Koľko strácajú autá s vekom na hodnote? Zisťoval britský Glass's

Vlastníctvo auta znamená veľké náklady. Najväčšou položkou, ktorá zaťaží váš rozpočet, je však samotná strata hodnoty vozidla. Nie každá značka je na tom ale rovnako. Pozrite si rebríček britskej spoločnosti Glass's, ktorá zoradila 34 výrobcov práve podľa tohto kritéria.

04.05.2014 07:00
debata (41)
Mini je síce drahý tovar, ale podľa britskej... Foto: Mini
Glass's - strata hodnoty Mini je síce drahý tovar, ale podľa britskej spoločnosti Glass's zaň po jednom, troch, piatich či siedmich rokoch dostanete pri druhotnom predaji najviac peňazí. Priemerne ročne stratíte len 16,4 %.

Rebríček britského experta na ceny síce vychádza z pomerov vo Veľkej Británii, ale vzhľadom na ponuku vozidiel, ktorá sa od ostatnej Európy (s výnimkou pravostranného riadenia) prakticky nelíši, nemusí byť irelevantný ani pre nás. Samozrejme, svoje zohráva imidž „domáceho výrobcu“, a tak neprekvapí, že podľa Glass's sa najmenšou ročnou stratou hodnoty vyznačuje Mini a Land Rover. Lenže ani to nie je zákon. Taký Jaguar je tiež britský, ale umiestnil sa až na 25. mieste.

Ale pekne po poriadku. Glass's vypočítal ročnú stratu hodnoty jednotlivých značiek podľa priemeru straty hodnoty ich vozidiel po jednom, troch, piatich a siedmich rokoch. Výsledky zoradil od značiek s najmenšou až po značky s najväčšou stratou. Na čele rebríčka je Mini, ktorého hodnota ročne padne len o 16,4 % a za ním Land Rover, ktorý stráca každý rok presne 17 % zostatkovej ceny. Tu sa však vedenie Británie končí. Nasledujú totiž japonské značky Toyota a Honda.

Opačne je na tom Chrysler. Každý ďalší rok jeho... Foto: Chrysler
Glass's - strata hodnoty Opačne je na tom Chrysler. Každý ďalší rok jeho vlastníctva vás stojí 26,6 % zostatkovej ceny.

Veľmi dobrú reputáciu má z tohto pohľadu aj koncern Volkswagen. Logá VW, Audi, Seat a Škoda sa totiž dostali do prvej desiatky. Škoda ju vlastne uzatvára s ročnou stratou 20,3 %. Je na tom napríklad lepšie ako Nisssan, Mercedes-Benz, Kia, Suzuki, BMW, Ford či dokonca Lexus, ktorý skončil na 19. a Subaru na 20. priečke. V prvej desiatke však nájdeme prekvapivo aj šiesty Smart a siedmy Jeep. Americká terénna ikona je na čele rebríčka ale naozaj výnimkou.

Autá z USA totiž všeobecne preukázali najväčšiu stratu hodnoty. Na modeloch Chevroletu či Chrysleru stratíte ročne viac ako 26 % ceny. Chváliť čím sa nemajú ani Francúzi. V tretej desiatke z 34 značiek nájdeme kompletné francúzske trio – Citroën, Peugeot a Renault. Delí sa tu o miesta s Volvom, Hyundaiom, Jaguarom, Oplom (Vauxhall), kórejským SsangYongom či Alfou Romeo.

Čo z takéhoto rebríčka vyplýva? Ak chcete ušetriť, zvoľte si pri kúpe auta značku, ktorá si s vekom drží hodnotu. Všetky ostatné náklady spojené s vlastníctvom a prevádzkou vozidla sú totiž vo všeobecnosti nižšie ako samotná strata hodnoty.

Koľko strácajú autá na hodnote
Poradie Značka Ročná strata hodnoty
1. Mini – 16,4 %
2. Land Rover – 17,0 %
3. Toyota – 17,5 %
4. Honda – 17,9 %
5. Volkswagen – 18,3 %
6. Smart – 18,6 %
7. Jeep – 18,8 %
8. Audi – 19,5 %
9. Seat – 19,6 %
10. Škoda – 20,3 %
11. Nissan – 20,3 %
12. Mercedes – 20,6 %
13. Kia – 0,8 %
14. Suzuki – 21,0 %
15. Mitsubishi 21,3 %
16. BMW – 21,5 %
7. Mazda – 21,5 %
18. Ford – 21,8 %
19. Lexus – 22,1 %
20. Subaru – 22,3 %
21. Fiat – 22,3 %
22. Volvo – 22,4 %
23. Citroën – 22,5 %
24. Hyundai – 23,2 %
25. Jaguar – 23,2 %
26. Peugeot – 23,2 %
27. Vauxhall – 23,5 %
28. SsangYong – 23,5 %
29. Perodua – 24,6 %
30. Renault – 24,7 %
31. Alfa Romeo – 24,8 %
32. Proton – 26,1 %
33. Chevrolet – 26,3 %
34. Chrysler – 26,60 %

© Autorské práva vyhradené

41 debata chyba
Viac na túto tému: #Glass's #strata hodnoty
Články podľa značiek