Euro NCAP: Bariérove testy mikroáut dopadli katastrofou

Nárazové testy miniatúrnych vozidiel quadricycle, teda čiastočne alebo úplne karosovaných štvorkoliek, priniesli šokujúce odhalenie. Prežiť ťažkú haváriu sa dá len zázrakom.

09.06.2014 12:00
Tazzari Zero Foto:
Takzvané ťažké štvorkolky s hmotnosťou vyššou ako 350 kg a dosahujúce rýchlosť vyššiu ako 45 km/h sa ukázali v crashtestoch vo veľmi zlom svetle. Také Tazzari Zero pritom dokáže uháňať až rýchlosťou 100 km/h.
debata (3)

Najnovšia séria nárazových testov Euro NCA je trochu odlišná od tých predchádzajúcich. Experti si totiž tentoraz vzali na mušku kategóriu mikrovozidiel, pri ktorých nepotrebuje vodičský preukaz pre osobné autá. Takzvané quadricycles sa rozdeľujú do dvoch kategórii – na ľahké „štvorkolky“ L6e a na ťažké „štvorkolky“ L7e. Pri tých väčších je hmotnosť vyššia ako 350 kg. Samozrejme, výraz „štvorkolka“ neznamená , že ide o vozidlá s pohonom oboch náprav.

Sú to ekologické mestské dopravné prostriedky, vytvárajúce prechod medzi motocyklami a klasickými osobnými autami. A sú stále populárnejšie. Problémom však je, že niektoré z nich sa tvária takmer ako autá, podobné Smartu Fortwo alebo Toyote iQ. To môže viesť k predstave, že sa na ne vzťahujú rovnaké bezpečnostné kritériá. Lenže tak to nie je. Pre quadricycles, hoci sú legálne schválené do premávky, platia nižšie normy. Čo to znamená pre ich majiteľov? To ukázali nárazové testy štyroch veľmi rozšírenejších modelov.

Tazzari Zero Foto: Tazzari
Tazzari Zero Tazzari Zero
Tazzari Zero dosahuje rýchlosť až 100 km/h, pre... Foto: Tazzari
Tazzari Zero Tazzari Zero dosahuje rýchlosť až 100 km/h, pre posádku to však znamená v prípade nárazu istú smrť. Už pri rýchlosti 50 km/h sa mu totiž odtrhnú bezpečnostné pásy a box s batériami sa posunie smerom do interiéru.

Euro NCAP si zobralo do parády Ligier IXO JS Line, golfový vozík Club Car Villager, Tazzari Zero a Renault Twizy. S výnimkou Ligieru, ktorý používa spaľovací motor, boli ostatné štvorkolky elektromobilmi. Všetky patria do kategórie (L7e), teda ťažkých štvorkoliek, ktorých rýchlosť môže byť vyššia ako 45 km/h. Napríklad také Tazzari Zerro dosahuje až 100 km/h. Ale povedzme rovno, na nešťastie.

Čelný náraz pri rýchlosti 50 km/h s plným prekrytím a bočný náraz bariérou pohybujúcou sa rýchlosťou 50 km/h totiž preukázali, že ani jeden z modelov neposkytuje posádke dostatočnú ochranu, respektíve, že havárie môžu viesť k fatálnym zraneniam. A to je spomínaná metodika crashtestov miernejšia než pri klasických osobných autách. Aj preto nemožno výsledky porovnávať s hviezdičkami Euro NCAP.

Club Car Villager. Foto: Club Car
Club Car Villager Club Car Villager.
Golfový vozík Club Car Villager je na tom... Foto: Club Car
Club Car Villager Golfový vozík Club Car Villager je na tom naozaj biedne. Jeho volant sa pri náraze posunul až o pol metra smerom k vodičovi a došlo aj k deformácii štruktúry celého skeletu.

Tentoraz sa hodnotilo pomocou bodov. Každé z vozidiel ich mohlo získať 32 – 16 za čelný a 16 za bočný náraz. Lenže, ako sa ukázalo, takáto stupnica je pre tieto štvorkolky nedosiahnuteľná. Tak napríklad Club Car Villager a Ligier IXO JS získali pri čelnom náraze len po dva body. V Club Car Villager došlo k totálnej deštrukcii štruktúry a posunutiu volantu až o 50 cm smerom k hrudníku vodiča. Pri bočnom náraze sa figurína dokonca vysunula mimo obrysu vozidla, čo by viedlo k ďalším poraneniam pri kontakte s iným vozidlom.

Ešte odstrašujúcejší je Ligier IXO JS, hoci práve on sa so svojou uzavretou karosériou tvári ako plnohodnotné malé auto. Pri čelnom náraze to jeho štruktúra jednoducho nevydržala. Došlo takmer k oddeleniu spodného stĺpika dverí a rámu okna. Sedadlo vodiča sa posunulo vpred a volant vzad. Pri bočnom náraze sa odlomili dvere, praskol stredový stĺpik, ktorý odtrhol sedadlo vodiča a k tomu všetkému sa otvorilo veko kufra. Ani ďalší dvaja adepti na tom neboli oveľa lepšie, hoci bodov bolo o čosi viac. Posúďte sami.

Ligier IXO Foto: Ligier
Ligier IXO Ligier IXO
Ligier IXO JS sa síce tvári ako malý automobil... Foto: Ligier
Ligier IXO Ligier IXO JS sa síce tvári ako malý automobil s uzavretou karosériou, no tá sa pri náraze doslova rozpadne. Pri tom bočnom sa dokonca odtrhne sedadlo vodiča.

V Tazzari Zero sa pri čelnom náraze pretrhli bezpečnostné pásy (!), čo vydalo vodiča napospas fyzikálnym zákonom. A navyše sa box s akumulátormi posunul smerom do interiéru. A to dosahuje Tazzari dvojnásobnú maximálnu rýchlosť, pri akej sa test uskutočnil. Bočný náraz zas znamená odtrhnutie dverí. Taký Renault Twizy však pre istotu žiadne dvere nemá, a tak sa nemožno čudovať, že pri bočnom náraze došlo opäť k vychýleniu figuríny mimo obrysu vozidla a navyše k ohrozeniu z odletujúcich úlomkov karosérie.

Kým bočný náraz znamenal pre Twizy ťažkú ranu, počas čelného nárazu sa mu darilo najlepšie zo všetkých. No aj to len relatívne. Dosiahol totiž iba šesť zo šestnástich bodov. Pomohol štvorbodový bezpečnostný pás vodiča (vzadu je trojbodový) a airbag. Na druhej strane prišli jeho nohy do kontaktu s tvrdou štruktúrou palubnej dosky a vysoké zaťaženie preukázala aj krčná chrbtica.

Renault Twizy Foto: Renault
Renault Twizy Renault Twizy
Renault Twizy síce pri čelnom náraze relatívne... Foto: Renault
Renault Twizy Renault Twizy síce pri čelnom náraze relatívne uspel, ten bočný mu však robil veľké problémy. Figurína sa vychýlila mimo vozidla. Dvere jednoducho chýbajú.

Euro NCAP preto zdôrazňuje, že pri kúpe takéhoto typu automobilu by mali vziať zákazníci na vedomie, že pre ne platia nižšie bezpečnostné štandardy. Taký Smart Fortwo však už musí spĺňať kritériá osobných áut. Podľa Antonia Avenosa, výkonného riaditeľa Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, by sa mali tieto rozdiely v budúcnosti zmazávať. Podľa neho totiž len prísnejšie predpisy môžu priniesť posádkam štvorkoliek vyššiu úroveň bezpečnosti.

Ako dopadli testy štvorkoliek Euro NCAP

Model Čelný náraz (body) Bočný náraz (body) Spolu (body)
Renault Twizy 6/16 7/16 13/32
Tazzari Zero 4/16 8/16 12/32
Club Car Villager 2/16 9/16 11/32
Ligier IXO JS 2/16 7,9/16 9,9/32

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Tazzari Zero #Ligier IXO #Club Car Villager #Renault Twizy
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek