ADAC: V spotrebe najviac klamú hybridy. Za nimi sú diesle

Zdá sa vám, že vaše auto spotrebuje viac paliva, ako udáva výrobca? Nie je to len subjektívny pocit. Ekotesty nemeckého autoklubu ADAC ukazujú, že v niektorých prípadoch môže odchýlka dosiahnuť aj viac ako 50 percent. Najväčšími „klamármi“ sú hybridy a diesle.

10.07.2014 14:00
debata (6)
Metodika merania spotreby autoklubom ADAC má k... Foto: Toyota
ADAC - ecotest Metodika merania spotreby autoklubom ADAC má k realite oveľa bližšie ako laboratórny výpočet takzvaného Nového európskeho jazdného cyklu. Obsahuje napríklad aj plnú akceleráciu.

To, že súčasná metodika merania spotreby vozidiel, takzvaný nový európsky jazdný cyklus (EU NEDC), zavedený v roku 1996, je ďaleko od reality, nie je žiadne prekvapenie. Napokon nejde o prevádzkovú, ale homologizačnú spotrebu. A to je veľký rozdiel. Paradox však nastáva, ak sa musíte napríklad v účtovníctve firmy pri výpočte nákladov na palivo riadiť týmto „virtuálnym“ údajom.

A situácia sa stále zhoršuje. Kým v roku 2001 „žrali“ autá len o sedem percent viac, ako uvádzal výrobca, dnes sa tento údaj vyšplhal až na neuveriteľných 23 %. Spôsobuje to nielen samotná metodika laboratórneho výpočtu spotreby, ktorá nemá nič spoločné s bežnou prevádzkou, ale aj rôzne triky, ku ktorým sa automobilky uchyľujú z dôvodu vykázania čo najnižšej produkcie ostro sledovaných emisií CO2.

Priemerné odchýlky spotreby podľa použitého paliva

ADAC - ecotest Foto: ADAC
ADAC - ecotest ADAC - ecotest

Pre potreby testu napríklad vždy dodajú auto s najnižšou výbavou, ktoré je, samozrejme, najľahšie. Počas testu používajú prehustené pneumatiky s extra nízkym valivým odporom a špeciálne „riedke“ oleje, ktoré nie sú pre bežné vozidlo vôbec k dispozícii. Aby znížili odber elektrickej energie, deaktivujú všetky spotrebiče vrátane svetiel či ventilácie, dokonca odpoja alternátor. Veď akumulátor to tú chvíľu vydrží.

Ďalšie papierové kvapky paliva možno ušetriť zvýšením teploty v laboratóriu až na 30 stupňov, takže motor sa zahrieva rýchlejšie, ale aj prelepením špár na karosérii páskou, čím sa zas znižuje aerodynamický odpor. Až štyri percentá si môžu automobilky odpočítať pri samotnom výpočte konečnej spotreby, čo je povolená tolerancia. Takže výsledok je často úplnou fikciou. Dokazujú to aj výsledky ekotestov nemeckého autoklubu ADAC.

Najväčším klamárom v spotrebe sa ukázalo Volvo... Foto: Volvo
ADAC - ekotest Najväčším klamárom v spotrebe sa ukázalo Volvo V60 plug-in Hybrid. Spotrebuje až o 84 % viac paliva, ako udáva výrobca. A oveľa lepšie na tom nebol ani plug-in hybridný Prius.

ADAC má totiž vlastnú metodiku na meranie priemernej spotreby áut. A priznajme, tá má omnoho bližšie k realite. Nemerajú sa totiž len emisie, ale priamo konzumácia paliva, a to dokonca v premávke. Test obsahuje napríklad diaľničný cyklus, kde sa vozidlo skúša aj pri plnom zaťažení, teda pri maximálnej akcelerácii, čo pri bežných testoch nehrozí. Zohľadňuje sa aj vplyv pustenej klimatizácie a ďalších elektrospotrebičov.

A keďže ADAC si robí priebežné štatistiky, môže porovnávať. Najnovšie zostavil rebríček áut s najväčšou a najmenšou odchýlkou normovanej a reálnej spotreby. A to podľa druhu použitého paliva. Za najväčších klamárov označil hybridy a autá s dieselovými motormi. Hybridy zavádzajú zákazníkov s odchýlkou 25 a diesle 14 %. Lepšie sú na tom modely s benzínovými motormi, no aj tie vykazujú rozdiel 10 %. Samozrejme, smerom nahor.

Medzi dieslami vykázal najväčšiu odchýlku Jeep... Foto: Jeep
ADAC - ecotest Medzi dieslami vykázal najväčšiu odchýlku Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD. Vypýtal si o 55 % viac.

Aby sme však boli objektívni, pri percentuálnom vyjadrení odchýlky to ani inak dopadnúť nemohlo. Je totiž rozdiel, ak spotrebuje hybrid s normovanou spotrebou povedzme štyri litre na 100 km o liter viac paliva, ako keď sa to isté stane smädnému benzínovému motoru s udávanou desaťlitrovou spotrebou. Kým pri benzíne bude odchýlka iba 10 %, pri hybride narastie až na 25. I tak to však vypovedá o nezmyselných údajoch, ktorými nás automobilky kŕmia.

Poďme sa pozrieť na výsledky. Kráľmi najvyšších odchýlok sú jednoznačne hybridy, vlastne plug-in hybridy. Na vrchole stojí Volvo V60 D6 Hybrid AWD, so spotrebou vyššou až o neuveriteľných 84 %, a za ním Toyota Prius plug-in hybrid s odchýlkou 73 %. Na tretej priečke nájdeme nový Lexus IS 300h. No sú tu aj výnimky. Tak napríklad kórejská Kia Optima Hybrid má spotrebu vyššiu len o 0,4 %, čím sa zaradila na vrchol rebríčka najmenej zavádzajúcich áut.

Najväčším hriešnikom medzi benzínovými modelmi... Foto: Fiat
ADAC - ecotest Najväčším hriešnikom medzi benzínovými modelmi sa ukázalo Punto 0,9 TwinAir s miniatúrnym preplňovaným dvojvalcom. Ako sa zdá, aj downsizing má svoje hranice.

Odstrašujúco pôsobia aj odchýlky naftových áut, kde je najväčším klamárom Jepp Grand Cherokee V6 3,0 D. Vypýta si až o 55 % viac paliva, ako by mal. A za ním je ďalšie Volvo. Konkrétne hatchback V40 D2 (+ 42 %). Ani Renault Twingo 1,5 dCi (+ 36 %) sa nemá čím chváliť. Ospravedlnením je však fakt, že aj pri týchto nárastoch je spotreba ešte stále veľmi nízka. To však neplatí o benzínových motoroch, hoci percentuálne vykázali priemerne najnižšiu odchýlku.

Platí to najmä o agregátoch, ktoré podľahli downsizingu a sú extrémne citlivé na štýl jazdy. Dôkazom sú troj- alebo dokonca dvojvalcové turbomotory, ktorých počet stále rastie. Nie všetky sú však aj naozaj úsporné. Odstrašujúcim príkladom je dvojvalec 0,9 TwinAir vo Fiate Punto. Vypýta si až o 34 % paliva viac, takže efekt menšieho zdvihového objemu sa tu akosi neprejavil. A taký Renault Twingo s motorom 0,9 TCe spotrebuje tiež o 15 % viac.

Čo tu robí Chevrolet Camaro s 8-valcovým... Foto: Chevrolet
ADAC - ecotest Čo tu robí Chevrolet Camaro s 8-valcovým motorom? Predstavte si. Zo všetkých áut, ktoré podstúpili ekotest ADAC-u dokázal najviac podliezť normovanú spotrebu. Ušetril až 17 % paliva. Živiť by ste ho však aj tak asi nechceli.

Turbám sa vlastne vôbec nedarí. Veď na druhej priečke, s rozdielom len jediného percenta (+ 33 %) v porovnaní s Fiatom, je 5-valcové Volvo V70 T5 Geartronic (+ 33 %) a za ním Mercedes E 250 (+ 27 %). Priemer paradoxne však zachraňuje atmosférická klasika. Najnižšie rozdiely totiž v triede benzínových motorov zaznamenali veľkoobjemové 8-valce v Chevrolete Camaro a Audi R8, ale aj 6-valec v kupé Nissan 370Z. Tie mali dokonca reálnu spotrebu nižšiu od šesť až do 17 %.

Podliezť sa ju podarilo aj niektorým dieslom. Hviezdou je v tomto smere Škoda Yeti 2,0 TDI 4×4. ADAC jej nameral o percento nižšiu spotrebu, ako udáva výrobca. Do normovanej spotreby sa medzi dieslami zmestil aj Citroen C4 Picasso 2,0 HDi a Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI. ADAC sa tiež pozrel na zúbok modelom spaľujúcim LPG ( propán-bután) a CNG (zemný plyn). Výsledky nájdete v tabuľke. Škoda však, že sa na teste nezúčastnili aj elektromobily. Aj v ich prípade dochádza k zavádzaniu v spotrebe. Aj keď tá sa nevyjadruje v litroch, ale v kWh na 100 km.

Najväčšie rozdiely v spotrebe

Model Rozdiel
Benzínové motory
Fiat Punto 0.9 8V TwinAir + 34 %
Volvo V70 T5 Geartronic + 33 %
Mercedes E 250 Coupé 7G-Tronic + 27 %
Naftové motory
Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 Diesel + 55 %
Volvo V40 D2 + 42 %
Renault Twingo 1,5 dCi 85 + 36 %
Hybridy
Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid AWD + 84 %
Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid + 73 %
Lexus IS 300h Sport Aut. + 36 %
Motory na LPG (propán-bután)
Kia Picanto 1.0 LPG + 28 %
Opel Adam 1.4 LPG ecoFlex: + 17 %
Motory na CNG (zemný plyn)
Fiat Panda 0,9 Twinair CNG + 27 %
Opel Combo 1,4 CNG Turbo + 19 %
Audi A3 Sportback g-tron + 11 %

Najmenšie rozdiely v spotrebe

Model Rozdiel
Benzínové motory
Chevrolet Camaro Cabrio – 17%
Audi R8 Spyder V10 S tronic – 7 %
Nissan 370Z Roadster Automatik – 6 %
Naftové motory
Škoda Yeti 2,0 TDI 4×4 DSG 125 kW – 1 %
Mercedes-Benz Viano 2.2 CDI – 0,6 %
Citroen C4 Picasso 2,0 HDI 150 – 0,2 %
Hybridy
Kia Optima Hybrid + 0,4 %
Honda Insight 1,3 Hybrid CVT + 10 %
Audi A6 2.0 TFSI hybrid + 12 %
Motory na LPG (propán-bután)
Opel Astra 1.4 LPG ecoFlex + 1 %
Škoda Octavia Combi 1.6 LPG + 2 %
Opel Corsa 1.2 LPG EcoFlex + 9 %
Motory na CNG (zemný plyn)
VW Caddy 2.0 EcoFuel – 4 %  
Mercedes-Benz B 200 NGT + 1 %
VW Golf 1.4 TGI BlueMotion: 3 %  

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #spotreba áut #spot #test spotreby
Články podľa značiek