Ako sa zdá, sprísnená metodika hodnotenia bezpečnostných kritérií vozidiel dá automobilkám poriadne zabrať. Zvýšenie podielu asistenčných systémov na celkovej známke má totiž za následok prudký pokles počtu hviezdičiek. Ako prvý si to nedávno vyskúšal Hyundai so svojím mestským i10, ktoré by vlani bez zaváhania získalo plný počet, no podľa tohtoročných kritérií to stačilo len na štyri. Nemal totiž systém automatického brzdenia.
Po poslednej sérii crashtestov, ktorú podstúpilo celkovo šesť modelov, je však Hyundaii10 doslova bezpečnostným predátorom. Veď taký Renault Mégane, Peugeot 301, Citroën C-Elisée či čínsky MG6 nedosiahli na viac ako na tri hviezdičky. A to nevyzerá naozaj dobre. Posledné roky sme si totiž na plné skóre už akosi zvykli. Paradoxom však je, že to najdôležitejšie, čím je ochrana dospelej posádky a detí, sa v podstate nezmenilo. Všetky modely tu vykázali dobré výsledky.
Lenže kým ešte vlani mala ochrana dospelých na celkovej známke 50 % podiel, teraz je to len štyridsať. Naopak, podiel elektronických asistenčných systémov sa vyšplhal z 10 na 20 %. (ochrana detí a chodcov ostala na pôvodnej úrovni po 20 %). A to je mnohým autám osudné, najmä tým, ktoré už majú nejaký rok kariéry za sebou. Napríklad Renaultu Mégane. Pre automobilku, ktorá sa v roku 2001 zapísala Lagunou do histórie Euro NCAP ako prvá so ziskom piatich hviezdičiek, to nebude iste ľahké vysvetliť.
Mégane bol naposledy testovaný v roku 2008 a bez problémov si zaknihoval plné skóre, lenže časy sa zmenili. V ochrane dospelých aj detí dosiahol veľmi slušné skóre. Komisári mu vyčítali len vyššie zaťaženie krčnej chrbtice a hrudníka pri náraze na stĺp. Samozrejme, problémom sa stala ochrana chodcov (60 %) a najmä asistenčné systémy (48 %). Najväčšia výhrada smerovala k textovému upozorneniu na nezapnuté zadné bezpečnostné pásy. Ak by mal totiž Mégane piktogram, dostal by o hviezdičku viac! Renault preto sľúbil nápravu.
Francúzske lowcostové sedany Citroën C-Elysée a Peugeot 301, ktoré boli vzhľadom na identickú konštrukciu testované ako jedno auto, však mali k štyrom hviezdičkám predsa len o čosi ďalej. Kritika smerovala ku konštrukcii palubnej dosky, ktorá predstavuje pri čelnom náraze riziko pre hrudník. Podobné to bolo aj pri bočnom náraze. Ešte menej percent však zaknihovali pri ochrane chodcov (54 %) a, samozrejme, pri asistenčných systémoch (33 %). Čakať od lacného auta napríklad autonómne brzdy nemôžeme, lenže chýbalo aj upozornenie na nezapnuté pásy na zadných sedadlách a na sedadle spolujazdca.
Do klubu trojhviezdičkových modelov sa ako štvrtý zapísal aj čínsky hatchback MG3. Ten poskytuje z testovaných áut vôbec najnižšiu úroveň ochrany dospelej posádke. Problémy mal s nedostatočným nafúknutím airbagu vodiča, čo znamená ohrozenie hlavy, ale aj s palubnou doskou, ktorá prišla do kontaktu s kolenom. Nedostatočná je tiež ochrana krčnej chrbtice. Najslabší bol však aj v ochrane detí (71 %), a v ochrane chodcov len mierne prekonal francúzske dvojičky. Systém upozorňujúci na nezapnuté pásy vodiča a spolujazdca mu síce priniesol pár percent navyše, no celkové skóre to zmeniť nemohlo.
A poďme k tým lepším. Mikrovan Ford Tourneo Courier sa môže tešiť zo štyroch hviezdičiek. Áno, dnes je aj to úspech. Ukázal veľmi dobrú ochranu dospelých (84 %), detí (84 %) a z testovaných áut dokonca aj najvyššiu ochranu chodcov (74 %). Jediným zaváhaním bolo mierne vyššie zaťaženie hrudníka. O piatu hviezdičku tak prišiel Ford len z dôvodu absencie samočinného brzdenia a systému upozornenia na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu. Tieto systémy sú v súčasnosti jednoducho podmienkou na plné skóre.
S tým však nemala problém najväčšia „hviezda“ poslednej série crashtestov – Volkswagen Golf Sportsvan. „Nafúknutý“ Golf si viedol skvele v ochrane dospelých aj detí a mal aj systém automatického brzdenia a monitoring jazdy v jazdnom pruhu, hoci len za príplatok. To však stačilo na päť hviezdičiek, a to aj napriek tomu, že v ochrane chodcov sa Sportsvanu príliš nedarilo (62 %). Rizikový je najmä lem prednej kapoty a čelné stĺpiky.
Výsledky Euro NCAP (jún 2014) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | hodnotenie | dospelí | deti | chodci | asist. systémy |
Citroën C-Elysée | 3 | 71% | 75 % | 54 % | 33 % |
Ford Tourneo Courier | 4 | 84 % | 84 % | 74 % | 56 % |
MG3 | 3 | 69 % | 71 % | 59 % | 38 % |
Peugeot 301 | 3 | 71 % | 75 % | 54 % | 33 % |
Renault Mégane | 3 | 83 % | 78 % | 60 % | 48 % |
VW Golf Sportsvan | 5 | 87 % | 85 % | 62 % | 73 % |