J.D. Power: Spokojnosť Američanov s autami klesla. Downsizing je ako bumerang

Najnovšie výsledky prieskumu americkej spoločnosti J.D. Power ukazujú, že po prvýkrát od roku 1998 spoľahlivosť áut v USA klesla. Na vine sú maloobjemové benzínové motory a nové dvojspojkové prevodovky.

19.02.2014 12:00
J.D. Power - logo Foto:
Tohtoročné výsledky spokojnosti mnohé z automobiliek nepotešili. Priemerný počet porúch na sto vozidiel vzrástol zo 126 na 133.
debata (7)

Prieskum Vehicle Ownership Satisfaction Study (VDS) síce mnohí kritizujú za subjektívnosť, keďže vozidlá hodnotia na rozdiel od rebríčka TUV Report samotní majitelia, lenže práve subjektívny dojem hrá čoraz dôležitejšiu úlohu pri rozhodovaní o výbere vozidla. Rebríček teda kopíruje myslenie zákazníkov a výrobcom nie je rozhodne ľahostajný. Tohtoročná štúdia vychádza z odpovedí 41 000 amerických majiteľov vozidiel, ktoré boli vyrobené v roku 2011.

Ide teda o tri roky staré vozidlá. Výsledná známka obsahuje hodnotenie štyroch základných aspektov – užívateľská spokojnosť so samotným vozidlom (27 %), kvalita a spoľahlivosť (24 %), prevádzkové a servisné náklady (25 %), a servisné služby(23 %). Najnovšie výsledky označil viceprezident organizácie David Sargent za krok späť. Po prvý raz od roku 1998 došlo totiž k nárastu nespokojnosti. Majitelia teda tvrdia, že ich autá sú menej spoľahlivé a majú viac porúch. Spoľahlivosť sa vyjadruje jednotkou PP100 (Problems Per 100 Vehicles), čo znamená počet problémov na 100 vozidiel. V porovnaní s vlaňajším priemerom 126 PP100 vzrástlo toto číslo na 133. To je nárast „poruchovosti“ o šesť percent.

Hviezdou spokojnosti je opäť Lexus. Patrí mu... Foto: Lexus
Lexus-GS 450h Hviezdou spokojnosti je opäť Lexus. Patrí mu celkové víťazstvo, ale aj tri prvé miesta v hodnotení modelov podľa tried. Zaslúžili sa o to modelové rady LS, ES aj GS.

Ukázalo sa, že hlavnou príčinou zhoršenia sú prekvapujúco benzínové motory a automatické prevodovky. Z medziročného nárastu o 7 PP100 majú na svedomí práve ony rovných šesť. Sťažujú sa najmä majitelia moderných maloobjemových 4-valcových motorov, kde poruchy narástli až o 10 PP100. Dobre však zo štatistík nevychádzajú ani veľkoobjemové turbodiesle. Naopak, najspokojnejší sú majitelia s veľkými šesť- či 8-valcovými motormi, teda americkou klasikou.

Zdá sa, že automobilkám sa začína ako bumerang vracať ich snaha o radikálne zníženie spotreby, konkrétne downsizing, ktorý viedol k zmene konštrukcie motorov. „Automobilky stále hľadajú spôsob zníženia spotreby, čo je pre zákazníkov zväčša hlavné kritérium pri výbere, musia si však dávať pozor na to, aby neobetovali kvalitu, hovorí k téme David Sargent. Výsledky, kde narástol počet sťažností na zníženie výkonu, zaseknutie motora či zníženie komfortu radenia, však hovoria o presnom opaku.

Skokanom roka v kvalite je Jaguar. Z konca... Foto: Jaguar
Jaguar XF 2009 Skokanom roka v kvalite je Jaguar. Z konca tabuľky sa prepracoval nad priemer.

Čiastočne sú však výsledky ovplyvnené subjektívnym faktorom. Podľa J.D. Power viedol totiž downsizing k negatívnemu vnímaniu týchto motorov zo strany zákazníkov. „Ak jazdíte celý život na autách s motormi V6 alebo V8 a potom presadnete do preplňovaného 4-valca, nemáte z toho dobrý pocit,“ povedal Sargent. „Motory a prevodovky sú nastavené tak, aby sa zvýšila ich účinnosť, ale majitelia to vnímajú často ako mechanický problém.“ Sťažnosti smerovali k neskorým reakciám agregátov na požiadavku akcelerácie a k hrubému radeniu automatických prevodoviek. Samozrejme, tých dvojspojkových.

Podľa Sargenta by mohli konštruktéri motorov a prevodoviek jednoducho povedať, že nejde o poruchy, ale vlastnosti vozidla. Lenže ak to zákazník vníma ako problém, tak to problém je. Ako príklad sa uvádzajú dvojspojkové prevodovky PowerShift, ktoré v roku 2011 zaviedol Ford do modelov Fiesta a Focus, a ktoré neboli dobre prijaté zákazníkmi. Zákazníci si tiež sťažovali na štart-stop systém. Ford si tak pohoršil o 13 PPS v porovnaní s vlaňajšími výsledkami. O tomto probléme by vedel hovoriť napríklad aj Nissan, ktorý sa v súčasnosti stretáva s negatívnym ohlasom na kontinuálne prevodovky XTronic CVT. Sú síce spoľahlivé, ale majitelia od nich očakávali podobné správanie ako pri klasických automatoch s hydrodynamickými meničmi. A to sa nestalo.

Prepadákom je tento rok Mini. V hodnotení... Foto: Mini
Mini Countryman 2011 Prepadákom je tento rok Mini. V hodnotení značiek mu patrí posledné, 32. miesto. Paradoxne však jeho model Mini Cooper zvíťazil v triede kompaktných športových áut.

Tento problém sa týka v USA prakticky všetkých značiek, ktoré prešli na downsizing a používajú nové dvojspojkové či kontinuálne prevodovky. Okrem Fordu (motory EcoBoost) a Nissanu napríklad aj koncernu Volkswagen či Opela, ktorý v USA operuje pod značkou Buick. A tak vyzerá aj výsledný rebríček spoľahlivosti či spokojnosti J.D. Power 2014. Došlo v ňom k pomerne veľkým pohybom. Pätnásť značiek si svoje postavenie zlepšilo, pätnásť zaznamenalo zhoršenie a jedna značka ostala na pôvodnej úrovni. Domáce značky mali priemer 138 PP100 a značky z dovozu 130 PP100. Vlani bol tento rozdiel 10 PP100, čo znamená, že kvalita medzi zahraničnými a domácimi výrobcami sa vyrovnáva.

Paradoxne, značky, ktoré si pohoršili, akými sú Ford, Hyundai alebo Nissan, predali v USA viac vozidiel ako tie, ktoré si polepšili (Jaguar, Land Rover…) Ako to teda dopadlo? Na čele stojí neohroziteľný Lexus s výsledkom 68 PP100, čo je polovičná hodnota tohtoročného priemeru. Lexus napokon zvíťazil aj v predošlých dvoch ročníkoch a s krátkym výpadkom v rokoch 2009 až 2011 kraľoval súťaži celých 14 predchádzajúcich rokov. Výsledok Lexusu je dokonca lepší ako vlani (71 PP100). Zlepšenia sa dočkal aj druhý Mercedes–Benz, ktorý si polepšil zo 115 na 104 PP100. I tak je jeho výsledok na míle vzdialený Lexusu. Podobne ako 107 PP100 Cadillacu, ktorý skončil na tretej priečke.

Rebríček spoľahlivosti podľa značiek (J.D. Power 2014)

J.D.Power VDS 2014 Foto: J.D.Power
J.D.Power VDS 2014 J.D.Power VDS 2014

Zlepšenie sa týka aj Acury (Honda) a Buicku. No najväčšími skokanmi v tabuľkách sú nepochybne britský Jaguar a Land Rover. Britská mačka sa prepracovala z konca tabuľky na 16. priečku, keď zlepšila svoj výsledok zo 164 na 132 PP100, čo je nad tohtoročným priemerom. Podobne Land Rover si z vlaňajších 220 PP100, čo ho degradovalo na absolútne posledné miesto tabuľky, zlepšil výsledok na 179 PP100. No i tak ostáva v spodnej časti spektra.

Naopak, nedarilo sa napríklad Porsche, ktoré sa v európskych štatistikách umiestňuje vždy na čele tabuliek. Tento rok malo 125 porúch na 100 vozidiel, čo je obrovský nárast v porovnaní s vlaňajšími 94 PP100 a celkové zhoršenie až o 25 %! Pravdepodobne to má na svedomí Cayenne druhej generácie, ktorý bol v roku 2011 na americkom trhu ešte stále nováčikom. Aj tak to však stačilo na deviate miesto. Rovnako brutálny pád zaznamenalo britské Mini, tentoraz však hovoríme o konci tabuľky. Ťažko tomu uveriť, no táto prémiová značka pod krídlami BMW skončila v rebríčku 32 výrobcov na absolútne poslednom mieste.

Najspoľahlivejšie osobné autá podľa tried (J.D. Power 2014)

J.D.Power VDS 2014 Foto: J.D.Power
J.D.Power VDS 2014 J.D.Power VDS 2014

Rebríček J.D. Power síce mapuje názory amerických majiteľov vozidiel, no pre Európu nie je úplne bezpredmetný. Mnohé značky operujúce v USA sú totiž globálnymi výrobcami. Nájdeme tu teda logá a modely, ktoré poznáme aj z európskych ciest. V Európe silné značky ako Volkswagen, Audi, Ford, Hyundai, Kia alebo Volvo sa však nemajú čím pýšiť. Všetky skončili v USA až v druhej polovici tabuľky. Taký VW napríklad až na 25. mieste s poruchovosťou 158 PP100. Horší bol už len Hyundai na 28. priečke (169 PP100). Naopak, darilo sa okrem spomínaného Mercedesu či Lexusu aj Honde, Toyote a Subaru. Mazda a Chevrolet skončili aspoň nad priemerom triedy.

Prvé miesta v hodnotení modelov podľa tried si rozobrala Toyota (Camry), Honda (Fit), Cadillac (DTS), Lexus (LS, ES, GS), Chevrolet (Volt, Camaro), Buick (Lucerne) a prekvapujúco aj Mini s modelom Cooper, čo naznačuje, že za katastrofálnym výsledkom značky stojí pravdepodobne Countryman.

Najspoľahlivejšie SUV a MPV (J.D. Power 2014)

J.D.Power VDS 2014 Foto: J.D.Power
J.D.Power VDS 2014 J.D.Power VDS 2014

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #spoľahlivosť vozidiel #J.D. Power
Články podľa značiek