Rebríček britského experta na ceny síce vychádza z pomerov vo Veľkej Británii, ale vzhľadom na ponuku vozidiel, ktorá sa od ostatnej Európy (s výnimkou pravostranného riadenia) prakticky nelíši, nemusí byť irelevantný ani pre nás. Samozrejme, svoje zohráva imidž „domáceho výrobcu“, a tak neprekvapí, že podľa Glass's sa najmenšou ročnou stratou hodnoty vyznačuje Mini a Land Rover. Lenže ani to nie je zákon. Taký Jaguar je tiež britský, ale umiestnil sa až na 25. mieste.
Ale pekne po poriadku. Glass's vypočítal ročnú stratu hodnoty jednotlivých značiek podľa priemeru straty hodnoty ich vozidiel po jednom, troch, piatich a siedmich rokoch. Výsledky zoradil od značiek s najmenšou až po značky s najväčšou stratou. Na čele rebríčka je Mini, ktorého hodnota ročne padne len o 16,4 % a za ním Land Rover, ktorý stráca každý rok presne 17 % zostatkovej ceny. Tu sa však vedenie Británie končí. Nasledujú totiž japonské značky Toyota a Honda.
Veľmi dobrú reputáciu má z tohto pohľadu aj koncern Volkswagen. Logá VW, Audi, Seat a Škoda sa totiž dostali do prvej desiatky. Škoda ju vlastne uzatvára s ročnou stratou 20,3 %. Je na tom napríklad lepšie ako Nisssan, Mercedes-Benz, Kia, Suzuki, BMW, Ford či dokonca Lexus, ktorý skončil na 19. a Subaru na 20. priečke. V prvej desiatke však nájdeme prekvapivo aj šiesty Smart a siedmy Jeep. Americká terénna ikona je na čele rebríčka ale naozaj výnimkou.
Autá z USA totiž všeobecne preukázali najväčšiu stratu hodnoty. Na modeloch Chevroletu či Chrysleru stratíte ročne viac ako 26 % ceny. Chváliť čím sa nemajú ani Francúzi. V tretej desiatke z 34 značiek nájdeme kompletné francúzske trio – Citroën, Peugeot a Renault. Delí sa tu o miesta s Volvom, Hyundaiom, Jaguarom, Oplom (Vauxhall), kórejským SsangYongom či Alfou Romeo.
Čo z takéhoto rebríčka vyplýva? Ak chcete ušetriť, zvoľte si pri kúpe auta značku, ktorá si s vekom drží hodnotu. Všetky ostatné náklady spojené s vlastníctvom a prevádzkou vozidla sú totiž vo všeobecnosti nižšie ako samotná strata hodnoty.
Koľko strácajú autá na hodnote | ||
---|---|---|
Poradie | Značka | Ročná strata hodnoty |
1. | Mini | – 16,4 % |
2. | Land Rover | – 17,0 % |
3. | Toyota | – 17,5 % |
4. | Honda | – 17,9 % |
5. | Volkswagen | – 18,3 % |
6. | Smart | – 18,6 % |
7. | Jeep | – 18,8 % |
8. | Audi | – 19,5 % |
9. | Seat | – 19,6 % |
10. | Škoda | – 20,3 % |
11. | Nissan | – 20,3 % |
12. | Mercedes | – 20,6 % |
13. | Kia | – 0,8 % |
14. | Suzuki | – 21,0 % |
15. | Mitsubishi | 21,3 % |
16. | BMW | – 21,5 % |
7. | Mazda | – 21,5 % |
18. | Ford | – 21,8 % |
19. | Lexus | – 22,1 % |
20. | Subaru | – 22,3 % |
21. | Fiat | – 22,3 % |
22. | Volvo | – 22,4 % |
23. | Citroën | – 22,5 % |
24. | Hyundai | – 23,2 % |
25. | Jaguar | – 23,2 % |
26. | Peugeot | – 23,2 % |
27. | Vauxhall | – 23,5 % |
28. | SsangYong | – 23,5 % |
29. | Perodua | – 24,6 % |
30. | Renault | – 24,7 % |
31. | Alfa Romeo | – 24,8 % |
32. | Proton | – 26,1 % |
33. | Chevrolet | – 26,3 % |
34. | Chrysler | – 26,60 % |