Najnovšia séria nárazových testov Euro NCA je trochu odlišná od tých predchádzajúcich. Experti si totiž tentoraz vzali na mušku kategóriu mikrovozidiel, pri ktorých nepotrebuje vodičský preukaz pre osobné autá. Takzvané quadricycles sa rozdeľujú do dvoch kategórii – na ľahké „štvorkolky“ L6e a na ťažké „štvorkolky“ L7e. Pri tých väčších je hmotnosť vyššia ako 350 kg. Samozrejme, výraz „štvorkolka“ neznamená , že ide o vozidlá s pohonom oboch náprav.
Sú to ekologické mestské dopravné prostriedky, vytvárajúce prechod medzi motocyklami a klasickými osobnými autami. A sú stále populárnejšie. Problémom však je, že niektoré z nich sa tvária takmer ako autá, podobné Smartu Fortwo alebo Toyote iQ. To môže viesť k predstave, že sa na ne vzťahujú rovnaké bezpečnostné kritériá. Lenže tak to nie je. Pre quadricycles, hoci sú legálne schválené do premávky, platia nižšie normy. Čo to znamená pre ich majiteľov? To ukázali nárazové testy štyroch veľmi rozšírenejších modelov.


Euro NCAP si zobralo do parády Ligier IXO JS Line, golfový vozík Club Car Villager, Tazzari Zero a Renault Twizy. S výnimkou Ligieru, ktorý používa spaľovací motor, boli ostatné štvorkolky elektromobilmi. Všetky patria do kategórie (L7e), teda ťažkých štvorkoliek, ktorých rýchlosť môže byť vyššia ako 45 km/h. Napríklad také Tazzari Zerro dosahuje až 100 km/h. Ale povedzme rovno, na nešťastie.
Čelný náraz pri rýchlosti 50 km/h s plným prekrytím a bočný náraz bariérou pohybujúcou sa rýchlosťou 50 km/h totiž preukázali, že ani jeden z modelov neposkytuje posádke dostatočnú ochranu, respektíve, že havárie môžu viesť k fatálnym zraneniam. A to je spomínaná metodika crashtestov miernejšia než pri klasických osobných autách. Aj preto nemožno výsledky porovnávať s hviezdičkami Euro NCAP.


Tentoraz sa hodnotilo pomocou bodov. Každé z vozidiel ich mohlo získať 32 – 16 za čelný a 16 za bočný náraz. Lenže, ako sa ukázalo, takáto stupnica je pre tieto štvorkolky nedosiahnuteľná. Tak napríklad Club Car Villager a Ligier IXO JS získali pri čelnom náraze len po dva body. V Club Car Villager došlo k totálnej deštrukcii štruktúry a posunutiu volantu až o 50 cm smerom k hrudníku vodiča. Pri bočnom náraze sa figurína dokonca vysunula mimo obrysu vozidla, čo by viedlo k ďalším poraneniam pri kontakte s iným vozidlom.
Ešte odstrašujúcejší je Ligier IXO JS, hoci práve on sa so svojou uzavretou karosériou tvári ako plnohodnotné malé auto. Pri čelnom náraze to jeho štruktúra jednoducho nevydržala. Došlo takmer k oddeleniu spodného stĺpika dverí a rámu okna. Sedadlo vodiča sa posunulo vpred a volant vzad. Pri bočnom náraze sa odlomili dvere, praskol stredový stĺpik, ktorý odtrhol sedadlo vodiča a k tomu všetkému sa otvorilo veko kufra. Ani ďalší dvaja adepti na tom neboli oveľa lepšie, hoci bodov bolo o čosi viac. Posúďte sami.


V Tazzari Zero sa pri čelnom náraze pretrhli bezpečnostné pásy (!), čo vydalo vodiča napospas fyzikálnym zákonom. A navyše sa box s akumulátormi posunul smerom do interiéru. A to dosahuje Tazzari dvojnásobnú maximálnu rýchlosť, pri akej sa test uskutočnil. Bočný náraz zas znamená odtrhnutie dverí. Taký Renault Twizy však pre istotu žiadne dvere nemá, a tak sa nemožno čudovať, že pri bočnom náraze došlo opäť k vychýleniu figuríny mimo obrysu vozidla a navyše k ohrozeniu z odletujúcich úlomkov karosérie.
Kým bočný náraz znamenal pre Twizy ťažkú ranu, počas čelného nárazu sa mu darilo najlepšie zo všetkých. No aj to len relatívne. Dosiahol totiž iba šesť zo šestnástich bodov. Pomohol štvorbodový bezpečnostný pás vodiča (vzadu je trojbodový) a airbag. Na druhej strane prišli jeho nohy do kontaktu s tvrdou štruktúrou palubnej dosky a vysoké zaťaženie preukázala aj krčná chrbtica.


Euro NCAP preto zdôrazňuje, že pri kúpe takéhoto typu automobilu by mali vziať zákazníci na vedomie, že pre ne platia nižšie bezpečnostné štandardy. Taký Smart Fortwo však už musí spĺňať kritériá osobných áut. Podľa Antonia Avenosa, výkonného riaditeľa Európskej rady pre bezpečnosť dopravy, by sa mali tieto rozdiely v budúcnosti zmazávať. Podľa neho totiž len prísnejšie predpisy môžu priniesť posádkam štvorkoliek vyššiu úroveň bezpečnosti.
Ako dopadli testy štvorkoliek Euro NCAP
Model | Čelný náraz (body) | Bočný náraz (body) | Spolu (body) |
---|---|---|---|
Renault Twizy | 6/16 | 7/16 | 13/32 |
Tazzari Zero | 4/16 | 8/16 | 12/32 |
Club Car Villager | 2/16 | 9/16 | 11/32 |
Ligier IXO JS | 2/16 | 7,9/16 | 9,9/32 |