
Prieskum sa síce uskutočnil v Nemecku, ale priznajme, náš automobilový „vkus“ nie je od toho nemeckého príliš ďaleko. Relevantnosť spočíva aj v tom, že Nemecko je najväčším a najnáročnejším automobilovým trhom Európy. Výsledky podobných štatistík tak majú omnoho väčšiu váhu, než ak sa podrobí prieskumu niektorá z menších krajín.
Tohtoročný rebríček spokojnosti zákazníkov s ich autami VOSS (Vehicle Ownership Satisfaction Study) bol zostavený na základe odpovedí 18 288 respondentov. V prieskume sú zahrnuté vozidlá, ktoré boli v Nemecku zaregistrované v období od januára 2011 do decembra 2012. Ide teda o vozidlá s vekom od jedného do troch rokov. Respondenti odpovedali na sto otázok, pričom päťdesiat je minimum na to, aby sa dotazník dostal do hodnotenia. Posudzuje sa mnoho faktorov, nielen samotné auto.

Kritériá pred nákupom tvoria kvalita (56 %), cena (48 %) a bezpečnosť (46 %). Kritériá, ktoré súvisia so samotným užívaním, zahŕňajú vonkajšiu a vnútorná príťažlivosť (25 %), prevádzkové náklady (25 %), spoľahlivosť (24 %) a spokojnosť so servisom (23 %). Percentá v zátvorkách vyjadrujú podiel jednotlivých kritérií na celkovej známke. Maximálny počet bodov stupnice je 1 000. Z dôvodu nedostatočného množstva údajov absentuje v tohtoročnom rebríčku Jaguar a Lexus.
V hodnotení automobiliek si tento rok viedlo najlepšie Porsche. Jeho 835 bodov znamená podstatne viac, ako je súčasný priemer (788 bodov). Za ním je v tesnom závese japonská Toyota a švédske Volvo so zhodným počtom bodov. Nasleduje Mercedes-Benz a piata Škoda. Tá skončila dokonca pred Mitsubishi a materským Volkswagenom. Vlani bola siedma, takže jej renomé v Nemecku stále rastie. Prítomnosť Mazdy a BMW v prvej desiatke neprekvapí, no desiate miesto Kie len demonštruje obrovský krok, ktorý spravili Kórejčania za posledné roky.

S prvou desiatkou sa však muselo rozlúčiť Audi. Skončilo na trinástom mieste za Mini a Seatom. Veľa vody nenamútili ani Nissan či Honda, ktoré sa ocitli dokonca pod priemerom, podobne ako francúzske značky Peugeot, Citroën a Renault. Zaujímavý je fakt, že kým kórejská Kia sa dokázala vyšvihnúť na desiatu priečku, jej materský Hyundai patrí z hľadiska spokojnosti k najhorším. Okrem neho patrí chvost rebríčka aj Dacii, Chevroletu a Fiatu. O to viac prekvapuje, že rumunská automobilka dokáže stále zlepšovať svoje predajné čísla.
Rebríčku modelov kraľuje Toyota Avensis pred Volkswagenom Touareg, Porsche Cayenne a štvrtou Škodou Superb. Mimochodom, Cayene má so Superbom rovnaký počet bodov. Toyote sa však podarilo zabojovať aj s Yarisom, ktorý skončil ako prvý v nižšej triede. Auris zas získal striebro v kategórii o stupeň vyššej. Koncern VW bol úspešný nielen Touaregom. Tak napríklad španielske dvojča Golfu, Seat Leon, skončil prvý v nižšej strednej triede. Audi A6 zas bodovalo na bronzovej priečke medzi luxusnými autami.

K úspešným značkám môžeme prirátať opäť kórejskú Kiu. S modelom Sportage sa dostala na zlatú priečku medzi kompaktnými SUV a Ceed bol zas druhý v nižšej strednej triede. Mercedes má zas zlato medzi MPV, vďaka triede B. Opelu sa síce v poradí značiek nedarilo, no čiastočne to „vykrýva“ zlatou Merivou medzi malými MPV. Naopak, najmenej spokojní boli so svojimi vozidlami majitelia Chevroletu Spark, Fordu Galaxy a poslednej Dacie Logan. Medzi najhoršími ale nájdeme prekvapujúco aj prémiové BMW X1, Suzuki Swift či dokonca Audi A1. Takže celkom neplatí mantra o dokonalosti japonských a nemeckých áut.
Poradie značiek podľa spokojnosti (VOSS 2014)

Najlepšie modely podľa tried (VOSS 2014)


Poradie modelov podľa spokojnosti (VOSS 2014)




