Tentoraz sa stretli v laboratóriách Euro NCAP úplne nesúrodé vozidlá. Citroën C4 Cactus reprezentoval moderné crossovery, Nissan X-Trail triedu SUV a Mercedes-Benz triedy V zas dodávky. Práve Mercedes-Benz mal vzhľadom na súčasnú metodiku vyhodnocovania testov miernu výhodu. Ako dodávka nemusel byť totiž pre zisk piatich hviezdičiek vybavený systémom autonómneho brzdenia. Ten síce automobilka ponúka pod názvom Collision Prevention Assist Plus, ale nie je súčasťou všetkých verzií. Takže dobré body by zaň od Euro NCAP nedostal.
Plné skóre preň preto nebolo problémom. Ochranou dospelej posádky na úrovni 93 % doslova exceloval a rovnako vysoko bola ohodnotená ochrana detí (87 %). V oboch parametroch tak hravo porazil svojich konkurentov. Potom to už však také ružové nebolo. V ochrane chodcov získalo véčko len 67 %, čo je na dnešné časy dosť málo a oveľa menej, ako sa podarilo zaknihovať jeho crashtestovým spolupútnikom. Problémom bola najmä ochrana hlavy chodca v oblasti čelného skla. Za asistenčné systémy síce získal Mercedes-Benz slušných 85 %, lenže v ústrety mu išli spomínané nerovné pravidlá.
Tie sa, naopak, vypomstili Citroënu C4 Cactus. Jednoducho neponúka systém autonómneho brzdenia, a to ani za príplatok, za čo bol penalizovaný. Za asistenčné systémy tak získal len biednych 56 %. Pritom bol napríklad v ochrane chodcov (80 %) na tom lepšie ako Mercedes aj Nissan. Ale chybičky krásy tu predsa len boli. V ochrane dospelej posádky, za ktorú získal 82 %, mu robil problém bočný náraz na stĺp, pri ktorom preukázal len medznú ochranu hrudníka. A medzné sily pôsobili aj na hlavu a krk trojročného dieťaťa. Takže za ochranu detí dostal Cactus 79 %. Na päť hviezdičiek to tentoraz jednoducho nestačilo. Okrem autonómneho brzdenia by však musel Citroën vyzbrojiť Cactus pravdepodobne aj systémom sledovania jazdného pruhu.
Výsledky nárazových testov Euro NCAP ( 9.2014 )
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí (%) | Deti (%) | Chodci (%) | Asist. systémy (%) | Priemer (%) |
---|---|---|---|---|---|---|
Citroën C4 Cactus | 4 | 82 % | 79 % | 80 % | 56 % | 78 % |
Mercedes-Benz triedy V | 5 | 93 % | 87 % | 67 % | 85 % | 86 % |
Nissan X-Trail | 5 | 86 % | 83 % | 75 % | 75 % | 82 % |
S tým však rozhodne nemal problém tretí člen posádky – nový Nissan X-Trail. V sérii má autonómne brzdy aj sledovanie jazdného pruhu. Takže v kritickej oblasti súčasného hodnotenia získal rovných 75 %. Lenže X-Trail bodoval s prehľadom aj v ďalších kategóriách. Za ochranu dospelej posádky si odniesol slušných 86 %. Jedinou slabinou bolo vyššie zaťaženie hrudníka pri čelnom náraze. Naopak, pri náraze na stĺp chránil na sto percent. A dobre na tom sú aj deti s 83 % a chodci so 75 % ochranou. Jednoducho z trojice testovaných áut ukázal najvyváženejšie bezpečnostné parametre. Päť hviezdičiek mal tak X-Trail vo vrecku, a to bez akéhokoľvek zvýhodňovania.