Veľký test zimných pneumatík I. Rozmer 185/60 R15 T

Ani tento rok neminuli výrobcov pneumatík prísne testy nemeckého autoklubu ADAC. Ten si vzal na mušku dva veľmi rozšírené rozmery zimných pneumatík – 185/60 R15 T a väčší 225/45 R17. Celkovo podrobil skúškam 32 plášťov. Venovať sa budeme najprv menšiemu z nich.

08.10.2013 12:00
Test zimných pneumatík 2013 - ADAC Foto:
Nemecký autoklub ADAC otestoval tento rok až 32 nových zimných pneumatík. Jedenásť z nich dosiahlo najlepšie hodnotenie. Štyri v testoch prepadli, najmä z dôvodu zlých výsledkov na mokrej vozovke.
debata (2)

Pneumatiky tejto veľkosti obúvajú na 15-palcové disky najmä menšie vozidlá. Od malého Citroënu C1 cez Škodu Fabia, Suzuki Swift, Toyotu Yaris či Renault Clio až po VW Polo a minivan Opel Agila či Renault Modus.

Výsledky boli tento rok veľmi uspokojivé. Zo sedemnástich testovaných plášťov získalo až sedem hodnotenie „dobré“ a ďalších sedem uspokojivé. Napriek tomu preukázali testy veľké rozdiely v jednotlivých vlastnostiach. Preto je veľmi dôležité, aby zákazník vedel, aké kritérium je preňho najdôležitejšie.

Ako najlepšia sa ukázala jednoznačne pneumatika Continental ContiWinterContact TS850. Continental exceloval vyváženou charakteristikou a jednými z najlepších výsledkov na mokrej, zasneženej aj namrznutej vozovke, teda v kritériách, ktoré majú v rámci testu veľkú váhu. Za touto pneumatikou nasledoval Dunlop Winterresponse¤2 s výborným hodnotením na mokrých a zasnežených povrchoch. Jeho veľkou prednosťou je však aj nízky valivý odpor znižujúci spotrebu paliva. Tretí Firestone Winterhawk 3, ale najmä Michelin Alpin A4 majú zas najsilnejšiu stránku v nízkej miere opotrebenia, čo predlžuje ich životnosť.

Test zimných pneumatík 2013 - ADAC Foto: ADAC
Test zimných pneumatík 2013 - ADAC Test zimných pneumatík 2013 - ADAC

Zvláštnosťou pneumatiky Nokian WR D3 sú zas excelentné vlastnosti na suchej vozovke, daňou je však vyššia hlučnosť a väčšie opotrebenie. Goodyear Ultra Grip 8 a Semperit Speed Grip 2 patria tiež do triedy najlepších, nemajú však žiadne extra silné, ale ani slabé stránky. Zato Semperit Speed-Grip 2 exceluje v nízkom valivom odpore.

V nižšej skupine pneumatík s hodnotením „uspokojivé“ dopadla najlepšie pneumatika Pirelli 190 Snow Control 3. Od plného skóre ju delili len mierne nedostatky na mokrej vozovke. Barum Polaris 3 zas mierne zaostával aj na suchom povrchu. GT Radial Champiro Winterpro k tomu pridal aj zaváhania na snehu. Pneumatike Falken HS-449 Eurowinter bolo zas osudné najväčšie opotrebenie z celého testovacieho poľa.

Pneumatika Nexen Eurowin 600 je jedinou s hodnotením „dostatočné“. Od lepšieho výsledku ju delia veľmi slabé vlastnosti na snehu, ktoré nedokázala vyvážiť ani najlepším hodnotením na suchej vozovke.

A nasledujú dva prepadáky, dokazujúce, že experimentovať s neznačkovými zimnými pneumatikami sa neoplatí, hoci cena je jednoznačne lákavá. Plášť Kormoran Snowpro b2 sa predviedol vo veľmi zlom svetle na suchej, mokrej a dokonca aj zasneženej vozovke. V teste prepadla aj pneumatika Marangoni 4 Winter E +, ktorá k negatívnemu hodnoteniu na mokrej, zľadovatenej a zasneženej vozovke pridala ešte aj veľký valivý odpor. ADAC uvádza, že na testovacom Volkswagene Polo to predstavovalo zvýšenie spotreby až o 0,4 litra na 100 km.

Aj tento rok použil ADAC nový spôsob hodnotenia. Celková známka už nie je matematickým priemerom výsledkov v jednotlivých kritériách. Za celkové hodnotenie sa berie najhorší výsledok v jednom z dôležitých kategórií. V prípade, že rovnaké hodnotenie získajú viaceré pneumatiky, v tabuľke sú zoradené abecedne.

Ako sa testuje

Kritériami testu pneumatík ADAC sú jazdné vlastnosti za sucha, za mokra, na snehu, na ľade, hlučnosť, valivý odpor a opotrebenie. Výsledky známkované školskou stupnicou tak dávajú veľmi dobrý obraz o charakteristike každého plášťa. To umožňuje rozhodnúť sa pre kritérium, ktoré považujete pre vás za kľúčové. Môžete dať prednosť napríklad dlhšej životnosti pred komfortom, alebo sa rozhodnúť pre pneumatiku s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami na suchu a na mokrej vozovke, ak predpokladáte, že väčšinu zimných kilometrov neabsolvujete na snehu či ľade. Ak sa vás testovaný rozmer netýka, môžete sa orientovať podľa názvu dezénu. Každý typ pneumatiky sa totiž vyrába vo viacerých rozmerových kategóriách.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #test zimných pneumatík 2013
Články podľa značiek