Vlani absolvovalo crashtesty celkom 33 nových áut v štyroch hlavných hodnotiacich kritériách. Tak ako každý rok zostavilo Euro NCAP rebríček najbezpečnejších vozidiel podľa kategórií. Nepochybne najväčším prekvapením sa stal čínsky Qoros 3 Sedan, ktorý získal zlato v triede kompaktných rodinných vozidiel a vôbec najlepší výsledok za minulý rok.
A nie zadarmo. Z maxima 100 % má na konte až 88. Qoros sa tak stal prvou vážnou hrozbou z ríše stredu, ktorá dáva tušiť potenciál čínskeho automobilového priemyslu.
Tešiť sa môžu aj v Renaulte. Ich elektromobil Renault Zoe ovládol celkovým bezpečnostným priemerom 82 % kategóriu supermini, teda malých mestských áut. Francúzskych inžinierom to môže robiť dobre o to viac, že renomovaný konkurent, revolučný elektromobil BMW i3, nedosiahol na viac ako na štyri hviezdičky.

Malým MPV, aspoň podľa kategorizácie Euro NCAP, zas kraľuje dvojica celkom odlišných vozidiel. Kórejská Kia Carens a osobná verzia dodávky Ford Tourneo Connect so zhodným výsledkom 83 %. Zvláštnu pochvalu si však z tejto dvojice zaslúži najmä Ford, pretože v Tourneu adaptoval v kategórii dodávok ako prvý moderné asistenčné systémy, typické zatiaľ len pre osobné autá.
Od Lexusu IS 300h v triede veľkých rodinných áut sa päť hviezdičiek, za ktorými stojí ochrana vyjadrená 85 percentami, akosi očakávala, ale potom sú tu ešte dvaja ďalší medailisti, ktorých výsledky možno zaradiť do kategórie milých prekvapení.
V prvom rade je to nový Jeep Cherokee, ktorý je historicky prvým Jeepom s päťhviezdičkovým skóre v testoch Euro NCA. Potvrdil to excelentným výsledkom 83 % v triede malých SUV. Tým ďalším prekvapením je taliansky luxusný športový sedan Maserati Ghibli s percentuálnou ochranou 86 %.

Ak si myslíte, že zisk piatich hviezdičiek je dnes samozrejmosťou, ste na omyle. Dôkazom je niekoľko modelov, ktoré na ne vlani jednoducho nemali. A pritom ide o úplné novinky renomovaných značiek.
So štyrmi hviezdičkami skončili Nissan Note, Ford Eco Sport, Mitsubishi Mirage, elektromobil BMW i3, Opel Adam, Dacia Sandero, ale aj Mercedes-Benz Citan, ktorý možno označiť za „trapas roka“. Táto mini dodávka z dielne Renaultu a so stuttgartskou hviezdou na kapote si totiž štyri hviezdy vyslúžila až po trojhviezdičkovom reparáte. Horšie skončil už len trojviezdičkový Nissan Evalia.
A ľahšie to veru výrobcovia áut nebudú mať ani v budúcnosti. Rok 2014 znamená opätovné sprísnenie metodiky posudzovania bezpečnosti. Do systému hodnotenia budú totiž zahrnuté najmodernejšie asistenčné systémy, zvlášť systém automatického núdzového brzdenia, varovanie pred kolíziou, udržiavanie v jazdnom pruhu a upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu. Euro NCAP tým chce motivovať výrobcov k sériovej ponuke týchto systémov.
Najbezpečnejšie autá za rok 2013 (Euro NCAP 2013) | ||
---|---|---|
Trieda | Víťaz | Skóre |
Supermini | Renault Zoe | 82 % |
Malé rodinné autá | Qoros sedan | 88 % |
Veľké rodinné autá | Lexus IS 300h | 85 % |
MPV | Kia Carens | 83 % |
MPV | Ford Tourneo | 83 % |
Malé SUV | Jeep Cherokee | 83 % |
Luxusné autá | Maserati Ghibli | 86 % |