11
Autocentrum Veľký Krtíš 24,1
ALD Mobil Stará Ľubovňa 28,8
Auto Valúšek Bratislava 29,88
Real – N Komárno 26,4
 
Názov servisu Diagnostika motora (€) Výmena žiarovky H4 Výmena predných brzdových platničiek Celková cena (€)
  materiál + práca = spolu (€) materiál + práca = spolu (€)  
Galimex 30 5,00 + 3,00 = 8,00 60,00 + 40,00 = 100 138
Porsche Vajnorská 20 5,0 + 6,0 = 11,00 70,00 + 35,00 = 105 136
Euromotor 37,2 3,19 + 5,52 = 8,71 67,00 + 27,60 = 94,60 134,51
Š – Autoservis 11 3,55 + 4,42 = 7,97 80,00 + 15,45 = 95,45 114,42
Autocentrum 12 2,90 + 4,80 = 7,70 65,80 + 20 = 85,80 105,50
ALD Mobil 8 4,79 + 5,76 = 10,55 65,88 + 20,16 = 86,04 104,59
Auto Valúšek 10 4,79 + 6,00 =10,79 65,88 + 15,00 = 80,88 101,70
Real – N 10 5,00 + 5,00 = 10 55 + 24 = 79 99
Koľko si účtujú servisy Toyoty – Toyota Yaris I 1.0– VVT-i
Názov servisu Obec Normohodina (€)
Motor – Car Trnava 35
AT Žilina 34,8
AWF Slovakia Bratislava 33,6
PPC Team Bratislava 34,8
Auto Car – BB Banská Bystrica 22
Autolux Košice 34,8
Autoklub – PP Poprad 34,7
Target Komárno 34,8
 
Názov servisu Diagnostika motora (€) Výmena žiarovky H4 Výmena predných brzdových platničiek Celková cena (€)
  materiál + práca = spolu (€) materiál + práca = spolu (€)  
Motor – Car 44 2,96 + 0,00 = 2,96 100,92 + 35,00 = 135,92 182,92
AT 39,6 5,00 + 6,96 = 11,99 101,00 + 24,36 = 125,28 176,82
AWF Slovakia 25 4,00 + 10,00 = 14,00 96,00 + 36,00 = 132 171
PPC Team 17,4 4,94 + 6,96 = 11,90 100,92 + 34,80 = 135,72 169,96
Auto Car – BB 30 5,69 + 6,30 = 11,99 100,50 + 23,00 = 123,50 165,49
Autolux 20 4,00 + 7,00 = 11,00 100,92 + 28,00 = 128,92 159,92
Autoklub – PP 17,35 2,41 + 0 = 2,41 100,92 + 34,70 = 135,70 155,46
Target 18 4,80 + 6,96 = 11,76 100,92 + 24,36 = 125,28 155,04
Koľko si účtujú servisy Peugeotu – Peugeot 207 1.4i
Názov servisu Obec Normohodina (€)
France Tech Košice 32,4
PGT Prešov 32
Autoprofit Čadca 24
Peugeot Bratislava Bratislava 33,6
Fianal CD Bratislava 33,9
Dunauto Dunajská Streda 23,1
Auto Print Zvolen 30,35
Auto Lion Trenčín 31
 
Názov servisu Diagnostika motora (€) Výmena žiarovky H7 Výmena predných brzdových platničiek Celková cena (€)
  materiál + práca = spolu (€) materiál + práca = spolu (€)  
France Tech 42 6,50 + 0 = 6,50 74,64 + 24,00 = 98,64 147,14
PGT 32 4,92 + 6,40 = 11,30 74,64 + 25,60 = 100,24 143,54
Autoprofit 33 4,56 + 4,80 = 9,36 74,64 + 14,46 = 89,10 131,46
Peugeot Bratislava 13,44 4,56 + 6,72 = 11,28 74,70 + 30,24 = 104,94 129,66
Fianal CD 13,5 4,60 + 6,78 = 11,38 75,00 + 27,12 = 102,12 127
Dunauto 23,1 4,66 + 3,58 = 8,24 74,64 + 13,86 = 88,50 119,84
Auto Print 15 5,50 + 0 = 5,50 74,64 + 18,36 = 93,00 113,50
Auto Lion 15,5 4,56 + 0 = 4,56 74,64 + 13,79 = 88,43 108,49
17 debata chyba
Články podľa značiek