Nové autá podstupujúce nárazové testy to dnes nemajú vôbec jednoduché. S príchodom tohto roka došlo totiž k ďalšiemu sprísneniu metodiky výpočtu bezpečnostných vlastností vozidiel. Doteraz mala totiž ochrana dospelých na celkovej známke 50 % podiel, ochrana detí a chodcov po 20 % a zvyšných desať percent pripadlo na asistenčné systémy. Ako však Euro NCAP sľubovalo, postupne vyrovnáva rozdiely medzi jednotlivými kategóriami.
Zvýšil sa najmä podiel asistenčných systémov z 10 na 20 %, pričom podiel ochrany dospelej posádky klesol na 40 %. Po dvadsať percent ostáva ochrane detí a ochrane chodcov. Získať plné skóre tak rozhodne nie je a nebude samozrejmé. Situáciu sťažuje aj nové pravidlo, ktoré od automobiliek vyžaduje prítomnosti systému automatického brzdenia. To je v podstate podmienka zisku piatich hviezdičiek.
Podobne ako systém na upozornenie nedobrovoľného opustenia jazdného pruhu či varovanie pred nebezpečne malou vzdialenosťou od vpredu idúceho vozidla. To všetko dnes mieša karty vo výpočte celkovej známky. Napriek tomu sa z troch vozidiel, ktoré majú tohtoročné crash testy za sebou, dvom (Mercedes-Benz C, Nissan Qashqai) podarilo uspieť a zaknihovať plné skóre piatich hviezdičiek. Hyundai i10 doplatil práve na nové pravidlá.
Podľa celkového váženého priemeru získali Mercedes-Benz triedy C a Nissan Qashqai v celkovom výsledku zhodne 82 %. Mercedes však dominoval nad Qashqaiom tak v ochrane dospelých, ochrane detí aj v ochrane chodcov. Paradoxne, viac percent si za asistenčné systémy odniesol Nissan Qashqai. Až 77 % v porovnaní so sedemdesiatimi pre Mercedes-Benz C. Obe vozidlá pritom ponúkajú systémy automatického brzdenia len za príplatok.
Najväčšou slabinou Qashqaia je ochrana chodcov (69 %) z dôvodu „prílišnej“ tuhosti čelných stĺpikov. Tu mal Mercedes-Benz C v zálohe účinný liek v podobe aktívnej kapoty, ktorá zmierňuje riziko zranenia hlavy, aj keď jej predná hrana predstavuje nebezpečenstvo zranenia panvy chodca. Samozrejme, malý Hyundai nemohol tejto dvojici konkurovať, zvlášť ak nemohol počítať so systémom automatického brzdenia, ktorý nie je vôbec k dispozícii. V tejto kategórii tak získal len 56 %.
Mal však aj ďalší problém. Počas analýzy bočného nárazu komisári Euro NCAP zistili, že došlo k pootvoreniu zadných dverí na strane nárazu chybou zle navrhnutej zámky. To sa nezaobišlo bez penále. Inak Hyundai i10 preukázal vzhľadom na svoje rozmery veľmi slušnú ochranu dospelej posádky, detí a dokonca aj chodcov, kde dosiahol lepší výsledok ako Nisan Qashqai. Štvorhviezdičkové skóre mu však nesmieme mať za zlé. Podobne by asi dopadla väčšina vlani testovaných áut, ak by nestihli uskutočniť skúšky do decembra.
Výsledky Euro NCAP (marec, máj 2014) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Model | počet hviezdičiek | dospelí | deti | chodci | asistent. systémy | priemer | |
Hyundai i10 | 4 | 79 % | 80 % | 71 % | 56 % | 75 % | |
Mercedes-Benz C | 5 | 92 % | 84 % | 77 % | 70 % | 85 % | |
Nissan Qashqai | 5 | 88 % | 83 % | 69 % | 79 % | 82 % |